Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Otto J
edinger skrev:@Torben:

Skridtet før OLED er altså plasma?

I så fald må skridtet ned fra plasma være LCD?

Thanks for clearing that up. LOL! :D
Hvorfor LOL'er du af dét? Det er sådan set rigtigt.
Af Otto J
De "gamle" Pioneer LCD modeller var, ligesom dette tv, Sharp tv med en Pioneer "skal" ovenpå. Der er - desværre - ikke meget sammenligning mellem Kuro plasma'erne og de kommende LCD tv. Disse benytter (naturligvis, må man sige) Sharp's Quattron teknologi, som efter min (og alle andre jeg har talt med som ved noget om billedkvalitet) mening er en komplet misforståelse af hvordan billedgengivelse fungerer - en ren marketings-gimmick, der vel at mærke ikke bare sådan lige kan slukkes for. Jeg har IKKE store forventninger til disse tv. Hvis de viser sig at være bedre end konkurrencen, så siger det mest om konkurrencen!
Af Otto J
Med andre ord, det er ikke nye Pioneer modeller, det er nye Sharp modeller.
Brugeravatar
Af KristofferA
Torben Rasmussen skrev:Jeg frygter stadig det ramaskrig der kommer når folk opdager, at deres dyre nye OLED-TV får burn-in ligesom det plasma-TV det erstattede. Den tid den sorg :)
Hmm vidste faktisk ikke at OLED også kunne få burn-in :((
Af red_martians
KristofferA skrev:
Torben Rasmussen skrev:Jeg frygter stadig det ramaskrig der kommer når folk opdager, at deres dyre nye OLED-TV får burn-in ligesom det plasma-TV det erstattede. Den tid den sorg :)
Hmm vidste faktisk ikke at OLED også kunne få burn-in :((
Teoretisk set kan alle displays med aktive paneler få burn-in. En lyskilde har en såkaldt halveringstid, og det er uanset om det er OLED, projektor, LCD, plasma eller CRT. Fordelen med en LCD-skærm er, at der reelt kun er én lyskilde ligesom i en projektor, så det er den ene der lider under halveringstid, og derfor halveres lystyrken på hele skærmen over tid. Plasma, CRT og OLED er skærme der er aktive, så de pixels der bliver brugt mest halveres hurtigst. Netop burn-in er faktisk den største grund til at vi ikke har OLED-skærme idag. Producenterne kæmper hårdt på, at få halveringstiden i vejret, men pt. vil burn-in opstå 2-3gange hurtigere på OLED end på plasma, hvilket efterhånden er bedre end ældre CRT-skærme og hvad plasma var på, for 5-6år siden.

Men at man kan styrer de enkelte pixels lysstyrke er jo netop en af de vigtigste grunde til at plasma er så stærke på billedekvalitet. Jeg tror i hvertfald ikke jeg skifter ud før at OLED gør sin indtræden, og så må jeg leve med div. bokse og tilbehør indtil da.