Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af b0nde
Hejsa.

Jeg skal have skiftet min aldrende SyncMaster CRT ud da jeg ikke gider at slæbe dens 25kg til 4. sal.

Har læst lidt, og ser ud til at Dell skulle være meget fornuftigt. Jeg gamer ikke specielt meget og laver intet grafik. Har dog et spgs. angående opløsningen. Hvis jeg nu køber en 23" med 1920x1080 opløsning, er jeg så tvunget til at køre spil i denne opløsning ?

Anyways, I et par andre tråde har jeg set DELL U2311H ULTRASHARP 23" og 24" modellen DELL U2410 ULTRASHARP 24" anbefalet. Desværre har 23" ingen HDMI, korrekt?, og så er den heller ikke på lager nogen steder. Men er U2410 skærmen god ?

Synes at have læst noget med Dells "0-døde-pixels-garanti" kun gælder hvis man køber direkte hos Dell, er dette korrekt ?

P.F.T
Brugeravatar
Af azrael
Du skulle da gerne stadig kunne købe Dell U2311H, men det er rigtigt, at det bliver sværere og sværere. Det skyldes, fordi Dell er ved at gøre afløseren U2312HM klar, som dog ikke nødvendigvis er en bedre skærm, hvis man kan tro de specifikationer, der har været nævnt. Det gælder altså om at slå til nu, hvis man vil sikre sig en U2311H.

Dell U2410 er en rigtig lækker skærm, der har bedre panel, bedre opløsning og bedre bagbelysning end U2311H. Til gengæld koster den også tæt på dobbelt så meget. Men man får som sagt også en fantastisk skærm.

Mht. opløsning og om man skal køre spil i skærmens faktiske opløsning, så er svaret både ja og nej. SAMTLIGE fladskærme viser det bedste billede, når den faktiske opløsning anvendes. Ellers skal billedet skaleres, hvadenten det er skærmen eller grafikkortet der gør det, og resultatet vil typisk være dårligere end hvad du er vant til fra CRT. Alternativt kan man undlade at lade billedet blive skaleret og få det vist med sort rand omkring, men det ser heller ikke nødvendigvis smart ud. Det er dog den løsning jeg selv vælger med min Dell 2209WA. Den har en opløsning på 1680x1050, og her vil jeg typisk spille gamle spil med en opløsning på 1280x1024.

HDMI har du som sådan ikke noget at bruge til ved en PC skærm. Skulle du alligevel have behovet, så kan du altid bruge en HDMI-DVI adapter eller et HDMI-DVI kabel. HDMI er nemlig 100% bagudkompatibel med det digitale signal i DVI-stikket.

Mht. pixel garantien bliver jeg dig svar skyldig.
Af b0nde
azrael skrev:Du skulle da gerne stadig kunne købe Dell U2311H, men det er rigtigt, at det bliver sværere og sværere. Det skyldes, fordi Dell er ved at gøre afløseren U2312HM klar, som dog ikke nødvendigvis er en bedre skærm, hvis man kan tro de specifikationer, der har været nævnt. Det gælder altså om at slå til nu, hvis man vil sikre sig en U2311H.

Dell U2410 er en rigtig lækker skærm, der har bedre panel, bedre opløsning og bedre bagbelysning end U2311H. Til gengæld koster den også tæt på dobbelt så meget. Men man får som sagt også en fantastisk skærm.

Mht. opløsning og om man skal køre spil i skærmens faktiske opløsning, så er svaret både ja og nej. SAMTLIGE fladskærme viser det bedste billede, når den faktiske opløsning anvendes. Ellers skal billedet skaleres, hvadenten det er skærmen eller grafikkortet der gør det, og resultatet vil typisk være dårligere end hvad du er vant til fra CRT. Alternativt kan man undlade at lade billedet blive skaleret og få det vist med sort rand omkring, men det ser heller ikke nødvendigvis smart ud. Det er dog den løsning jeg selv vælger med min Dell 2209WA. Den har en opløsning på 1680x1050, og her vil jeg typisk spille gamle spil med en opløsning på 1280x1024.

HDMI har du som sådan ikke noget at bruge til ved en PC skærm. Skulle du alligevel have behovet, så kan du altid bruge en HDMI-DVI adapter eller et HDMI-DVI kabel. HDMI er nemlig 100% bagudkompatibel med det digitale signal i DVI-stikket.

Mht. pixel garantien bliver jeg dig svar skyldig.
Tak for dine svar azrael.

Angående opløsningen, grunden til jeg spørger er fordi jeg kun har et 8800GTS grafikkort, som sikkert ikke vil kunne køre nyere spil i så høj opløsning :) Jeg vil overveje om jeg skal smide de 3k for den dyre Dell, eller jeg kan vente 1 uges tid eller mere på den billigere 23".

I andre må selvfølgelig gerne stadig komme med input. ;)
Brugeravatar
Af azrael
Såvidt jeg kan se har Føniks Computer den på lager. Hvem ved, hvor længe... :)

Mht. grafikkort, så er det nok rigtigt, at et 8800GTS er lidt i underkanten til 1920x1080/1200, men du *kan* jo spille opskaleret indtil du får råd/lyst til et nyt grafikkort.

Jeg bruger p.t. et HD5770 til min Dell 2209WA og det virker fortrinligt (og uden skalering, men opløsningen er jo også kun 1680x1050). På et tidspunkt skal der dog et nyt grafikkort til. Noget i stil med et GTX570.
Af donoester
U2412M er på gaden i USA i hvert fald, hvilket vil sige den kan ramme herhjemme hvornår det skal være, hvis den ikke allerede er det.

Af fordele kan nævnes en væsentlig forbedring af konstrast i forhold til U2410, men den har færre inputs, kun kantbelyst, kun sRGB (dog en fordel for de fleste), ingen 16:9 skalering - ikke godt til konsolbrug.
Vigtigst af alt er nok desværre at den ligner en U2410 der har været i ovnen på 250 grader i en halv times tid. Se evt.:

http://hardforum.com/showthread.php?t=1615513&page=11

Men prisen er lav i forhold til - lavere end U2410.
Brugeravatar
Af azrael
donoester skrev:Men prisen er lav i forhold til - lavere end U2410.
Det er, alt andet lige, også en ringere skærm. Rygterne vil vide, at Dell derfor bibeholder U2410 som high-end 24" skærm.