Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ozong
Hej

Jeg er åbenbart ikke født under en heldig stjerne.
Jeg har nu to gange returneret et UE55d7005 p.g.a. clouding/bleeding eller hvad man nu kalder det.

Første gang fik jeg medhold anden gang fik jeg ikke, men butikken hvor jeg købte var flinke og tog tv'et retur.

Til 17.000 har jeg visse kvalitetskrav som et Edge LED TV åbenbart ikke kan leve op til, eller jeg må være super sensitiv.

Tv fremstår fantastisk i dagslys, det er velfungerende i alle henseender og afspiller alle formater fra min NAS uden problemer.

Problemerne kommer om aftenen når der ses film i letter box format, så ser det ud som om der er 5-6 mand der står med lommelygter og lyser ind fra kanter og hjørner.
Selvom tv'et er kalibreret efter indstillinger herfra og fra AVS-forum.

Har mange gange overvejet et plasma tv (G30 - VT30), men er bange for at historien gentager sig bare med andre fejl som buzzing, fosforslør, blæser støj, retention og burn in.

Hvilket tv ville i anbefale?

Med venlig hilsen

/oz
Af Mysen
Hvilken fejl kan du acceptere?
Buzz/ blæsere, der kun kan høres meget svagt ved muted tv.
Banding?
Line bleed?
Slør ved bevægelser?

Der er ikke rigtigt noget tv, der undgår alt, eller som ikke har nogen mangler. Nu ved du, at edge-LED ikke er noget for dig. Det er ikke en defekt ved tv'et, at der er clouding. Det er en bivirkning ved den tynde profil. Også selv om tv'et har kostet 17000 kr.

Køber du et VT30 er der sikkert blæsere, du kan høre. Køber du PS D8005 så vil der være en smule buzz og linebleed. Fosforslør er heller ikke en fejl. Det er en del af teknologien, og de er efterhånden blevet så gode til at undgå det, at det ikke er noget, du skal fokusere så meget på. En top-plasma er ubestridt bedre til bevægelseshåndtering end en LCD. - På trods af fosforslør.
Hvis du allerede nu ved, du ville være træt af at kunne høre en blæser eller buzz er plasma dog heller ikke noget for dig. De kan i det fleste tilfælde skjule lyden helt og aldeles, men i de meget stille scener, vil den skarpt hørende kunne høre mislydene.

Sidste vej tilbage er et backlit LED. Sony centeret har en 52HX900 til 15.000. Her skal dit kompromis så være en smule banding, black crush og glorier.
Brugeravatar
Af edinger
For at imødegå den nævnte problematik var det som Mysen også min første indskydelse at anbefale Sony HX900 med backlight LED.

Men da shortcomings som glorier og banding er absolutte deal-breakere i min bog, ville jeg personligt ikke tøve med at springe på en VT30'er.

Det kan jo være, at du er så heldig at få en (nær) lydløs udgave :)
Af ozong
Tak for jeres input, må ud og kigge på VT30 og HX900 og se hvordan det ser ud.

Hvad med det nye 55LW980W fra LG, er det evt. værd at vente på?

Hvilken VT30 version skal man gå efter Y eller E udgaven?

Træls at VT30 i 55" er urimelig dyr i forhold til 50" havde lige vænnet mig til 55"

Det perfekte TV findes nok ikke endnu =(

/Oz
Af JesperKeller
Det perfekt tv ER 55LW980w ;)

Smart TV, Nano-LED (tyndere end Samsungs), Backlight-LED, Pænt design, PASSIV 3D(!).
Af ozong
Så skulle jeg have slået til i onsdags på jusbuyit, der stod det til 18.499 og lige steget til 21.999 i hele 55" ;;)

Det lyder smart og er det sikkert også, men det ville være rart med en review :)

/oz
Brugeravatar
Af edinger
JesperKeller skrev:Det perfekt tv ER 55LW980w

Smart TV, Nano-LED (tyndere end Samsungs), Backlight-LED, Pænt design, PASSIV 3D(!).
Førend det har været på testbænken, er det vist for tidligt at udtale sig i skråsikre vendinger om dette TV's fortræffeligheder.

Lad os nu se, hvad Rasmus siger.

Indtil da - VT30.
Af Mads T.
Står i samme situation som dig. Jeg havde dog først en 50" VT30 hjemme, men jeg var uheldig og få en model, hvor der var to lodrette bars ned over skærmen. De var primært synlige på en lys skærm under break-in, men kunne også ses ved panorering i fodboldkampe. Jeg byttede tv'et, men da de ikke havde flere VT30 på lager, forsøgte jeg mig med en UE46D8005. Den første model fik en kæmpe hvid plet i det ene hjørne efter 1½ dag og blev derfor ombyttet. Anden model led ligesom din af backlight bleed, clouding, motion blur og banding, som var meget synligt under landskampen i onsdags, hvilket resulterede i en retur i går. Nu står jeg og skal vælge et tv igen og hælder til VT30 (50") eller GT30 (46").

Jeg tror det ender med, at jeg venter til efter IFA og ser hvad der er på trapperne af spændende nye skærme. LG's nye Nano-skærm lyder super interessant, selvom jeg er blevet noget skræmt efter min oplevelse med D8005. Utroligt at man smider et tv på markedet, med så "indlysende" fejl.

Hvad skal man dog købe?
Af vizz
Hej.

Jeg har været igennem samme mølle (med bleeding, cloding, pixel fejl mv.) dog kun med 46" D7005 og D6505 modellerne (3 stk ialt).

Efter flere ombytninger prøvede jeg at købe et Sony 46HX720 istedet til 11799kr - og her blev jeg tilfreds. Jeg kan ikke sætte en finger på det overhovedet - personligt syntes jeg at det er super godt, det har overhovedet ikke de clouding/bleeding problemer som Samsung har.
Jeg er glad for at jeg har prøvet at købe et Samsung da designet er flot og det som regel er lidt billigere - men for fremtiden holder jeg mig til Sony.
Brugeravatar
Af MigSelv
ozong skrev:Tak for jeres input, må ud og kigge på VT30 og HX900 og se hvordan det ser ud.

Hvad med det nye 55LW980W fra LG, er det evt. værd at vente på?

Hvilken VT30 version skal man gå efter Y eller E udgaven?

Træls at VT30 i 55" er urimelig dyr i forhold til 50" havde lige vænnet mig til 55"

Det perfekte TV findes nok ikke endnu =(

/Oz
Nu er den jo ikke urimelig dyr, i forhold til de 17000 kr du har givet for 55" Samsung.
Så forstår egentlig ikke sammenligningen.
Af ozong
MigSelv skrev:
Nu er den jo ikke urimelig dyr, i forhold til de 17000 kr du har givet for 55" Samsung.
Jeg tænker her på prisforskellen fra VT30 50" til VT30 55"

VT30 50" set til 14.800
VT30 55" set til 19.900

Det er næste 1000 pr tomme...

Det var bare det jeg mente :D

TO spørgsmål der relateres til tråden..

1. Er det korrekt opfattet at der ikke er pixel garanti hvis man køber VT30 på en online shop contra i et pana center?
2. Vil jeg blive skuffet (billedkvalitet, kontrast m.m. 2d og 3d) ved at skifte til plasma

/oz[/b]
Brugeravatar
Af MigSelv
ozong skrev:MigSelv skrev:
Jeg tænker her på prisforskellen fra VT30 50" til VT30 55"

VT30 50" set til 14.800
VT30 55" set til 19.900

Det er næste 1000 pr tomme...

Det var bare det jeg mente :D

TO spørgsmål der relateres til tråden..

1. Er det korrekt opfattet at der ikke er pixel garanti hvis man køber VT30 på en online shop contra i et pana center?
2. Vil jeg blive skuffet (billedkvalitet, kontrast m.m. 2d og 3d) ved at skifte til plasma

/oz[/b]
Pixelgaranti har du ikke nogen steder, eller rettere, der skal være en del af dem. I det tilfælde vil Panasonic ombytte. Men en aftale kan jo tit laves med Pana forhandleren. Ved internetkøb, kan pixelgaranti være lige meget, du har jo 14 dages returret.
Du bliver ikke skuffet.
Du skal da sammenligne pris på din 55" Sammy og en 55" Pana. Det er jo en Sammy 55" du påtænkte at købe.
Af ozong
MigSelv skrev: Pixelgaranti har du ikke nogen steder, eller rettere, der skal være en del af dem. I det tilfælde vil Panasonic ombytte. Men en aftale kan jo tit laves med Pana forhandleren. Ved internetkøb, kan pixelgaranti være lige meget, du har jo 14 dages returret.
Du bliver ikke skuffet.
Du skal da sammenligne pris på din 55" Sammy og en 55" Pana.
Dejligt at høre, tror jeg er ved at beslutte mig for et 55" VT30.

Tror i jeg kan bruge mit ultra slim vægbeslag fra mit Samsung til vægmontering, det er vidst godkendt til 50kg med en brudstyrke på 200kg.

/oz
Af Mandal
Jeg har også lige været gennem 2 x UE55D8005 - begge returneret grundet bleeding. Det var simpelthen langt ud over, hvad jeg mener var acceptabelt - men måske jeg er mere "følsom" end andre. Derudover var det nu et lækkert tv :D.

Jeg har istedet bestilt et PS64D8005, som skulle ankomme tirsdag.