Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har købt et Sony KDL-46EX503AEP til 7.000 kr. hos Elgiganten. Er jeg blevet "tørret"?

Jeg var meget i tvivl om jeg skulle vælge et Philips 47PFL4606H til 5.000 kr. eller et Sony KDL-46EX503AEP til 7.000 kr., begge hos Elgiganten.

Jeg valgte Sonyen da jeg syntes der var bedre gengivelse af detaljer i de mørke områder og mere nøjagtig gengivelse af farver (blå himmel virkede mere grå på Phillipsen). Jeg spurgte sælger om forskellen skyldtes forskellige indstillnger eller om Sonyen var bedre til at gengive detaljer og farver. Han sagde, at begge fjernsyn var indstillet optimalt og at Sonyen var bedre til at gengive detaljer og at han syntes Sonyen også gengav farverne mere naturligt.

3D, LED, DNLA og USB er uvigtige funktioner for mig. I øvrigt synes jeg Sonyen har et fint billede.

Jeg vil være taknemmelig for svar da jeg er meget i tvivl om jeg skal returnere fjernsynet og se mig om efter et andet til en mere rimelig pris.

/Dolmio
Af BareMig
Jeg ville også være rigtig glad for hvis der kom svar på indlægget.

Skal nemlig selv ned til El Giganten i morgen for at købe det samme TV (Sony KDL-EX503 i 40" eller 46"), men vil meget gerne vide inden jeg køber det om det er et godt valg?

Mine krav er ikke de helt store. Det skal blot have godt billedkvalitet, mindst 100Hz og ik være alt for dyrt.
Af Supergris
Først og fremmest er INGEN tv indstillet optimalt hos Elgiganten. Der næst kan man ALDRIG stole på det mundlort, der kommer ud af munden på en af deres sælgere!!!
Den model du nævner, kender jeg ikke personligt, men købet lyder ikke helt tosset, så du er ikke blevet helt " tørret ".
Der er dog mange alternativer i denne prisklasse og størrelse.
Det der taler for denne model er, at den indeholder en DVB T2 tuner, der muligvis vil kunne bruges i fremtiden...
Af SQren
Husk altid på når du taler med en ansat i Elgiganten... 80% af dem vil henvise dig til det dyre produkt.

De er provisionslønnet og har interne salgskonkurrencer. Du kan ikke stole på hvad de fortæller dig, det kan du aldrig... Jeg har flere gange overhørt en ansat direkte lyve for ældre mennesker angående produkter når jeg stod og kiggede. Om man så kan kalde det en løgn hvis det slet og ret er uvidenhed, det ved jeg ikke, men så burde de undersøge tingene i stedet for. Men igen, den type tænker vel på provisionen.

Men nej, det ser ikke helt tosset ud, jeg vil dog selv mene at der er nogle bedre alternativer i det prisleje.
Af BareMig
Supergris skrev:Først og fremmest er INGEN tv indstillet optimalt hos Elgiganten. Der næst kan man ALDRIG stole på det mundlort, der kommer ud af munden på en af deres sælgere!!!
Den model du nævner, kender jeg ikke personligt, men købet lyder ikke helt tosset, så du er ikke blevet helt " tørret ".
Der er dog mange alternativer i denne prisklasse og størrelse.
Det der taler for denne model er, at den indeholder en DVB T2 tuner, der muligvis vil kunne bruges i fremtiden...
SQren skrev:Husk altid på når du taler med en ansat i Elgiganten... 80% af dem vil henvise dig til det dyre produkt.

De er provisionslønnet og har interne salgskonkurrencer. Du kan ikke stole på hvad de fortæller dig, det kan du aldrig... Jeg har flere gange overhørt en ansat direkte lyve for ældre mennesker angående produkter når jeg stod og kiggede. Om man så kan kalde det en løgn hvis det slet og ret er uvidenhed, det ved jeg ikke, men så burde de undersøge tingene i stedet for. Men igen, den type tænker vel på provisionen.

Men nej, det ser ikke helt tosset ud, jeg vil dog selv mene at der er nogle bedre alternativer i det prisleje.
^ Hvilke ville I anbefale, hvis I selv kunne vælge?
Af Mysen
BareMig skrev: ^ Hvilke ville I anbefale, hvis I selv kunne vælge?
Der er mange at vælge imellem, men det kunne eksempelvis være næste års model, cx520, til 1500 kroner mindre.
Det drejer sig nok om en lille forbedring af billedkvalitet og så er den billigere.

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2698970/ ... ign-Priser

Elgiganten har den også, hvis du gerne vil handle der. Den er bare et par hundrede dyrere end hos wupti.
Af BareMig
Mysen skrev: Der er mange at vælge imellem, men det kunne eksempelvis være næste års model, cx520, til 1500 kroner mindre.
Det drejer sig nok om en lille forbedring af billedkvalitet og så er den billigere.

http://www.pricerunner.dk/pl/2-2698970/ ... ign-Priser

Elgiganten har den også, hvis du gerne vil handle der. Den er bare et par hundrede dyrere end hos wupti.
Mange tak for hjælpen.

Jeg søgte lidt på den og kunne læse mig frem til at den fik fin omtale. Der var ikke rigtig noget negativt at finde om den.
Men kunne også se på sony's hjemmeside ( http://www.sony.dk/product/tv-117-46-lc ... nicalSpecs ) at CX520 "kun" har 50Hz, hvorimod EX503 har 100Hz. Eller har CX520 bedre billedkvalitet end EX503?
Af Mysen
Det er rigtigt at den ikke har trumotion (som de fleste alligevel vil slå fra). Den har dog den nye billedprocessor, som man også finder i bl.a. EX720, der er velanmeldt herinde. Så vidt jeg har fanget, er CX520 en lidt skrabet og tykkere version af EX520, der afløser EX500 fra 2010. Altså den er uden 100 hz og er med CCFL belysning i stedet for LED.
På baggrund af disse ting, bør det være en opgradering af billedkvaliteten i fht. EX500. Desuden understøtter den PVR, altså optagelse af tv, hvis du sætter en HDD til. Det mener jeg ikke EX503 gør, men jeg kan tage fejl.

Hvis du er glad for det billede, du har på EX503, så kan du også købe en lidt brugt i 55" for 7000 kroner herinde af en bruger, der kalder sig PHdata. Nyprisen på 46EX500, den uden T2-tuner, lå på ca. 5000 kroner, inden den forsvandt fra de fleste butikker og internetsider. Det var en superpris, men i betragtning af dette, er 7000 kr. for 46EX503 altså et lidt højt beløb.
Af Dolmio
Supergris skrev: Det der taler for denne model er, at den indeholder en DVB T2 tuner, der muligvis vil kunne bruges i fremtiden...
Jeg har kabel-TV så jeg får nok aldrig brug for DVB T2 med mindre jeg flytter i hus eller sælger fjernsynet...

/Dolmio
Af Dolmio
Mysen skrev: Der er mange at vælge imellem, men det kunne eksempelvis være næste års model, cx520, til 1500 kroner mindre.
Elgiganten i Glostrup ligger ikke så langt fra hvor jeg bor så jeg tager derhen og kigger på en CX520 i dag.

/Dolmio
Af Dolmio
Mysen skrev:Det er rigtigt at den ikke har trumotion (som de fleste alligevel vil slå fra).
Er det motionflow, du tænker på? Det er jeg nu ret glad for da jeg synes billedet hakker meget på de fjernsyn som ikke har det. Hvorfor mener du, at de fleste alligvel slår det fra? Hvilke ulemper har det? Sløret billede?
Den har dog den nye billedprocessor, som man også finder i bl.a. EX720, der er velanmeldt herinde.
Jeg ser lige, hvad der står om den...
Så vidt jeg har fanget, er CX520 en lidt skrabet og tykkere version af EX520, der afløser EX500 fra 2010. Altså den er uden 100 hz og er med CCFL belysning i stedet for LED.
På baggrund af disse ting, bør det være en opgradering af billedkvaliteten i fht. EX500.

Jeg tager hen til Elgiganten og kigger på den i dag.
Desuden understøtter den PVR, altså optagelse af tv, hvis du sætter en HDD til. Det mener jeg ikke EX503 gør, men jeg kan tage fejl.
Det er rigtigt, EX503 understøtter ikke PVR.
Hvis du er glad for det billede, du har på EX503, så kan du også købe en lidt brugt i 55" for 7000 kroner herinde af en bruger, der kalder sig PHdata.
Tak, men jeg synes 46" er rigeligt til mig. Jeg sidder 2-3 meter fra skærmen og det er egentlig lidt for tæt når jeg ser almindeligt digital udsendelse (ikke HD). Så virker billedet lidt "kornet". Når jeg derimod ser HD-udsendelser er billedet perfekt (og ville nok også være det med en 55" skærm)
Nyprisen på 46EX500, den uden T2-tuner, lå på ca. 5000 kroner, inden den forsvandt fra de fleste butikker og internetsider.

Man kan faktisk stadig få en EX500 til 5.000 hos Dustin Home. De har den dog ikke på lager og det er jo ikke til at vide om de får den igen. Ellers koster den billigste EX500 man kan få 6.247 hos Cinemagic.
Det var en superpris, men i betragtning af dette, er 7000 kr. for 46EX503 altså et lidt højt beløb.
Ja, det er også den opfattelse jeg har. Men bortset fra prisen så har den et meget flot billede og selve kabinettet er også flot (af et kasse-fjernsyn at være ;) ). Betjeningen (menuer mv.) er også i orden. Men nu har jeg heller ikke så meget at sammenligne med da jeg kommer fra et 25" CRT-fjernsyn. Men, som sagt, jeg kigger på en CX520 og ser hvordan billedet er på den og kommer med en tilbagemelding senere :)

Og i øvrigt, mange tak for svar, både fra dig og jer andre. Det er en stor hjælp når man ikke aner hvad der er godt og hvad der er mindre godt ;)

/Dolmio
Af Mysen
Den kommer ikke på lager hos Dustin mere. Den er som sagt allerede afløst af CX520 og EX520.

Motionflow betyder at der beregnes ekstra kunstige billeder, der skal indsættes imellem de "ægte" billeder for at forbedre bevægelseshåndtering. Det er bare nogle rimelig komplekse udregninger, der skal foretages, og derfor sker der også regnefejl. Det betyder, at der kommer artefakter og pixeleringer omkring bevægende objekter, eksempelvis en fodbold. Den store årsag til at slå det fra, efter min og mange andres mening, er at det tilføjer en del kunstighed. Det hele bliver en tand for skarpt og flydende, og selv en filmscene i regnvejr vil se ud som om, den var skudt i et studie. Denne effekt kaldes også soap opera-effekten, fordi billedet ligner noget fra en soap opera.
Nogle foretrækker at aktivere det pga mere rolige og flydende billeder, men langt de fleste foretrækker at slå det fra af ovennævnte grunde.

- Det er også bedre med en ny, passende 46" end en brugt, alt for stor 55". Jeg skrev bare om denne brugtpris, fordi mange kun afholder sig fra de helt store modeller netop pga. prisen.
Af BareMig
Da jeg kom ned til El giganten spurgte jeg om de havde CX520 på lager, men det havde de ikke. De havde den dog i deres butik i Glostrup hvilket er lidt langt væk for mig.

Jeg endte så med at vælge KDL 40EX503, da jeg står og mangler et TV fordi det mit gamle tv er gået stykker.
Jeg fik den dog lidt billigere, da den i butikken koster 5.999 kr men jeg fandt den på deres hjemmeside til 5.289 kr. Så sparede lige 710 kr på det.
Også var der desuden fri fragt.
Håber nu bare at jeg ikke fortryder valget.
Af Mysen
Ikke for at skubbe eller noget...

Men du kunne have sparet mere end 1000 kroner på at have købt EX500 på nettet. :s Den uden T2.