Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Når jeg afspiller en 700 mb .avi-fil gennem USB på mit Samsung UE40c6005 er billedkvaliteten enormt dårlig. Det er ikke decideret uskarpt, men det ser besynderlig "kunstigt" ud.

Når tv'et viser tv-signal er billedet enormt flot.

Oplever I det samme problem?
Af Mysen
Du skal indstille billedet på samme måde som dit tv skal indstilles, når du ser tv via antenne. Når du afspiller via USB, gør du ved at trykke tools --> billedindstilling. Slå den på filmprofil, sæt skarphed på nul, indstil kontrasten og lysstyrken efter dit behov og slå alt fra, der kan slås fra, heraf motion plus, judder canceller osv.

Så slipper du af med kunstigheden, men der er dog ikke mulighed for at justere farverne.
Af Stig Neumann
Tak for dit råd! Som du nok kan høre, er jeg ret ny ud i TV-videnskaben.

Jeg har gjort, som du siger, og det ser en del bedre ud nu. Særligt det med "at slå fra, hvad der kan slås fra," har vist hjulpet.

Men jeg synes nu stadig ikke, den er helt i top. Det ser stadig en del pænere ud, når jeg bare blænder op for TV2 (som jeg ser via stueantenne og uden nogen kalibrering).

Er det bare vilkåret, hvis man vil se film gennem USB? Eller oplever I, hvad I vil betegne som flotte billeder gennem USB?

Ved I forresten om der er rettet på den måde, TV'et decoder USB-signalet i de nye udgaver af firmware, der ligger på Samsungs hjemmeside (jeg har med hjælp fra andre tråde her på boardet forsøgt at installere dem - uden held dog)?
Af Mysen
En 700 mb avi. fil er en temmelig komprimeret SD film, og den ser nok bare ikke bedre ud, når du får den op på den store skærm. TV-signalet på tv2 er jo ukomprimeret og digitalt, og vil derfor væære pænere. Du kan sagtens få en pæn USB-afspilning, hvis du afspiller en noget bedre HD film fra en MKV fil eller bare en lidt mindre komprimeret SD film.
Jeg synes dog, at det er lidt irriterende, at man ikke kan kalibrere en USB indgang på samme måde som en HDMI eller antenne.
Af Stig Neumann
Ja du har nok ret. Jeg prøver at gå lidt op i kvalitet.
Af Supergris
Billedet kan aldrig blive bedre end kilden tillader!
Af Stig Neumann
Nej, du har ret Supergris.

Men jeg regnede nu alligevel med, at en 700 mb .avi ville være i tilstrækkelig høj kvalitet til at se fin ud på mit nye fjernsyn.

Jeg er i gang med at skaffe en fil af bedre kvalitet, som kan give en indikation af, om problemet virkelig bare var kilden, eller om der er et mere generelt problem med fjernsynets måde at håndtere filer fra USB.