Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Jeg er på jagt efter en skærm til min lillebror.
Forbruget er gaming, Windows & multitasking.

Han ønsker en 24", og jeg har egentligt ledt efter en LED skærm med HDMI til ham, men er lidt forvirret. Har på et andet forum læst at LED ikke er det samme som bagbelyst LED. Det forstår jeg dog ikke, at det ikke skulle være, men I kan nok gøre mig klogere?
Han ønsker naturligvis det bedst mulige billede, men hvad skal vi gå efter?

Samsung er for mig at se et bud, men kan vi få mere for pengene andetsteds? Hvad med panelet? Er TN godt nok eller bør vi gå efter IPS - og er disse begreber forbeholdt LCD eller gælder det også LED? Som I nok kan forstå er der liiiige lovligt mange udtryk som jeg ikke har helt styr på, men som sagt: den bedste skærm til fornuftige penge (ca. 1500 kr). Fås en mærkbart bedre skærm til et par hundrede mere, så kan vi snakke om det, men ellers er budgettet i runde tal: 1500 kr.

Hvad vil I foreslå? Jeg er faldet over et fabrikat som hedder "Iiyama", og folk lader til at være positivt stemt over mærket, men jeg har aldrig hørt om det. Hvad siger I?

Edit: Vi har kigget efter skærme med 2ms responstid, da han gamer diverse spil. Både hurtige skydespil og bilspil, men efter hvad jeg kan forstå så overdriver folk med responstiden? Er 2ms vejen frem eller er 5ms rigeligt?

Og hvad med 120hz? Får han noget ud af det - og fås det i hans budget?

Mvh,
Michael
Brugeravatar
Af azrael
Med ganske få undtagelser, der ikke er relevante i denne sammenhæng, vil alle skærme, der omtales som "LED" være af typen LCD med LED bagbelysning (egentlig "sidebelysning", da der er tale om Edge LEDs).

Er han ultra ultra ultra (ja, 3x! :p) hardcore gamer, så skal han nok kigge på 120Hz skærm. De fås dog indtil nu kun med TN panel, hvilket man allerhelst vil undgå. Og de koster forbløffende meget ift. den billedkvalitet de leverer.

Personligt ville jeg gå efter en Dell U2311H, sålænge den stadig kan fås. Kanon billede grundet IPS panel og mere end hurtig nok til de allerfleste gamers. Den er selvfølgelig også med fuld HD panel og har alle de rigtige tilslutninger (inkl. DisplayPort).

Din bror skal dog nok være ret hurtig, da Dell er ved at skifte til nye modeller, der ikke nødvendigvis er bedre end de gamle. LED bagbelysning er nemlig ikke nødvendigvis positiv. Man kan spare strøm og skærmen kan blive lidt tyndere. Til gengæld kan LEDs ikke vise et så stort farvespektrum som en mere konventionel CCFL bagbelysning.
Af donoester
Enig med Azrael, hvis du altså kan strække budgettet en smule (ca. 300 kr).

Jeg synes generelt man skal gå efter bagbelysning, enten CCFL eller de få med lysdioder der findes, men til det budget får du ikke noget der er bagbelyst - kun kantbelysning.

Iiyama har primært i USA fået deres gode renomé på CRT-skærme en del år tilbage i tiden. Præcis ligesom ViewSonic var de kendt for gode CRT-skærme, men de drukner i mængden, når det kommer til LCD-skærme. Så der er ikke noget ekstraordinært at komme efter, selvom deres produkter sikkert er ok.

Der er så meget fup og fidus når det kommer til responstider - det er ved at være så ligegyldigt som "dynamisk kontrastforhold".

120 Hz-skærme er en god idé til spilbrug, men jeg tror det kommer til at knibe en smule med budgettet. LG W2363D vil jeg tro kom tættest på, men jeg ved det ikke.
Af MichaelJDK
Ok. Har kigget nærmere på den Dell, men hvad er der ellers at vælge mellem? Hvis man nu SKAL finde et alternativ :) Hvad kan man ellers få i samme prisklasse som Dell'en? Det er rart at have lidt at vælge imellem i stedet for det første og det bedste. Også selvom det første rent faktisk _er_ det bedste. Håber I forstår :)
Brugeravatar
Af azrael
En søgning på EDBpriser.dk præsenterer et par andre mulige kandidater i samme prisklasse, men jeg kan ikke i god tro anbefale nogen af dem, da jeg ikke har hands-on kendskab til dem.

LG IPS236V-PN

LG IPS231P-BN (test)

ASUS ML249H

ASUS ML239H (test)

ViewSonic VP2365wb (test)

Pånær ASUS ML249H, der anvender et MVA panel, er samtlige skærme med IPS panel.
Af MichaelJDK
Vi har valgt at prøve os med LGs IPS236V. Det er IPS panel og LED belysning.

Mange tak for hjælpen!!

Mvh,
Brugeravatar
Af azrael
Tror nu nok, at jeg havde taget den anden LG skærm, for slet ikke at tale om Dell'en. Men jeg håber, at din bror bliver tilfreds. :)
Af MichaelJDK
Ja, det kan jeg forstå, men vi kan sansynligvis få en rigtig fin pris på den LG, som vi kigger på, men intet er købt endnu.

Vi tænker fortsat og læser jeres indlæg et par gange mere... :)