Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af chillout
hej

jeg har meget svært ved at finde ud af hvilke af de 2 skærm typer der giver det skarpeste billed.

Jeg leder efter nyt TV for tiden og vil gerne have det optimale billed når jeg ser dvd'er.

har kigget på Panasonic G30 (plasma) og Sony 40EX720 (LED/LCD)

i testene af de 2 fladskærms tv'er skrives der, at Panasonic G30 har et Ikke perfekt farvenuancering / dithering er det en årsag til at vælge Sony 40EX720, efter som sony tv'et ikke har noget negativt ved billedkvaliteten i testen?

Men Panasonic G30 tv'et har hele 600 HZ hvor sony tv'et kun har 200 HZ, er det noget jeg skal tage højde for hvis det er dvd'er og ikke i HD?
Brugeravatar
Af hans123
I dit valg bør også indgå vurdering af din stue's lysforhold.

Har du meget lyd så er lcd måske det bedste valg.
Af Supergris
Lyden har vel ikke noget med skærm - teknologien at gøre??? :D
Plasma giver mere billedkvalitet for pengene og billedet er rigeligt skarpt, hvis det er noget du gider bekymre dig om...
Af chillout
Intelligent Frame Creation Pro 600 Hz og Motionflow XR 200Hz technology er da ikke lyden?

er det kun lyset i min stue der adskilder disse 2 modeller?
Af Supergris
Citat fra hans123 "Har du meget lyd så er lcd måske det bedste valg. "
Glem alt hvad der bliver beskevet med fine ord som 600 HZ og 200 HZ. Det er blot salgsgas...
Senest rettet af Supergris 06 aug 2011, 20:45, rettet i alt 1 gang.
Af chillout
jeg havde samsung ue32b6050 før den gik i stykker, jeg synes den havde et meget skarpt billed når der var lyse scener.

vil et plasma tv også have disse skarpe billeder?
Brugeravatar
Af edinger
"Skarpt billede" rimer ofte på kunstigt billede med overmættede farver.

Når det er sagt, så lader den største anke ved EX720'eren til at være det klassiske LCD-fænomen backlight bleeding.

Jeg kunne ikke selv leve med det.

Men da du nu kommer fra LCD, kunne det tyde på, at det ikke er noget, du oplever som et problem.
Af chillout
ok :)

men kunne godt tænke mig at vide, at i panasonic G30 testen skrives der at en af de store ulemper er at den ikke har perfekt farvenuancering / dithering, er det et stort problem? er det en årsag til at vælge et andet tv til samme pris?
Brugeravatar
Af MigSelv
chillout skrev:ok :)

men kunne godt tænke mig at vide, at i panasonic G30 testen skrives der at en af de store ulemper er at den ikke har perfekt farvenuancering / dithering, er det et stort problem? er det en årsag til at vælge et andet tv til samme pris?
Nej.
Af Mysen
Nej.. Det er årsagen til at den ikke koster mere. Havde den haft perfekt farvenuancering, så havde den været noget dyrere.
Du skal kun holde dig fra denne skærm, hvis du kommer til at se dine vinduer reflekteret i skærmen. Er dette tilfældet vil ex720 passe dig bedre.

Hvis du har lyst til at vide mere om de mange hz, kan du læse denne artikel:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

Umiddelbart er du en af de mange, der bliver forført af reklamer og specs, hvilket man ikke må i TV-verdenen.
Der er også en artikel om fordele og ulemper ved LCD og Plasma. Tjek artiklen:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1220975428
Brugeravatar
Af edinger
...og selv med vinduer i ryggen ville jeg foretrække plasmaen.

Snakken om refleksioner er efter min mening temmelig hysterisk. Det er jo ikke ligefrem sådan, at man med en glasskærm ikke kan se billedet. Og så findes der jo heldigvis fortsat – som i de gode gamle CRT-tv-dage – både persienner og rullegardiner.

Så medmindre du – mod forventning – ser hovedparten af dit tv i dagtimerne, synes jeg ikke, at du skal lade dét være den afgørende deal breaker.
Af chillout
tak for hjælpen

men læste lige, at hvis er et billed der køre for langt tid på skærmen kan det godt burn in, altså blive siddende.

er det et stort problem?
Brugeravatar
Af edinger
Nej.

Og hvis du søger lidt i forummet, vil du kunne finde masser af tråde om fænomenerne retention og burn-in.
Af Supergris
edinger skrev:...og selv med vinduer i ryggen ville jeg foretrække plasmaen.

Snakken om refleksioner er efter min mening temmelig hysterisk. Det er jo ikke ligefrem sådan, at man med en glasskærm ikke kan se billedet. Og så findes der jo heldigvis fortsat – som i de gode gamle CRT-tv-dage – både persienner og rullegardiner.

Så medmindre du – mod forventning – ser hovedparten af dit tv i dagtimerne, synes jeg ikke, at du skal lade dét være den afgørende deal breaker.
Kan ikke være mere enig!
Al den snak om en " lys stue ", synes jeg heller ikke er noget større problem, end den var i " gamle dage ", inden der kom fladskærme.
INGEN fladskærme leverer et godt billede i dagslys og gardinerne er netop opfundet...