Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har søgt og søgt, kan finde en masse og LED, men ikke om plasma, kan endda se, at der er spugt i den "generelle tråd" om samsungs 2011 modeller, men uden svar.

Hvad er forskellen på D8005 og D7005? Jeg har noteret mig, at designet på rammen og foden er forskellige. Jeg har fundet en fin oversigt og deres plasmamodeller, hvor det fremgår, at enestå forskel er "Full Web Browsing", som jeg husker er, at man har www.abc.dk linjen rigtigt? Derudover kan jeg se af artiklen om skærmene, at der er indbygget "Indbygget Wi-Fi", fortæl lige en tosse som mig om det?

Jeg tænkte på min pengepung og kiggede på D6905, synes 12k var lige i overkanten og overvejede at finde noget andet, men D7005 står til 10k?!?! Er det fordi "Elgiganten" er den eneste sælger af D6905, for D7005 er da bedre?!!! og billigere :p

Når ovenstående er afklaret, så skal jeg overveje om jeg skal have g30Y eller samsung. G30Y er billigere, bedre sort og jeg er lidt ligeglad med 3d (fedt nok at have, men tror ikke det vil blive brugt synderligt meget). Omvendt har Samsung generelt fået en god anmeldelse for billedet, jeg betaler 2k mere og får bedre 3D, lækkert design og STIK DER VENDER RIGTIGT! (Hvor svært panasonic). Er det nogenlunde rigtigt ridset op eller er det noget jeg lige har overset? Nogen holdninger eller? Stuen er ikke super mørk, jeg skal primært bruge det til tv og film.

På falderebet, vægbeslag, som alle andre vil jeg gerne have dem der gør min skærm er tættest muligt væggen, køber man smasungs egne (de laver vel til deres fjernsyn) eller er noget helt andet bedre? Billigere?

Blev lidt for langt :-s

- Thomas snart ejer af nyt TV :p
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Så vidt jeg husker er D6905 blot El Gigantens variant af D7005 - altså et lille trick så forbrugerne ikke kan sammenligne priser på internettet :)

Jeg har ikke selv haft så meget tid med D7005, men CNET nævner, at den er stort set identisk med D8005 efter de har haft begge to til test.
Se mere her: http://reviews.cnet.com/flat-panel-tvs/ ... 68714.html

Jeg synes ikke G30 er på niveau med de to Samsung plasma-Tv (såfremt D7005 er identisk med D8005). her skal du nærmere kigge på GT30 som et alternativ. Den er også tynd og har stik, der vender den rigtige vej.
Af Soze
Sidder med præcis de samme overvejelser omkring 3D og Samsung kontra Panasonic - derfor tænkte jeg om der ikke findes en guide til at finde de bedste TV uden 3D - det er ikke noget jeg vægter særligt højt.
Jeg har været glad for Samsung og synes også deres design er fedt, men vil gerne spare pengene til 3D - hvis der findes en skærm med lige så gode specs - bare uden 3D.

Jeg håber meget I kan hjælpe :)
Af Mysen
Soze#
På lige præcis Samsungs skærme er dette ikke muligt. De starter jo med 3D på deres mid-end modeller. Hvis du skal sammenligne en Samsung uden 3D med en af de bedste til 2D, -med 3D, så skal du jo have fat i en entry-level model imod en topmodel. Her kan du iøvrigt glemme alt om specs, for både tykkelsen af tv'et, indgange, skærmcoating, features, panel og billedprocessor er bedre på 3D-modellen.

Panasonic fokuserer kun 3D på deres bedste modeller, men som Rasmus jo lige skriver, så er der altså også en forskel i 2D kvaliteten mellem GT30 og G30. Til gengæld er der mange penge at spare ved at vælge et ganske udmærket G30 uden 3D, men så får man jo altså til gengæld en lidt tykkere middelklasse model med tykkere profil og bagudvendte stik, udover den lidt dårligere billedkvalitet. (Eller mindre gode)
Af Soze
@Mysen
Tak for dit grundige svar, det efterlader mig bare med et spørgsmål, nemlig: Er der andre mærker end de to vi nævner, som har rigtigt gode 2D skærme? Jeg må nu indrømme, at det er svært at foretage valget mellem G30 og 8005...;)
Af Mysen
Selvfølgelige er det andre gode skærme fra andre mærker, men det er altså samme historie ang. 3D.
I 2010 var det kun topmodellerne der havde 3D, - med undtagelse af nogle enkelte 3D-markedsførte modeller. Her var der flere muligheder for en ikke-3D-model. Dog var 3D ikke det eneste, der fulgte med topmodellerne, for de var altså også bedre til at gengive 2D materiale.

Du bør ignorere 3D som den ekstra feature, der følger med. Der er ikke rigtigt noget at gøre ved det, med mindre du søger en model i den lavere ende af prisskalaen.

- Jeg har iøvrigt også 3D på mit tv, men jeg bruger det stort set aldrig. Derfor er jeg nu stadig rimlig glad for mit køb....
Af JesperKeller
Forskellen på Elgigantens D6905 og den normale D7005 er at D7005 har Real Black Filter, ellers er de nøjagtig ens : o)
Af baktus
D6905 har da heller ikke browser. Den fremgår af Samsungs hjemmeside, så kan da ikke forstå, hvorfor det kun skulle være en model til Elgiganten. I England og Tyskland bliver den solgt som D6900 og en del billigere end Elgigantens priser. 59 tommer udgaven er vist helt nede omkring 1250 pund (under 11 K).
Har skrevet til Samsung, men de henviser til forhandlerne for at få et tidspunkt for tilgængelighed.
Af Soze
Så tog jeg en beslutning og kastede 11.709 kr efter D8005 hos Elgiganten. Det kommer på fredag og jeg skal rejse til og med torsdag, så jeg glæder mig ret meget til næste uge :) Jeg skal forsøge at give en lille brugeranmeldelse her, dog ikke med gammastråling, osv :) Bare en lille rapport om mine første dage med skærmen.
Er der for øvrigt nogen her, som ved hvilken afspiller jeg skal købe, for at kunne spille 3D på min nye skærm?

/Morten
Af JesperKeller
Tillykke med din nye skærm :)

Hvad angår afspiller, så kan du bruge alle afspillere mærket med '3D'.

Hvis jeg ikke tager meget fejl, har alle Samsungs Blu-ray afspiller i år, 3D indbygget i.
Men du kunne også sagtens ved fordel tage en LG afspiller, da LG også har fedt Smart TV, hvor du f.eks. kan se Viaplay igennem osv :)
Af grafle
Hej og tillykke med skærmen!

Jeg har stået i præcis samme overvejelser som dig.. og valgte som dig også d8005, pga. prisen kontra ydelse og design op imod panasonics modeller.

Et anden svært valg var så om det skulle være 7005 eller 8005, i og med at det som sagt skulle være mere eller mindre samme tv. Her vandt designet igen på 8005, og hvem vil ikke gerne have lidt ekstra lir - om man så bruger det eller ej :D

et andet argument var min kammerat, der sælger TV i ekspert, hvor han til dagligt kigger på 7005 og 8005, som hænger ved siden af hinanden. Hans vurdering var at 8005 havde et bedre billede. (subjektivt selvf. - men dog et argument jeg stolede på)

tilmed kunne han fortælle mig, at prisen jeg har købt TV'et til i HiFi-klubben, er under indkøbsprisen i Ekspert.. :) tankevækkende..

Jeg modtager mit TV på tirsdag. Købt ved HiFi-klubben til 11.719 kr - jeg giver gerne 10 kr ekstra for den ekstra service, fri levering og et ekstra halvt års garanti :)