Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg regner med at købe et Samsung PS D455, men jeg er lidt i tvivl om jeg skal købe et 43" eller et 51". Opløsningen på TVet er kun 720p(1366x768) og jeg skal sidde ca. 280 cm væk. Ifølge dne "måler" herinde på flatpanels går det lige, men jeg ved ikke helt hvordan det fungerer i praksis. Jeg har været nede i butikkerne for at se efter, men det er svært at afgøre om det blot er billedinstillingerne der ødelægger billedet, eller om man virkelig bliver irriteret af den lave opløsning når man kommer hjem i ens egen stue.

Er der nogle herinde som har erfaringer med 50" skærme med 720p opløsning? Bliver pixels "for store" eller er det ligegyldigt?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Der er flere ting til opløsning end som så. Vores måler er kun vejledende. Plasma TV har dog også et ret synligt pixel-net, altså sorte linjer mellem pixels og umiddelbart vil jeg tro, at det vil være den mest synlige effekt af ikke at vælge et Full HD plasma-TV i den størrelse.

Hvis du går op i 50-51 tommer vil jeg personligt anbefale dig at gå efter et Tv med Full HD. Husk også, at såfremt du ikke vælger Full HD, vil du opleve, at Blu-ray film bliver "nedskaleret".

1366x768 er desuden særlig optimal i forhold til hverken PC-signaler eller spil. Der vil næsten altid opleves en skalering af billedet, da 1366x768 ikke er en særlig understøttet opløsning.
Brugeravatar
Af edinger
TV'ets samlede billedkvalitet er vigtigere end specs. Og nej, de to ting hænger sjældent sammen.

Når det er sagt, så er det foreslåede tv en billig-model. Så hvorfor ikke spare lidt mere op få et tv, som du vil blive glad for?

Fx G30 eller D7005... hvis det altså skal være plasma.

Guld kan også købes for billigt.
Af Billy Blaze
Tak for svaret.

Jeg har set på 50" med 1080p opløsning, men jeg har ikke råd til et. Det billigste er et Samsung PS51D555 og det koster 7500kr. Det er alligevel 2700kr dyrere end D455 og 4500kr dyrere end D455 i 43". Det er mange penge når man ingen har :D.

Vil det gå an med det lille 42" D455, eller vil den lave opløsning stadig være et problem i den størrelse? Men et mindre problem end ved 51" udgaven...

Jeg skal ikke bruge den til PC, men xbox kunne godt blive et lille problem. Jeg overlever det nok, da jeg ikke spiller så forfærdelig meget.

Tror i processoren i D455 er for svag til at afspille 1080p gennem USB indgangen? Eller kan den finde ud af at nedskallere og afspiller det?
Af Mysen
Tag et kig på LG 50pz250. Den koster lige godt 5000 og er med full-hd. Jeg tror du vil ærge dig over 42", når du har haft 51" i tankerne. Så er den lavere opløsning en mindre nedgradering i fht.
Af Michael P
Jeg er meget tilfreds med mit PZ250 ihvertfald.
Det er ikke noget G30/GT30/VT30/D8005/D7005, men det er et godt tv til prisen synes jeg :)
Ting der er skåret væk er: Kun 3 HDMI porte (jeg løber tør hvis jeg skal ha mere sat til :P) Ingen smart-tv funktion (hvilket jeg heller ikke har brug for) Ingen RJ45 stik (netvækrskabel) Så du skal ud og have fat i en Dongle hvis du skal ha gang i noget data overførelse.
Men jeg er glad for mit tv, det virker som det skal, og DR-HD er en FRYD for øjet at se på, og blu-ray er også skønt.
Nok et Best-for-money-value-product hvis pengene er små.
Men min mening er også amatør, men sendte da et LD750N (LCD) tilbage, da jeg ikke kunne holde ud at se på det slør omkring mennesker osv. Det var simpelthen for "langsomt" på trods af at det havde scanning backlight.
Så valgte dette "studiebudget" tv :P