Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Sharp har overtaget "Pioneer Elite navnet" og sender snart to high end LCD med local dimming på markedet.

"Remember Pioneer's Kuro brand of HDTVs? The high-end plasma line became the benchmark for the home theater market, leaving a rather large void in the hearts of the HD obsessive after it kicked the bucket two years ago. Now, Sharp and Pioneer are bringing back some of the technology used in that line, while leaving the Kuro name to rest in peace. The Elite branding will remain, however, with the new line of LED LCD TVs. Available in 60-inch and 70-inch flavors, the new Elites will only be available through high-end retailers, and will be priced at $6,000 and $8,500, respectively. The Pro-60X5FD will ship in the US next week, and the Pro-70X5FD will hit stores later this month.

Among the sets' features, Sharp promises excellent contrast ratios, high color fidelity, and very low black levels, thanks to zone-based local dimming. The company claims a frame rate of "about 720hz," thanks to 240Hz quadrupling and scanning backlight technology. The TVs also include Sharp's quad-pixel technology, complementing the typical RGB pixel arrangement with a fourth, yellow sub-pixel. This sounds similar to the company's Quattron technology, though Sharp doesn't appear to be using that name with its new Elite line. There's also 3D functionality, and Internet connectivity, with pre-loaded Netflix, Vudu, and social media apps. The TVs also include Elite Advantage Live, for real-time remote technical support. We're at the Elite event in New York City, so stay tuned for more details and a full hands-on later this morning."

Prisen er ret skarp med 30.000; kr. for et 60". Jeg synes dog at designet er ret lækkert. Det bliver spændende at se om vi får de bedste LCD på markedet med disse skærme og hvor meget af Sharps teknologi der går igen. Skærmene skulle også have 3D.

Fra engadget.com

Her er en video af skærmene.
http://www.engadget.com/2011/08/04/shar ... -on-video/
Brugeravatar
Af KristofferA
Fedt det håbede jeg også på. Spændende at se om de virkelig har det bedste lcd billede man kan købe eller lgs nano tv tager den benævnelse.
Af theman7979
jeg håber så meget på lg's nano skærme kan leve op til alt "hypen"

håber også på at de lander i et prisleje, hvor almindelige lønslaver også kan være med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Pioneer formåede jo ikke selv at levere LCD-TV, som hævede sig over mængden, så jeg tror vi bør være lidt påpasselige med at sætte forhåbningerne for højt.
Brugeravatar
Af edinger
At dømme ud fra brugernes kommentarer på nævnte site lader det til at være en markedsførings-gimmick mere end en reel udfordrer til titlen 'bedste tv'.

Som Torben 'yakken' Rasmussen også skriver, formåede Pioneers LCD-skærme (jo) heller ikke at hæve sig over mængden.

Næste naturlige skridt op er vist - stadig - OLED, som LG har stillet os i udsigt i 2012.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Pioneer-vinklen er i øvrigt mest spin, som jeg ser det. Dels for at kunne få lidt opmærksomhed på den anden side af atlanten, men også for at kunne sælge skærmene gennem "Pioneer"-forhandlere, som allerede tilbyder Elite-linjen.

Som sådan er det jo mest Sharp-teknologi, som findes i skærmene.

Jeg var personligt ikke imponeret over Pioneers LCD-TV i sin tid, men det skal også bemærkes, at de her Sharp X5 modeller er en del anderledes. Jeg tror ikke det giver så meget mening at trække klare linjer til Pioneers forsøg for nogle år tilbage.

Det tyder heller ikke på, at modeller vil blive markedsført sammen med Pioneer, når de lander i Europa.
Senest rettet af Rasmus Larsen 05 aug 2011, 12:42, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af KristofferA
edinger skrev:At dømme ud fra brugernes kommentarer på nævnte site lader det til at være en markedsførings-gimmick mere end en reel udfordrer til titlen 'bedste tv'.

Som Torben 'yakken' Rasmussen også skriver, formåede Pioneers LCD-skærme (jo) heller ikke at hæve sig over mængden.

Næste naturlige skridt op er vist - stadig - OLED, som LG har stillet os i udsigt i 2012.
Ingen tvivl om at OLED er fremtiden jeg tror desværre bare der går mindst 5 år inden de er til at betale... :((
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg frygter stadig det ramaskrig der kommer når folk opdager, at deres dyre nye OLED-TV får burn-in ligesom det plasma-TV det erstattede. Den tid den sorg :)
Brugeravatar
Af edinger
@Torben:

Skridtet før OLED er altså plasma?

I så fald må skridtet ned fra plasma være LCD?

Thanks for clearing that up. LOL! :D
Af PhDream
Jeg hæfter mig meget ved det salgsgas (læs: bullshit), som findes på siden, og som er en diametral modsætning af det, Pioneer plasma stod for.

Der står bl.a. "...hvidt, som vil brænde dine pupiller..." og "...billedforbedrende teknikker, som ingen andre TV har" (løst oversat).

Ifølge alle ejere og anmeldere af Pioneer plasma, var de toppen, fordi de gengav kildematerialet, som det skulle gengives - samt perfekt sortgengivelse. Siden hvornår er hvidt, der brænder pupiller og billedforbedrende teknikker lig med nøjagtig gengivelse af kildematerialet?