Emnet er Blu-ray og harddiskoptager-bokse af alle arter

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har lige købt en Sony BDP-S580 bluray afspiller, som umiddelbart er ganske fin. Jeg har bare det problem, at jeg kun kan køre 480p/576p mode. Hvis jeg vælger 720p eller 1080i, så kommer der skam billede på skærmen, men altid som 60 Hz selvom TV'et kun kan klare 50 Hz. Jeg får derfor mærkelige farver og dobbelt billede, hvilket jo ikke er særlig optimalt.

Jeg har prøvet at lede efter en 50 Hz / 60 Hz eller PAL / NTSC indstilling, men indtil videre uden held.

Ser man på Sony's hjemmeside:

http://www.sony.dk/product/blu-ray-disc ... nicalSpecs

Så står der:

BD - HD (50 Hz): Ja
DVD - NTSC/PAL (60Hz/50Hz)
JA/JA
OSD - Standardindstilling for TV-system
50 Hz

Jeg synes derfor det er underligt at den så automatisk vælger 60 Hz, når TV'et ikke kan klare det.

Er der nogen der ved om der er en skjult indstilling eller om jeg er nødt til at hive fat i Sony? Den vælger nemlig 50 Hz når den står til 480p/576p, så det må jo være et software (firmware) problem.

PS: TV'et er et Sony KDF-E50A11 (bagprojektion - 1280x720)
Af galmok
Jeg har selv studset lidt over at den vælger 60Hz som standard og jeg har ikke selv fundet en 50/60Hz vælger nogen steder. Jeg tror du må skrive til Sony support ([email protected]) og høre om de ikke kan hjælpe. Husk at nævne dit TV for det kan jo være de er klar over et kompatbilitetsproblem mellem de 2 enheder.

Jeg har selv et HX800 og det kan vise 60 Hz uden problemer så jeg har ikke undersøgt dette nærmere, men har jeg ikke fundet noget 50/60Hz omskrifter nogen steder men vil så også sige jeg ikke har ledt specifikt efter det.
Af darupe
Jeg har skrevet til Sony i forrige uge, men jeg afventer stadig et svar. Jeg giver dem lige til torsdag og ellers ringer jeg til dem så jeg evt. kan nå at benytte min 14 dages retur ret.

Det sjove er bare, at min STB fra Dansk Bredbånd lader mig vælge mellem 50 Hz og 60 Hz. Jeg tror derfor Sony's fejl ligger i at de har prøvet at lave autodetection, men evt. ikke har tænkt over at deres eget TV måske har en fejl. Det burde derfor kunne løses med en firmware opdatering, da afspilleren jo klarer 50 Hz uden problemer.
Af PhDream
Hvad er det for et tv, du har, som ikke kan køre 60 Hz?
Af darupe
Et Sony KDF-E50A11 (bagprojektion). Det skal siges at TV'et prøver at vise billedet og skriver også 720p/60 i venstre hjørne. Billedet vises desværre bare med mærkelige farver samt dele af billedet vises dobbelt.

Jeg vil lige prøve at benytte et andet HDMI kabel i morgen for at se om det er der fejlen ligger. Kablet er ellers et HDMI 1.3 godkendt til 1080p og længden er kun 1,5 meter.

UPDATE: Jeg har nu prøvet med et temmelig dyrt HDMI 1.3 kabel (købt hos av-connection). Dette gjorde ingen forskel og jeg kørte endda udenom forstærkeren og dermed direkte fra bluray afspiller til TV. Et eksempel på billedfejlen kan ses her:

http://billedeupload.dk/upload/files/20 ... e01d9d.png
Af darupe
Jeg har fået svar fra Sony og de siger, at TV'et er gået i stykker. Det kan repareres, men jeg tror næppe det kan betale sig.