Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TheGreatGazoo
Nu bliver det igen lidt subjektivt, men jeg synes i hvert fald ikke du skal betale ret meget for de digitale kabler. Det er et generelt synspunkt som forstærkes yderligere af at der ikke er investeret alverden i at konvertere signalet (det ville sikkert alligevel have været spild når kilden er et TV).

Samme forhandler som sælger konverteren har f.eks disse; http://www.av-cables.dk/lydkabler/optis ... 74_da.html

Du kunne såmænd også tage de helt billige, men tror det er de ekstra kroner værd at få lidt bedre stik på kablet.
(De billigste hifiklubben sælger koster 200,- hvilket jeg synes er penge ud af vinduet)

Analoge kabler er mere afhængige af materialerne end de digitale, men ofte synes jeg at der går lidt for meget selvsving i kabel-cirkuset.

Sådan som jeg ser dit setup behøver du ikke to phono-kabler. Tilslut alle dine enheder TVet og kør al lyd igennem din digital out/toslink. Så længe du kun skal overføre stereo-lyd burde det ikke give nogen problemer.
(Under den antagelse at dit TV sender alle inputs ud via toslink. Skulle det mod forventning ikke være tilfældet kan du jo købe et kabel mere senere, men jeg har svært ved at tro det bliver aktuelt)

Mht. hvilke phono kabler du skal købe er det igen ikke vildt vigtigt, men det har trods alt betydning. Hvor meget er igen svært at vurdere da signalet skal igennem den eksterne konverter, og kæden er jo ikke stærkere end det svageste led.

De billige fra avcables vil igen sikkert være ok; http://www.av-cables.dk/lydkabler/phono ... 37_da.html

Du kan jo også vente med at købe kabler til du har købt anlægget. Så kan du jo prøve at hustle en god pris på kabler i hifiklubben i forbindelse med købet.

F.eks er http://www.hifiklubben.dk/produkter/kab ... _meter.htm jo sikkert et fint kabel. Men igen er det svært at vurdere om du vil mærke forskel. Jeg tror det egentlig ikke.

Højtalerkablerne ville jeg tilgengæld snuppe i hifiklubben. Der er flere udemærkede billige bud, især da du ikke skal bruge mange meter.

Jeg synes det mest oplagte kabel er dette; http://www.hifiklubben.dk/produkter/kab ... _kabel.htm

Jeg ville nok ikke gå længere ned i pris, men vil du lidt højere op virker Van den Hul-kablet til 49,-/m meget interessant. Stik er lidt en smagssag, snak med dem dernede.

- Det bør måske nævnes at jeg altså ikke arbejder for hverken avcables eller hifiklubben :) Har faktisk ikke engang købt mit eget setup hos hifiklubben. Jeg har bare ferie og ville græde lidt indeni hvis jeg selv skulle leve med nogen af de andre bud der har været :D
Af Andreas86
Damn hvor har jeg været heldig at fange din opmærksomhed her i din sikkert velfortjente ferie. Godt nok den bedste hjælp man overhovedet kunne ønske sig i denne situation. Tak TheGreatGazoo! :D

Altså mit tv videresender alt lyd ud af mini-jack stikket på bagsiden, så mon ikke TOS'en gør det samme. Det du nævner gør det ihverfald nemmere.
Og dog, jeg tænker at bruge min bluray som cd-afspiller, så det ville nok være bedst hvis der kunne afspilles cd uden at tv'et behøver stå tændt.

Det med stikkene på højtaler kablerne var jeg ikke klar over, troede det var et must, da jeg synes det så sådan ud på indgangende på receiveren. Men hvis det ikke er nødvendigt tror jeg jeg springer over.

Ellers bliver taktikken nok som du siger, farklar hifiklubben at jeg ikke køber kabler hos dem, og så kan det jo godt være de vil smide nogle med til en ok pris.
Ellers ser dem du har linket til hos AV-cables ganske glimrende ud.
Af arsukfjorden
Jeg må stort set slutte mig helt til TheGreatGazoo.

Jeg har selv lige været så heldig at finde en NAD C315(stort set magen til C316 som TheGreatGazoo linkede til) og et par Dali Concept 2 til en samlet pris på 1200kr, men det ville også være nyrpisen på 4.500kr værd.

Concept serien er et hak under Lektor Serien. Concept 2 spiller uden problemer ganske højt og kan slet ikke sammenlignes med indbyggede TV højtalere. Dog mangler der naturligvis en del kraft i de lavere frekvenser(bass) og man får slet ikke samme oplevelse i chubang(action) film, som hvis du havde en subwoofer. Lektor 2 gør nok jobbet lidt bedre, men en subwoofer hjælper altså utrolig meget.

Og husk at de dybe toner fra en subwoofer ikke er retningsbestemt. Dog er der selvfølgelig foretrukne steder at placere subwooferen, men egentlig kan du stille hvor du vil og stadig få utrolig meget ud af den. Dvs du kan stille den bagved soda'en, i et hjørne eller lignende steder. Den behøver altså ikke stå ved siden af TV'et eller de andre højtalere. Og selv en mindre subwoofer kan gøre en stor forskel.

Man kan dreje bass knabben på forstærkeren helt til over og evt smide noget virtuelt bass ind over(hvis TV''et understøtter det) og få rigtig fin bass uden subwoofer, men enhederne er ikke lavet til det og skruer du bare lidt op, så forvrænges lyden grusomt og enhederne skades på sigt. Desuden forvrænges både mellemtone og diskant også betydeligt.

Angående Dali vs B&W, så var jeg og en kammerat i Hifiklubben, da min kammi skulle have nyt lydudstyr(til langt langt over dit budget).
Han gik efter et Dali Zensor 5.1 system, men vi kiggede for sjov også på nogle af B&W's kompakt højtalere og jeg må sige at på trods af mindre dimensioner end fx Concept og Lektor 2, så spillede samplige B&W højtalere bedre, flottere og med dybere bass(som jo ofte mangler i kompakt højtalere) og resten af området var også bare en tak flottere og bedre afstemt.
Dog er B&W jo så også noget dyrere.

En masse snak, men min pointe er at du burde overveje B&W højtalerne som TheGreatGazoo anbefaldede, eller også burde du klart gå efter en mindre subwoofer(hvis du kan gemme den væk fra konen) og et par Dali Zensor(som lyder meget bedre end Concept 1, men er i samme prisklasse).

Det er i hvert fald mit foreslå. Angående forstærker, så er NAD C316 en utrolig skrabet forstærker med kun analoge indgang, stereo output og og simple bass/treble indstillinger. Du får 2 x 40W, men det er så også rå kvalitets kraft, hvor man jo siger at NAD plejer at have lidt mere power pr watt end andre firmaer.

Men jeg ville gå efter en reciever, så du får digital indput og kan springe det der digital til analog trin over.

Sidst så kan jeg sige at kabler ikke betyder det store til en "billigt" anlæg, som du er ved at skaffe. Køb ikke de billigste tynde sorte kabler, men gå ikke mere end et par kabelmodeller op. Og især digitale kabler skal du ikke bruge mange penge på.
Hvor analoge kabler kan blive forstyret og forvrænget af diverse støj, så har digitale signaler meget sværere ved at blive forvrænget og de behøver derfor ikke beskyttes så effektivt.

Mvh Arsukfjorden
Af Andreas86
Hej arsukfjorden

Tak for dit input :)
Jeg har undersøgt forholdene og det kan desværre ikke blive de B&W højtalere, da de simpelthen er for dybe.
De må højest være 22-24cm dybe, ellers går det ud over tv'et (som allerede står lidt langt fremme på bordet) så bliver det ikke pænt i mit setup.

Mht receiver med TOS-link og pre-out, af ren nysgerrighed, hvilken model kunne man anbefale til max 3-3,5k? samt sub til max 2,5k
Det bliver nok ikke til noget, da der ikke rigtig er et staed at placere en Sub, men er stadig lidt nysgerrig ;)
Af arsukfjorden
Well først så må jeg lige sige at jeg også er lidt nybegynder inden for Hifi. Mine COnept 2 højtalere er det første Hifi jeg har anskaffet mig. Men som 17 årig har man ikke noget stort budget og med de andre dyre hobbyer jeg har haft(hardware og knallert) har jeg erfaret at man kan læse sig til næsten alt på nettet og resten kan for det meste klares med sund fornuft.

Anyway så er sådan en reciever ikke så dyr som man skulle tro. Du behøver slet ikke smide 3.000kr efter sådan en.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/sur ... r_sort.htm

5 x 75(du skal kun bruge de 2 kanaler) burde være rigeligt til et par kompakt højtalere. Min egen NAD forstærker har 40W og den spiller uden problemer hele mit værelse op til uudholdeligt niveau.
Du skal også huske at subwooferen næsten altid har sin egen strømforsyning(forstærker), så du skal ikke tænke på at recieveren skal trække subwooferen.

Til 1.700kr er halvdelen af budgettet til recieveren og så er der jo lidt mere til subwooferen.

Kigger vi på Hifiklubben igen, så er der jo flere kandidater.

Ultra komapkt så er der:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoj ... s-hvid.htm

22cm x 22cm x 22cm er godt nok ikke nogen stor subwooferen. det erl ige før du kan gemme den mellem bladende i en potteplante. Men den skulle jo tilsyndeladende spille kraftigt i forhold til sin størrelse.

Lidt billigere, lidt større og lidt svagere(målt i watt hvilket ikke altid betyder noget) er der jo også:
http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoj ... jglans.htm

Hvorvidt den er bedre eller dårligere end Cambridge subwooferen ved jeg ikke, men det er jo noget du kan vurdere når(hvis) du vil købe anlægget.

Men igen så findes der jo meget små subwoofere og forskelen fra bass/mellemtone enheden i stereo højtalerne til subwooferen er at den er lavet til at spille de meget lave frekvenser som mangler i kompakthøjtalere.

Angående kompakthøjtalerne, så er budgettet jo nok ikke så strt hvis der også skal subwoofer til, så du burde kigge på Zensor 1. Nu har jeg ikke hørt Zensor 1 op imod Lektor 2, men op imod Concept 1 lyder den langt bedre. Op imod Concept 2 er det lidt blandet.
Der er jo nok lidt mere kraft i Concept 2, men Zensor 1 er noget bedre afstemt. Desuden vil Zensor 1 også være inden for dine dimensionsbegrænsninger, eftersom at den er meget mindre end Concept 2 som er 25cm i dybden.

Og så er Zensor 1 også rigtig flot og koster jo ikke alverden.

For lige at opsumere, så kan vi prøve at finde en samlet pris:

Reciever: 1.700
Subwoofer: 3.000kr - (for at vælge den dyreste)
2 x Zensor 1 = 1.700kr

Samlet: 6.400kr. Så er du uden tvivl godt kørende til noget TV, men det er selvfølgelig ikke et festanlæg og du skal heller ikke regne med den vildeste boooooommm oplevelse når du ser film, for det får du ikke ud af det lille sæt, men man får jo hvad man betaler for.
Du kunne også købe brugt. Hifi grej holder utrolig godt hvis det ikke bliver mishandlet og der er rigtig mange gode billige systemer til salg, som kunne være interessante for dig;)

Mvh Arsukfjorden.

PS. pyha en længere tekst... ^^
Af TheGreatGazoo
Bwah, der er en del at forholde sig til pludselig...

Mht. stik er der vist ikke just konsenus i hifi-kredse om hvad der er den optimale løsning. Med stik kan du opnå bedre kontakt, men samtidig tilføjes et ekstra led i signalvejen, hvilket især kan være problematisk hvis du vælger meget billige stik.
Det koster flere penge at købe stik, men tilgengæld sikres kablet bedre mod slitage/oxidering og man kan dermed undgå at skulle afisolere sit kabel påny i ny og næ, hvilket jo forudsætter at man køber lidt ekstra kabel. Igen; det er en smagssag.

Jeg vil ikke anbefale at bruge EQ indstillinger, hverken på forstærker eller TV.

Problemet med at finde en receiver med en digital indgang er at udvalget er yderst begrænset i denne prisklasse. Dertil kommer at jeg ikke er overbevist om at de få tilgængelige modeller håndterer konverteringen bedre end den billige konverter. Desuden er det mit indtryk at man går på kompromis på andre vigtige områder.
Men jeg bør jo nok understrege at det blot er min mening, og jeg kan jo tage fejl :) Men jeg ville købe NAD eller Cambridge fremfor den Denon der linkes til i foregående indlæg. Jeg har fundet ét bud på en receiver med toslink, men den er lidt dyrere. Link følger nedenfor.

Det er en skam at der ikke kunne blive plads til de B&W højtalere. Jeg synes de giver ret god value-for-money, og B&W's runde, let farvede, lyd plejer at please de fleste. Derudover er hifiklubben lokaliseret over det meste af landet, så det er nemt at lytte til produkterne inden man investerer i dem.

Den eneste seriøse receiver med toslink jeg kan finde i det her prisleje er umiddelbart; http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=499

Glem alt om at købe en sub med dit budget. De højtalere jeg har foreslået vil fint dække dit behov. Vil du have en subwoofer vil jeg anbefale dig at vente med at købe den til når der er sparet lidt mere op. Kvalitet og kvantitet, less is more og hvad har vi :)

Hvis du vælger den Harman Kardon receiver skal der jo spares lidt på højtalerne. Et rigtig godt bud kunne være; http://hifistore.dk/dynaudio-3/hoejttal ... 2c-47.html
Som det fremgår af tidligere indlæg har jeg tidligere haft Dynaudio i tankerne, men problemet er at det er sværere at finde en forhandler hvor du kan høre højtaleren først. Derfor valgte jeg også i første omgang at udelade dem.
Men som udgangspunkt mener jeg egentlig at Dynaudio laver bedre højtalere end f.eks Dali.

Der er også Dynaudio's nye kompakthøjtaler; http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2387
prisen på disse lægger op til at du skal vælge receiveren fra Cambridge. Jeg har ikke personlig erfaring med netop disse Dynaudio højtalere, og kan derfor heller ikke udtale mig om hvorvidt den nye serie er de ekstra kroner værd. Jeg hælder nok til HK+Audience kombo'en, da begge Dynaudio højtalere kræver en strømstærk forstærker.

Hvis højtalerne skal stå tæt på ad væggen er det desuden værd at bemærke at Audience-serien har en frontmonteret basport. Den er monteret bagpå DM-serien.

Et andet bud på en rost højtaler i denne prisklasse er 700-serien fra Focal; http://hifi-freaks.dk/webshop//product_ ... cts_id=281 igen til en pris der udelukker Harman Kardon receiveren. Tilgengæld kan disse højtalere fint fungere med Cambridge-receiveren.

Alle 3 bud burde (ca.) opfylde kravet til højtalerens dybde.

Jeg vil jo mene at alle de elementer jeg har foreslået er i en fornuftig kvalitet, og hvordan man vil kombinere disse afhænger jo i sidste ende af personlige præferencer - og budget naturligvis.
Vil igen lige agitere for at købe færre og bedre enheder og så evt. supplere med en sub på et senere tidspunkt.

Nu har jeg jo forsøgt at forholde mig til de nye indlæg i kronologisk rækkefølge, men har jo lidt taget hul på det nyeste indlæg.
Allerede da trådstarter nævnte idéen om at tilføje en sub fik jeg kommenteret på dén del, og har også lidt kommenteret på den Denon forstærker højere oppe.

Men jeg synes da du skal lytte dig frem, og det kan jo være at den pakke der foreslås i det seneste indlæg passer bedre til dine ører end de produkter jeg har anbefalet.
1700,- for en 5*75 watt surround receiver virker bare lidt for godt til at være sandt. Måske er jeg bare lidt anti-Denon idag :)

Anywho, så kommer der ikke flere lange indlæg herfra, jeg tror jeg har bidraget med det jeg ville and then some. Men når jeg nu havde startet min rabler måtte jeg jo hellere følge den til dørs :) Håber det kunne bruges.

EDIT: Naturligvis får man mere for pengene ved at købe brugt som det nævnes. Du kan jo lede efter de foreslåede produkter på f.eks DBA hvis du er villig til at købe brugt grej.
Af Andreas86
Hey guys

Tak for info omkring sub osv.

Dog har jeg været ude og investere i går.
Det blev til
http://www.hifiklubben.dk/produkter/ste ... grafit.htm
+
2x http://www.hifiklubben.dk/produkter/hoj ... valnod.htm

Og hvad der dertil hører.

Jeg har indtil videre et super godt indtryk af forstærkeren.
Højtalerne er også ok, de dybe toner samt deres evner til at "fylde rummet med høj musik" er nok de eneste negative ting der kan siges, ellers er de super følsomme og detaljegraden er god.
Ærgeligt at de B&W ikke kunne være der, det er sku lidt øv ikke at være 100% tilfreds med højtalerne.
Men ok de er altså helelr ikke særlig store, så man skal endnu højre op i pris for at der virkelig er kraft bagved.

Endnu en gang 1000 tak for hjælpen :)