Her er så min historie.
Jeg er på udkig efter en bestemt fladskærm. Her har jeg via edbpriser.dk fundet frem til Føniks Computer, der sælger skærmen til en billig pris.
Samtidigt har jeg også fulgt med i debatten om forskellene mellem at hhv. handle i en fysisk butik og over nettet. Særligt er jeg fokuseret på fordeelene med fortrydelsesretten i forhold til pixelfejl (og andre synlige og oplagte fejl).
Stor var min forbavselse, da jeg hos Føniks på Frederiksberg netop spurgte til forksellen mellem at købe skærmen hos dem i forretningen og over deres onlineshop. Deres svar var: "Der er ved online-køb ikke mulighed for at returnere varen, når den først er blevet åbnet, fordi så kan man jo få sig en gratis skærm ved bare at bytte den hver 14. dag" (!?!).
Her er hvad de selv oplyser under deres købsbetingelser på
http://www.foeniks-computer.dk/?show=me ... id=486#p20
"20. DEN LOVPLIGTIGE 14 DAGES FORTRYDELSESRET:
forbrugerkøb hvor bestillingen af varer foretages via telefon eller Internettet og er leveret til kunde med Post Danmark eller andet transport selskab, har forbrugeren 14 dages fortrydelsesret.
Fortrydelsesretten løber fra det tidspunkt hvor varen overdrages til forbrugeren. Skulle købet fortrydes indenfor 14 dage tilbagebetaler vi købssummen.
For at kunne benytte fortrydelsesretten, skal varen være afleveret til Post Danmark eller anden fragtmand senest 14 dage efter modtagelsen.
Betingelsen for at anvende fortrydelsesretten er, at varen tilbageleveres i væsentlig samme stand, som ved overdragelsen. Du skal være opmærksom på at din fortrydelsesret kan bortfalde, hvis du f.eks. tager en computer i brug, da den herved ikke kan returneres i væsentlig samme stand. Det samme gælder, hvis du f.eks. har brudt en digital plombering på et digitalkamera eller hvis du har brudt emballagen på software.
Hvis varen ikke tilbageleveres i væsentlig samme stand, ansættes varen skønsmæssigt af Føniks Computer A/S ud fra en mulig salgsværdi.
Ved anvendelse af fortrydelsesretten bedes varen venligst returneres i ORIGINAL EMBALLAGE. Der må ikke være skrevet på emballagen. Manglende ORIGINAL EMBALLAGE medfører oftest en forringelse af salgsværdien, hvorfor De ud fra en vurdering foretaget af Føniks Computer A/S, vil blive krediteret et tilsvarende mindre beløb svarende til forringelsen. I værste fald kan manglende ORIGINAL EMBALLAGE m.v. medføre, at købet ikke kan fortrydes.
Omkostninger ved at sende varen tilbage påhviler forbrugeren.
Føniks Computer A/S returnerer købssummen inden 30 dage i overensstemmelse med forbrugeraftalelovens § 12c."
Sådan som jeg ser formuleringen, så påstår Føniks Computer, at man netop IKKE kan besigtige varen når den først er åbnet...!
Kan det virkelig være rigtigt?