Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af caxx
Hejsa!

Jeg har købt et 40D6505, og vil gerne købe nogle aktive højtalere dertil. Umiddelbart har jeg hørt Argon 7350A v2, og er godt tilfreds(ikke nogen vild plastik bass), samtidig kan man jo også altid slutte en bass til, hvis det bliver nødvendigt.

Nå, men jeg har læst lidt forskelligt hvad angår, aktive højtalere og TV.

Ved i hvorvidt, jeg kan justere på volumen på højtalerne vha. fjernbetjening, eller skal jeg gøre det direkte på højtalerne?

Indgange på højtaler:
Indgange: stereo line-in (RCA og minijack)

Udgange på TV:
Digital audio (optisk) 1
Lydudgang (mini jack) Nej
DVI-lydudgang 1
Komponent (Y/Pb/Pr) 1
Komposit (AV) 1 (fælles med PC Audio)
CI-plads 1
Scart 1

Hvilke kabler skal jeg umiddelbart bruge?

Kan jeg f.eks. bruge: http://www.av-cables.dk/phono_kabel/min ... ono_36_da/ ?

EDIT:
Umiddelbart står der på forskellige hjemmesider, at den også har hovedtelefon output. Det må da være minijack stik? - i så fald, kan man vel også bruge den til det eller?

Tak!
Af Kratz
Det er lidt ærgerligt dit TV hverken har Phono eller minijack udgange.
Der er desværre ingen nem løsning, og du kan ikke benytte det foreslåede kabel, da dit TV som nævnt ikke har nogle af disse udgange.

Den mest optimale løsning (om end lidt langhåret) er at benytte en converter box som denne: http://www.av-cables.dk/lydkabler/optis ... 00_da.html
Du kører det optiske kabel ud fra dit TV - hen til boksen - og derfra videre til højtalerne med Phono kabler.
Af caxx
Er Komponent (Y/Pb/Pr) ikke RCA / Phono udgang?
Af Kratz
Komponent er billed og lyd indgange, og derfor ikke noget værd i denne sammenhæng.
Af xcardman
har lige købt en 5005
er stadig lidt i chok over hvor godt et billede der er på en entry model
når den bliver indstillet efter testen af en led D8005

der er RCA indgang
der følger et Komponent med
den sætter du i, der er 5 stik i alt
den rød og hvid som sidder for sig
det er phone indgang

det burde være det samme for en 6 serie

har ikke selv prøvet, men det burde virke

men du kan ikke bruge dit tv til volumen, der skal du bruge dit anlæg

på min pio der er egen forstærker, men det er der ikke på nye tv
(tynd skærm) synes nu stadig 6 cm er tyndt. selvom 2.9 er mindre

men grunden til en multifjernbetjening er opfundet
har selv 5 enheder, men det ligger man ikke mærker til , når først den er sat op.
Af Kratz
Jamen det er da godt nyt! :)
Det gør det jo noget nemmere at føre Phono kablerne så - uden konverter.
Men underligt det ikke fremgår af specifikationerne?

Da dette er aktive højtalere, tror jeg idéen var at køre kablet direkte fra TV'et til højtalerne. Det bliver desværre noget bøvlet at skulle justere lydstyrken hvis dette ikke kan gøres fra TV'et, da højtalerne ingen fjernbetjening har.
Af caxx
Kratz skrev:Jamen det er da godt nyt! :)
Det gør det jo noget nemmere at føre Phono kablerne så - uden konverter.
Men underligt det ikke fremgår af specifikationerne?

Da dette er aktive højtalere, tror jeg idéen var at køre kablet direkte fra TV'et til højtalerne. Det bliver desværre noget bøvlet at skulle justere lydstyrken hvis dette ikke kan gøres fra TV'et, da højtalerne ingen fjernbetjening har.
Hvornår kan kan man justere volumen direkte fra tv'et?

Umiddelbart på mit LG fjernsyn, når jeg bruger jacksticket, kan jeg sagtens.

Jeg har også været oppe i hifi-klubben idag, og de fortalte at det var korrekt, at der er hovedtelefon jackstick, som godt kan bruges til højtalerne. Lidt underligt de ikke oplyser om det andre steder.
Af Kratz
Det er måske værd at checke, om der er forskel på hvorvidt man kan regulere lydstyrken afhængigt af om man benytter Phono indgangene eller jackstick indgangen.

Umiddelbart burde der ikke være nogen forskel (da lyden sendes ud fra samme sted i TV'et) og derved heller ingen grund til at konvertere fra Phono til jackstick (som du linkede til tidligere). Det er nemmere og billigere med et standard Phono kabel.

Samtidig vil jeg mene du burde kunne regulere lyden fra dit fjernsyn af. Ellers forsvinder fidusen ved at have aktive højtalere ;)
Af caxx
Kratz skrev:Det er måske værd at checke, om der er forskel på hvorvidt man kan regulere lydstyrken afhængigt af om man benytter Phono indgangene eller jackstick indgangen.

Umiddelbart burde der ikke være nogen forskel (da lyden sendes ud fra samme sted i TV'et) og derved heller ingen grund til at konvertere fra Phono til jackstick (som du linkede til tidligere). Det er nemmere og billigere med et standard Phono kabel.

Samtidig vil jeg mene du burde kunne regulere lyden fra dit fjernsyn af. Ellers forsvinder fidusen ved at have aktive højtalere ;)
Nu synes jeg personligt hifiklubben virker rimelig kompetente, så jeg vælger også at stole på dem :)

Samtidig vil jeg da mene at aktive højtaler, må nærmest være det samme som et par høretelefoner, og på mit LG, kan jeg som sagt, regulere lydstyrken på mit høretelfoner vha. fjernbetjeningen.