Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Hejhenrik
Hej Alle. ungerne har leget med wii og mit 52W5500 er nu ikke længere... var i sony center igår og kigge på 55ex720 pris 11.500,- men så at de kører 52hx900 til 15.000,- har læst Rasmus´s test af begge skærme. i sony center var hx900 sat op med bluray 3D Narnia og ex720 med kanal6 i HD...klart der var forskel (hx900 bedst ) men kunne ikke få vist Bluray på ex720 så sammenligningen var ikke så meget værd der...på ex720 så jeg også kun simuleret 3D, som faldt helt igennem.
Mine spørgsmål er...retfærdiggør prisforskellen på 3500,- kr. investeringen i hx900 eller klarer den nye X reality chip i ex720 sig næsten lige så godt som bravia 3 i hx900...? er der væsentlig forskel i billedkvalitet.
Jeg er også lidt nervøs for om jeg går en tand ned fra mit gamle w5500 i forhold ex720 og edge baseret LED...er dette forkert ? har været meget tilfreds med sortgengivelse på w5500, er sort mindst lige så god på EX720 ?
var ikke så imponeret over ex720 i butikken, men kildematerialet var heller ikke det bedste...hmmm
med andre ord...er ex 720 lige så godt et tv som w5500 (overall) eller er det bedre at ofre det sidste på hx900???

Alle input modtages med glæde, tak på forhånd :s
Af Mysen
EX720 er et bedre tv end w5500 og den har en klart bedre sortgengivelse end dit gamle tv, selv om den gjorde det godt. Der er bare sket en del de seneste år indenfor dette punkt, sortgengivelsen på LCD-tv.

Det der skal tale for ex720 er value for pengene og den er større end HX900. Det er en edge-LED og derfor kan der forekomme ujævnt lys, men det er som sagt en opgradering på billedsiden i fht. vad du er vant til. Desuden er det en 2011 model, og du får det nyeste Sony kan diske op med af internet tv.

HX900 er fra 2010 og afløseren hedder HX920. Den følger dog stadig det samme, efter min mening, flotte design. Desuden er LED bag ved panelet, og derfor formår den at skabe helt perfekt sort. Til gengæld er der lidt mere tendens til at miste lidt detaljer i de mørkeste nuancer, men heller ikke her mere end du er vant til.

Prisforskellen er efter min mening helt berettiget. Det er en kun 1 år gammel topskærm imod en næsten ny middelklasse model. Alene positionen af baggrundsbelysningen beretter merprisen. Når det er sagt, så kan du nok sagtens stilles tilfreds med EX720, hvis dine krav ligger så beskedent, at den bare skal være på niveau med W5500.
Brugeravatar
Af MigSelv
Den største fordel ved HX900 er bagbelysningen. Du slipper for backlight bleed, som led kantbelysningen giver. Jeg ville give, hvad som helst ekstra, for at slippe for denne "fejl".
Af Hejhenrik
@ Mysen...skal det forstås sådan at sort til grå skallering er bedre på ex 720 end på hx 900 hvor du skriver at de mørkeste farver gengives som sort...eller er hx bedre på alle punkter i forhold til ex720...
mht. ex720....kan huske jeg var inde og bytte w5500 til en anden, da den først hjembragte gav en del uønsket lysgennemfald i hjørnene, dette var ikke udtalt på den anden jeg fik med hjem...er det samme problematik med ex 720? altså at lyset bagved/ i siden er tændt hele tiden? i modsætning til hx900 hvor det slukkes i zoner...

@ mig selv...ja det er irriterende hvis det ses for meget...men der er vel gode og dårligt fremstillede tv inden for den samme model...

Tak for input indtil videre...kom bare med mere... :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Hejhenrik skrev:@ Mysen...skal det forstås sådan at sort til grå skallering er bedre på ex 720 end på hx 900 hvor du skriver at de mørkeste farver gengives som sort...eller er hx bedre på alle punkter i forhold til ex720...
mht. ex720....kan huske jeg var inde og bytte w5500 til en anden, da den først hjembragte gav en del uønsket lysgennemfald i hjørnene, dette var ikke udtalt på den anden jeg fik med hjem...er det samme problematik med ex 720? altså at lyset bagved/ i siden er tændt hele tiden? i modsætning til hx900 hvor det slukkes i zoner...

@ mig selv...ja det er irriterende hvis det ses for meget...men der er vel gode og dårligt fremstillede tv inden for den samme model...

Tak for input indtil videre...kom bare med mere... :)
Korrekt, men du ved jo bare ikke, hvor stor "defekten" er/bliver på din model. Og hvis du ikke kan bytte, så har du måske en utilfredsstillende skærm.
Af Mysen
Jeg er enig med MigSelv i, at bleeding er en SÅ irriterende ting, at det er en del penge værd at sikre sig at man undgår det.
Og selv om, du mister lidt detaljer i de mørkeste nuancer + der kan komme glorier omkringe lysende objekter, så er local dimming en FED feature på et LCD tv. Jeg ville smide de ekstra penge efte HX900, hvis det var mig, der skulle investere. Det der taler mest for EX720 er ikke så meget, at den er nyere, men nærmere at den har mat front, hvilket må tiltale folk, der kan forvente vinduer direkte afspejlet i tv'et.

Jeg er dog personligt ikke selv vild med den matte front på trods af, at min egen stue har rimeligt meget lys, men jeg har set stuer, hvor mit blanke plasma-tv ikke vil passe ind.
Af Hejhenrik
OK...kan se hvor det bærer henad...forsikring send flere penge... :)

men hvad med 3D kval....Rasmus skriver i testen af EX720 at der er sket et stort skridt fremad med denne model i forhold til sidste års modeller ?
hvem vinder på det punkt ?
Af Mysen
Det gør EX720. 1. generations LCD 3D er virkelig ikke særlig god, og her der sket meget siden sidste år.
Af Kajs Bodega
Mysen skrev:Jeg er enig med MigSelv i, at...
Hehe, komisk start på en sætning alligevel ;)

Mht. emnet, så ville jeg personligt glædeligt give de 3500,- mere og dermed få en hx900. Både pga. hvad du får af bedre billedkvalitet, men bestemt også pga. det meget pænere design! :)
Af vizz
Jeg syntes ikke at farverne er ikke gode nok på det panel, derfor oftrede jeg selv lidt mere og købte et HX720, hvilket at jeg er enormt glad for.
Utrolig billedkvalitet - men det fåes kun op til 46"
Af Hejhenrik
@ wizz, hvad mener du med at farverne ikke er gode nok, Rasmus fik da efter kalibrering farverne meget tæt på...? køber nok i Sony center, de er flinke til at bytte hvis der er fejl på panelet.
46" er for lidt for mig...sider 4 meter fra skærm og har vænnet mig til 52"...venter stadig på forsikringens udmelding, irriterende det skal tage såå laang tid.
hælder iøvrigt i øjeblikket til ex720 i 55" da den generelle opfattelse er at det vil være et upgrade i forhold til mit "gamle" w5500, og at 3d vil være bedre end på hx900 samt den matte front...har en del sidelys fra vinduer...må så håbe at det ikke blir en "mandagsmodel" :) min erfaring siger mig også at det sjældent er optimale forhold man ser fjernsyn under...så skal konen lige have stearinlys ved siden af skærmen...eller en lampe tændt bagved sofaen etc...så en smule backlight bleed vil sjældent ses... hehe (godt hun ikke læser med her ) :D
Af vizz
Hej.

Jeg er ikke TV ekspert, men der er mere klare farver på HX panelet efter min mening. Personligt vil jeg bare gerne give mer prisen for at få HX panelet da billedet passer bedre til mig og fordi at betragtningsvikelen umiddelbart virker bedre.
Af Hejhenrik
Hej.
Var igen i Sony center og få fremvist 55ex720 vs. hx900
mit valg er nu faldet på ex720.
Jeg fik en glimrende demonstration af de forskellige features og fordele og ulemper de 2 modeller imellem.
det jeg gerne ville se forskelle på er som nedenfor.

Ved demo med pip og sort omkring de 2 billeder
ex720 backlight bleeding kan anes når man bevæger sig ud til siden, men set midtfor, eller lidt til siden er det faktisk ikke synligt, ihvertfald ikke noget der vil genere mig, (såfremt den jeg får hjem er lige så god som den i butikken)
den backlight bleed der var fra siden, havde en blålig/lilla farve. men tænker at det også var pga. shop indstilling med alt for meget lys på skærmene.

hx900 glorie effekt, anes også, men er til gengæld synligt hele tiden også, når man sidder lige for. til gengæld er områderne et lille stykke væk fra pip billederne helt sorte...men det er faktisk tydeligt at ane zonerne med led pærerne...

3D.
her var jeg ikke så meget i tvivl, der vandt ex720, endda klart, billedet stod klarere også i omgivelserne uden for fokus, effekten var bedre, og der var ikke "grums" ved hurtige bevægelser (er det crosstalk?) hx900 havde nemlig "grums" ved hurtige bevægelser og omgivelserne uden for fokus var mere utydelige.

2D
her vandt hx900 efter min mening, med et lidt klarere billede, omend minimalt, dybde/sort/kontrast var også en anelse bedre på hx900...men det skal siges at hx var placeret bagerst i butikkens mørke afd. og ex 720 hang tæt på facadens vinduer med masser af sidelys.

Fik tilbud på begge modeller.
efter min mening er det ikke værd at smide godt og vel 4000,- kr mere for at få hx900. forskellene var efter min mening minimale på billedet , og knapt synlige for mit utrænede øje...

Glæder mig nu til at få det hjem på væggen...
Af Mysen
Tillykke med din nye skærm. Jeg krydser fingre for den er uden bleeding.
Det er dog ikke bleeding, du har set i butikken. Det er ganske almindelig sort, når det tv'et ses fra en vinkel. Sort bliver nemlig mere lys og også tit helt blålig fra vinkler, men har altså ikke noget med bleeding at gøre.

Bleeding som et problem, og sortniveau, som den der opnås med local dimming, kan man ikke se i en butik. Nogle gange er clouding så lidt omfattende, at det kun kan ses, når der er helt mørkt i stuen, og andre gange er det værre og kan ses hele tiden. Under alle omstændigheder, så har der været for lyst i butikken til at spotte det, og hvis man ikke ser specielt mange film i de mørke timer, er det heller ikke et større problem end som så.

EX720 har et ganske glimrende sortniveau, men også her, kan du i de mørke timer se, at sort ikke er helt sort.
Det er den til gengæld med local dimming, da lyset jo slukkes her. ;)

Du har ikke gjort et dårligt køb overhovedet, men det er ikke bare ikke så nemt at vurdere billedkvaliteten på et tv i en butik...