Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg leder efter en relativ billig (max 2K) medie center/streamer box til soveværelset.

Jeg har allerede en god løsning i stuen (en Mac Mini med XBMC) men har dog mindre krav til soveværelset.

1) Lille enhed med IR remote - designet er ikke vigtigt

2) Support for de fleste video og audio codecs, gerne DVD ISO'er

3) Op til 1080p via HDMI

4) Streaming via SMB shares og DLNA

5) Støjsvag - helst passiv kølet

6) Wifi (har ikke wired LAN i soveværelset og vil gerne slippe for det)

7) Gerne mulighed for at sætte HDD i eller tilslutte ekstern USB HDD.

Forslag er velkomne - på forhånd tak :)

/B
Af StoreSol
Så vil jeg anbefale dig at smide Plex på din Mac mini istedet for xbmc og så købe en LG smartTV dims til 999.-

Den har indbygget plex client, og den genbruger så kataloget fra din MINI som plex serveren der opbygger.

Har ikke selv prøvet LG boksen, men kører også med en Mac Mini i stuen, og i mine øjne vinder Plex over XBMC og Boxee.

De er jo alle bygget på XBMC alligevel dog :)
Af Beano
Jeg vil gerne kunne køre streaming til soveværelset uden om Mac Mini i stuen som ikke altid er tændt - dvs. direkte fra min NAS og Windows PC. XMBC/PLEX video- og music library er ikke vigtigt for mig - en folder struktur er fint :)

Det er længe siden jeg prøvede PLEX, men hvad der den store forskel på de to løsninger?
Af Mads T.
Køb et Apple TV 2, jailbreak den og installer XBMC. Så har du samme funktion som i stuen til 800 ,-.
Af Beano
Bestemt en mulighed... men ikke 1080p og mulighed for HDD vel?
Af Mads T.
Nej der er desværre ikke 1080p, men den kan opskallere fra 720p og jeg kan ærligt talt ikke se forskellen. Og så er det vel "også" bare til soveværelset ikke ;)

Der kan ikke tilsluttes ekstern harddisk til boksen, men jeg kører selv med en NAS og trådløs streaming (trådløs 20 mbit) til mit Apple TV og det kører upåklageligt. Men det ved du vel også med din Mac mini.

Til prisen er der oven i købet råd til at købe en trådløs router med usb indgang, og så kan du jo bare tilslutte eksterne harddiske til den ;)

Har du i øvrigt købt nyt tv? Kunne se, at du har haft VT30 og var på jagt efter noget andet. Har selv haft VT30, som blev byttet grundet to bars ned over skærmen og to stk. LED D8005, som begge havde vildt meget clouding, line bleed og banding. Er derfor også selv på jagt efter et nyt og hælder mest til VT30 igen. Har ikke mod på LED/LCD mere, det er i hvert fald helt sikkert.
Af Beano
Ja jeg fik forleden et Bravia 55" EX720 LED tv... billedet er selvfølgeligt ikke så imponerende og levende som VT30 plasma og har lidt clouding problemer, men flot billede alligevel og ganske anstændigt sortniveau. Og så er der ingen støjgener fra blæsere, reflektioner, flickering eller underlige panning problemer i 30 fps spil - og jeg kan se på det uden at få dundrende hovedpine, hvilket er en fordel ;) PIP og EPG fungerer også bedre - så indtil videre udemærket tv til prisen (10.700,-) :)

Har dog ikke fået styr på 3D - syntes der er lidt for meget cross-talk med de Sony BR250 briller jeg har købt. Skal dog have leget mere med det da jeg ikke ved om det er briller eller skærmen som giver problemerne. VT30 havde også lidt cross-talk men ikke så meget.

EDIT: Ved ikke om cross-talk er den rette betegnelse - det er som om der er skygger på objekter længst væk eller tættest på - uanset hvilken 3d setting jeg bruger på tv'et. Har også prøvet at justere på dybte indstillinger i de spil (Wipeout HD, Super Stardust HD, Motorstorm Apocalypse) jeg har prøvet, uden noget som helt eliminerer problemet.
Af Beano
Jeg endte med at købe en WD TV Live Hub til 1340,- og en D-Link Powerline løsning (ca. 600,-) til netværk via el-installationen som er bedre til streaming af HD end wifi.

WD boxen er udemærket (til prisen) og afspiller næsten alt uden problemer, jeg har dog slået dens elendige media library funktionaliteten fra da den ukritisk scanner ALT som den kan finde i ens netværk hvilket er laaaangsomt og generende i praksis. Det betyder desværre at favorites/genveje osv. ikke kan bruges :(

Men udemærket løsning til formålet og 1TB intern HDD er nice - støjniveauet er også acceptabelt. Bruger kun 8-9 watt i drift hvilket er imponerende.
Af Eposcorp
Hvilke lydformater understøtter mac minien?
og understøtter den 1080p?
har selv overvejet sådan en som stue computer / medie afspiller
Af Beano
Du installerer XBMC (gratis) som understøtter stort set alt :)

Du kan checke det på xbmc.org

1080p understøtter mini selvfølgeligt også. De nye 2011 minier har HDMI udgang.