Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kolvig
Hejsa folkens....

Undskyld længden, men svært at forklare kortfattet.

For en måneds tid siden, var der en masse hjælpsomme mennesker. Som hjalp mig med at afklare om jeg skulle købe nyt TV (Panasonic VT30 65" eller jeg skulle nøjes med at beholde mit Samsung UE658705.

Det endte ud med at jeg beholdte mit Samsung og det har jeg egentlig fortrudt nu.

Grunden til den store fortrydelse, er at jeg aldrig har modtaget det hav af adaptere, der ved købet skal følge med, for at få TV'et til at fungere.

Jeg fik TV'et hjem i en uåbnet kasse, hvor der var et par 3D briller og en fjernbetjening. Men det var også alt hvad der var af ekstraudstyr...... Ud fra vejledningen skulle der være et hav af adaptere, da man ellers ikke kan tilslutte antenne, digital lyd, LAN og en masse andet.

Dagen efter mit køb kontaktede jeg Samsung, da forhandleren jo ikke kunne gøre for at der ikke var alt tilbehøret i den uåbnede kasse..... Jeg forklarede en venlig og forstående Samsung supporter problematikken, hvorpå jeg får at vide at de vil blive sendt til mig hurtigst muligt. Men det kunne godt være at der gik op til 3 uger, førend jeg havde adapterne med posten.

Efter der var gået 3 uger, kontaktede jeg igen Samsung support, og igen fik jeg fat i en venlig supporter. Der forsikrede mig om at mine adaptere lige var på trapperne..... Der gik så igen 3 uger og jeg kontakter Samsung support igen. Der skete akkurat det samme som anden gang og sådan har det kort sagt gået sidenhen. Ja, jeg har fortsat ikke modtaget adapterne og nu er det 3,5 måned siden!??

Jeg har pænt forsøgt at forklare vigtigheden af at jeg har disse adaptere, for at jeg overhovedet kan bruge mit TV. Men der er tilsyneladende ikke rigtig nogen der lytter ved Samsung support - der bliver i hvert fald ikke gjort noget effektivt ved det!

Og det er så heller ikke helt rigtigt. For i forgårs modtog jeg med posten en boblekuvert fra Samsung, som der jo nok indeholdt mine adaptere. Men fra at være super glad og lettet, blev jeg mildest talt rasende over at se at der lå skaldede 3 adaptere til mit TV og ikke en af dem, kan jeg bruge til noget.

Alt det ovenstående vil sige at jeg fortsat ikke kan få sat antennesignal til mit fjernsyn og jeg kan heller ikke sætte mit sourroundanlæg til..... Det eneste jeg har kunnet sætte til mit TV, er min Bluray afspiller, da der IKKE skal bruges adaptere til dette.

Jeg er så rasende nu og jeg vil for nuværende aldrig købe Samsung igen..... At behandle en kunde på denne måde er så langt ude at jeg virkelig har svært ved at forstå det. Jeg har givet kr. 32.000,- for Tv'et - ikke at der skal gøres forskel, men man kunne vel godt forvente en bedre service, når produktet nu er så dyrt!?

Der må være grænser for, hvor meget man skal finde sig i fra Samsung og jeg har virkelig brug for gode råd, som kan hjælpe mig ud af dette helvede..... For en måneds tid siden, krævede jeg kompensation for al den ulejlighed, og der fik jeg at vide fra Samsung, at der kunne først tages stilling til kompensation, når sagen var afsluttet. Så på dette område vil jeg også meget gerne have gode råd.

Modtaget med posten i forgårs:

1. stk. SCART adapter
1. stk. COMPONENT adapter
1. stk. AV adapter

Hvad jeg fortsat mangler ud fra Manualen:

1. stk. SCART adapter, da der ifølge manualen skulle være 2 stk.
1. stk. LAN adapter
1. stk. Antenne adapter (Luft/kabel)
1. stk. Antenne adapter (Satelit)
1. stk. Optisk adapter
1. stk. PC adapter
1. stk. Kabelbånd
1. stk. kabelholdersokkel
3. stk. Kabelholder

Mvh.
Brugeravatar
Af Filip_kbh
Iflg. Købsloven har du 3 muligheder når der er tale om en væsentlig mangel ved varen, og det må man sige der er her:

1) Sælger skal udbedre manglen ved varen.
2) Du kan forlange omlevering - dvs. et nyt tv - fra sælger.
3) Du kan forlange nedslag i prisen.

Så jeg forstår ikke hvorfor du er blevet bedt om at kontakte Samsung. Det er slet ikke dit problem, men sælgers.

Hvis jeg var dig, ville jeg kontakte sælger og forlange omlevering på en høflig måde, evt. med nedslag i prisen. Hvis han ikke går med til det, ville jeg smutte ind på www.forbrug.dk og anmelde sagen. På forbrug.dk kan du også læse mere om dine rettigheder.
Af Kolvig
Tak for svar....

Jeg tror at det er den rigtige komandovej jeg har benyttet..... Da det er en fejl fra producentens side og det er også producenten, som giver Prestige service garantien.

Det er for mig at se tydeligt, at der manglede en pose eller kasse i kassen, hvori de adaptere skulle ligge. I og med at kassen ikke er åbnet, efter modtagelsen fra forhandleren, så burde det vel også være Prestige service garantien der går i kraft.

Samsung Support har heller ikke på noget tidspunkt givet udtryk for at min komandovej var forkert.... Da sagen blev oprettet ved Samsung support, blev jeg bedt om at sende dem en kopi af kvitteringen over mit køb, som jeg selvfølgelig straks gjorde.

Mvh.
Af Kajs Bodega
Enig med Filip. Det er som udgangspunkt en sag mellem dig og forhandler, og forhandler bør/burde gøre det "sure" arbejde for dig, med at kontakte Samsung og dermed skaffe de nødvendige dele. Når det er sagt, så er det selvfølgelig ikke sikkert at de ville have været i stand til at skaffe reservedelene hurtigere. Jeg er dog sikker på, at hvis du havde henvendt dig til forhandleren, så kunne du have lagt mere press på forløbet, idet forhandler for alt i verden vil undgå at skulle komme til punkt 2 og 3 som Filip nævner.

Men ellers er det godt nok en ufattelig ringe service du har fået fra Samsung! Jeg håber de vil kompensere for det besvær du har haft med sagen.
Af Otto J
Kolvig skrev:Tak for svar....

Jeg tror at det er den rigtige komandovej jeg har benyttet..... Da det er en fejl fra producentens side og det er også producenten, som giver Prestige service garantien.
Det er IKKE den rigtige kommandovej du har benyttet. Den rigtige kommandovej er _altid_ at henvende sig til forhandleren. Du har handlet med forhandleren, ikke med Samsung. Det kan så være formålstjenstligt i mange situationer at håndtere sager direkte mellem producent og forbruger, og derfor vil jeg i praksis altid anbefale at gå den vej hvis forhandleren anbefaler det. Men du kan _aldrig_ få en sag imod Samsung som producent, du har en sag mod forhandleren - som så igen kan have en sag imod producenten, det er ikke dit problem. Så du skal hurtigst muligt reklamere overfor forhandleren. Giv forhandleren en rimelig tidsfrist - 2-3 uger - til at levere det manglende tilbehør, og derefter kan du så gå videre med sagen hvis det er nødvendigt (hvilket jeg tvivler på).

Så kan man altid vurdere bagefter om det er så dårlig service fra producentens side at man vil holde sig fra deres produkter efterfølgende, det er en helt anden ting. Men uagtet at du kan synes at forhandleren er uskyldig, så er det forhandlerens ansvar og ingen andres, at du får det du har betalt for.
Af Otto J
Jeg formulerede det måske lidt for hårdt: At gå via Samsung er som sådan normalt en god nok ide, men når det så ikke lykkes, så er du nødt til at reklamere til forhandleren, da det er ham du har en sag imod.
Af Kolvig
Tak for svar alle sammen...:-)

Ok, det var jeg så ikke klar over, at jeg skulle gå via forhandleren.

Det er en lidt speciel måde dette TV er handlet, da det ikke er en Radio/TV forhandler, men noget der ligner...:-).... Jeg har spurgt om denne forhandler ville bestille det pågældende TV hjem til mig og det ville forhandleren jo så gerne. Og jeg fik forhandlet den førnævnte pris, som var lidt mindre end hvad TV'et kostede ved de almindelige forhandlere, på daværende tidspunkt.

Men derfor er jeg ikke meget for at belemre forhandleren yderligere og nu når Otto siger at den ene kommando vej er lige så god som den anden. Så vil jeg prøve at fortsætte der hvor jeg har lagt energien indtil videre..

Hvad kunne en fair kompensation være?

Mvh.
Af -jacob
Hvis det var mig, så ville jeg bestemt også kontakte forhandleren. Du kan jo forklare ham situationen, og hvorfor du ikke ville besvære ham med problemet, og så give ham en chance for at beslutte om han vil hjælpe dig.

Det kan jo godt være at han siger du skulle være kommet til ham med det samme, fordi han så kunne trække i de rigtige tråde, og hjælpe dig, så du måske havde fået en positiv oplevelse istedet, og vil handle med ham igen næste gang......
Af Otto J
Kolvig skrev:
Men derfor er jeg ikke meget for at belemre forhandleren yderligere og nu når Otto siger at den ene kommando vej er lige så god som den anden. Så vil jeg prøve at fortsætte der hvor jeg har lagt energien indtil videre..
Kommandovejene er IKKE lige gode. At gå til producenten er normalt en god ting i praksis, men når/hvis der opstår problemer, og du vil gøre det til en klagesag, så er det afgørende om du har henvendt dig til forhandleren - du KAN ikke køre en klagesag overfor producenten, kun overfor forhandleren.
Af Otto J
Kolvig skrev:
Hvad kunne en fair kompensation være?

Mvh.
Du skal iøvrigt ikke forvente at få nogen kompensation for noget. Jeg forstår godt at du føler at du har brugt mange penge, men du har desværre også fået nogle dyre lærepenge: Uagtet at du har købt en dyr model, så er Samsung en discount-producent, der ikke er gearet til at yde et højt service-niveau overfor slutbrugere. "Samsung" er et meget stort organ, der er optimeret til at skubbe kasser afsted så effektivt som muligt, og du ryger ind i det samme system, hvadenten du har betalt 32.000,- eller 3.200,- kroner.

Problemet i dagens marked er at der ikke er ret meget andet end discount-producenter at vælge imellem. Samsung er som sådan ikke værre eller bedre end de fleste andre store producenter på dét punkt. En af mine personlige kæpheste er reservedelslager - Samsung er én af de producenter hvor du kan opleve at der ikke eksisterer reservedele til 2,5 år gamle apparater. Jeg mener det ikke personligt overfor dem der har købt, men det er dén slags producenter man får når alt skal gå op i pris, pris, pris - og det går så ud over dem der køber den dyre model hos discount-producenten.
Af Kolvig
Aah Otto

det kan godt være at du har ret i at de bare skal have fyret nogle kasser af og det viser min sag vel også med al tydelighed. Men derfra, til at sige at det er en discount virksomhed - der er sgu langt!

Samsung er førende indenfor LED skærme og ud fra pris og kvalitet, kan jeg godt nok ikke få øje på discount logoet??

Der er godt nok ikke andre producenter der laver 65" LED skærme, men LG laver eksempelvis 60" og hvis vi tager LG's 60" serie fra 2010, så koster de vel halvdelen af hvad jeg har givet for mit TV?

Jeg er enig med dig, i at det skulle være lige meget om vi snakker et TV til 5000 eller 30000 - servicen skulle være den samme. Men hvis begge pris katagorier har problemer. Burde modellen til 30000 sættes i førersædet..... Servicen skulle også være den samme, om det hed Samsung, Panasonic eller Sony. Alle disse producenter ligger vel indenfor at skulle følge de samme regler.

Hvis vi lige lader emnet om kommandovejen ligge. Så burde Samsung ligeså vel som andre producenter, da som minimum give en kompensation?..... Jeg har ikke kunnet bruge mit TV igennem 3,5 måned, grundet Samsung's udueligheder..... Om det så er Panasonic eller Sony eller en anden stor TV producent, burde i min termelogi være underordnet?

PS. En helt anden ting, som gør at Samsung afviger væsentligt for at være et discount produkt. Det er at der ved alle TV over 46" bliver stillet Prestige Service tilgængeligt for kunden. Det kan man da ikke kalde discount?
Af Kolvig
Det er ikke fordi at jeg har brugt mange penge, at jeg føler jeg skal have kompensation. Det er fordi at Samsung har for nuværende ikke sendt mig de adaptere de har lovet for nu 3,5 måned siden. Som yderligere gør at jeg ikke kan bruge TV'et som det var tænkt!....... Ligeså vel som hvis TV'et var et 32" til kr. 4000,-.... Samsung har stadig ikke leveret den vare de har lovet i flere omgange.
Af -jacob
Discount eller ej, så synes jeg ikke ligefrem man kan kalde det du har fået for prestige service.... så hvad er det værd???
Få nu bare fat i den forhandler.
Af Beano
Jeg er helt enig - det er en sag imellem kunden og forhandler uanset hvem der har lavet fejlen. Forhandleren kan så gå videre til producenten og løse problemet for dig.
Jeg forstår ikke hvordan man kan finde sig i den slags mangler i så længe - jeg havde sendt skidtet retur efter 1 uge under returretten hvis de ikke havde leveret det fulde produkt, og så købt det et andet sted.