Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af intentus
Beano skrev:Det er ikke fosfor slør svjv. Det er gullig og blå spor og skygger når jeg flytter øjnene (altså fokus) imellem klart hvide områder på skærmen (eller væk fra skærmen!) - objekterne kan være statiske på skærmen og alligevel ser jeg det. IFC/24p Smooth Frame har ingen (eller meget lille) betydning for effekten.
Lyder også mere dominerende og irriterende end det typiske fosforslør der mest beskrives som et gulligt/grønligt/blåligt slør efter objekter, der bevæger sig meget hurtigt henover skærmen. Det må være det, jeg selv har oplevet med G30, men i mindre grad.

Hvis du kender nogen med et VT30, kunne du måske sammenligne?

Flatpanels nævner om fosforslør i VT30-testen:
Kode: Vælg alt
Fosfor-sløret på VT30 er dog meget lavt og det laveste jeg endnu har set på et plasma-Tv – endda lavere end på Pioneers meget roste KURO plasma-TV.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1303893696
Og i G30-testen:
Kode: Vælg alt
Panasonic G30 har et strejf af blåligt og gulligt fosfor-slør - meget lig GT30 og VT30. Panasonic G30 har også samme pixellering omkring bevægende objekter, som vi så på VT30.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1308127784
intentus
Af Beano
Det kan godt være jeg bare ikke ved hvad plasma-slør er, men det jeg ikke forstår hvorfor jeg ser det ifm. 100% stillestående hvide objekter hvor jeg skifter fokus til andet sted på skærmen, eller til/fra skærmen. Jeg ser det selvfølgeligt også med bevægende hvide objekter.
Er det nogen måde at minimere effekten på VT30 uden at skrue helt ned for kontrasten? Jeg bruger normalt standard THX mode (uden Eco) i aftentimerne så billedet er ikke voldsomt lyst indstillet.
Jeg har ikke lige mulighed for at se andre VT30 eller Panasonic skærme - men har været et par stykker hos mig som ikke kunne se det.
Brugeravatar
Af intentus
Beano skrev:Det kan godt være jeg bare ikke ved hvad plasma-slør er, men det jeg ikke forstår hvorfor jeg ser det ifm. 100% stillestående hvide objekter hvor jeg skifter fokus til andet sted på skærmen, eller til/fra skærmen.
Nogle personer er efter sigende mere sensitive over for fosforslør. Men Panas 1080p-tv i 2011 anvender en anden type hurtigt skiftende fosfor, der skulle minimere sløret.

Jeg har ikke erfaring nok på området, så nogen må kunne svare mere faktuelt og konkret. Men jeg har lige læst lidt op på det:

Fosforsløret skulle "falde mere til ro", når tv'et er brugt i adskillige timer (~200 t eller i retning deraf?), så hvidbalancen flytter sig, inden panelet stabiliseres. Herefter er det mere oplagt at kalibrere især tv'ets Hvidbalance med måleudstyr (eller prøv at bruge f.eks. Flatpanels' indstillinger til kalibrering af VT30 fra deres test).

Her er en lille demonstrativ QT-video, der tydeligt viser fosforsløret ved hvide, lodrette bjælker i bevægelse på et ældre Panasonic TH42PH9 fra 2007, inkl citat til mulig afhjælpning af fosforslør:
- lowering the contrast (white level) on your plasma TV

- using suitable ambient lighting to slightly reduce

on-screen contrast (that’s why phosphor trail tends

not to rear its ugly head in brightly-lit stores)

- waiting for the luminosity of the phosphors to

reduce naturally through normal use

- sitting further away from the plasma screen

- avoiding black-and-white movies

http://www.hdtvtest.co.uk/news/plasma-p ... 040133.htm
intentus
Af Beano
Interessant :)

Jeg prøver lige indstillingerne fra anmeldelsen i aften - kan være ændringer i hvidballancen har noget at sige for mine øjne.
Af THM
der er også nogen der ser regnbueeffekt på projektor.
så det kan godt være det er dine øjne O-O
Af PeterD
Madass32 i starten, siger det vel meget godt.... ;)
Brugeravatar
Af intentus
@PeterD. Bare for god ordens skyld...går ud fra, at du mener madass32 belyste fordelene ved LCD kontra plasma (som han fint ser ud til at have gjort)?

Jeg er dog stadig overrasket over, at ingen eksperter i fosforslør endnu har belyst, bekræftet eller afkræftet, om fosforsløret er direkte/indirekte årsag til, at Beano ser blålige/gullige spor ved statiske hvide objekter O-O Min egen research siger, at det må næsten være relaterende til ekstra sensitivitet over for det typisk minimale fosforslør.

Alt det med artefakter osv. på plasma mener jeg er i småtingsafdelingen. De fleste tv-producenter har næppe nogensinde forventet og taget højde for, at en lille procent seere har lyst til at sidde helt oppe foran med næsetippen 10 cm fra skærmen. :)

intentus
Af Beano
Prøvede indstillingerne fra Flatpanels' anmeldelse og det havde ikke nogen synlig effekt. Men generelt (med THX) syntes jeg dar var en smule mindre i går - men om det så er pga. fosforet der er ved at blive "kørt til", eller mine øjne der er ved at vænne sig til det, ved jeg ikke. Lidt svært at sige om jeg returnerer tv'et eller om jeg satser og håber på det forsvinder eller bliver meget mindre - trods alt utroligt flot billede ellers.

Artifacts har jeg ikke haft problemer med - kun bemærket et par gange og meget lidt.
Af Jokum007
Beano skrev:Det er ikke fosfor slør svjv. Det er gullig og blå spor og skygger når jeg flytter øjnene (altså fokus) imellem klart hvide områder på skærmen (eller væk fra skærmen!) - objekterne kan være statiske på skærmen og alligevel ser jeg det. IFC/24p Smooth Frame har ingen (eller meget lille) betydning for effekten. Ja det lyder meget bizart og jeg havde aldrig hørt om det før jeg selv oplevede det. Jeg kunne i starten ikke præcist sætte fingeren på hvad der var i vejen med billedet - det var bare anstrengende at se på under lave lysforhold (hvor det ellers er mest imponerende mht. billedkvalitet). Jeg tror det er mine øjne og ikke tv'et som er problemet. :(
Jeg sidder med fuldstændig samme problem. Jeg købte vores VT30'er i sidste måned, og jeg har også håbet på at mine øjne ville vænne sig til den nye skærm (Fruen har ingen problemer med skærmen), men det lader ikke til at være tilfældet. Det er ikke med glæde at jeg sætter mig i sofaen, for at se en film eller alm. TV. Jeg går og tænker på om en ISF-kalibrering ville kunne hjælpe på problemet?
Af THM
intentus skrev:@PeterD. Bare for god ordens skyld...går ud fra, at du mener madass32 belyste fordelene ved LCD kontra plasma (som han fint ser ud til at have gjort)?

Jeg er dog stadig overrasket over, at ingen eksperter i fosforslør endnu har belyst, bekræftet eller afkræftet, om fosforsløret er direkte/indirekte årsag til, at Beano ser blålige/gullige spor ved statiske hvide objekter O-O Min egen research siger, at det må næsten være relaterende til ekstra sensitivitet over for det typisk minimale fosforslør.

Alt det med artefakter osv. på plasma mener jeg er i småtingsafdelingen. De fleste tv-producenter har næppe nogensinde forventet og taget højde for, at en lille procent seere har lyst til at sidde helt oppe foran med næsetippen 10 cm fra skærmen. :)

intentus
det er ikke fosforslør.
måske det er noget i stil med de grønne kanter der ku være på undertekster på sidste års modeller. på mit er det blevet markant mindre efter det er kørt til.
Senest rettet af THM 30 jul 2011, 09:03, rettet i alt 1 gang.
Af Beano
Det er meget værre end bare nogle skygger omkring tekster - sløret/sporet kan nemt være forskudt det halve af skærmen. Det afhænger helt af hvor meget jeg skifter flytter øjnene (skifter fokus).
Af Jokum007
Det samme her.
Beano, hvordan ser det så ud om morgenen, når du er vågnet fra en god nats søvn? Er der så mindre regnbue-effekt?
Af Beano
Har jeg ikke lige prøvet - men det er typisk lidt mindre i starten og bliver værre efter et par timer hvor jeg bliver træt i øjnene.
Jeg har også eksperiment med lidt dæmpet lys bag ved tv'et om aftenen så det ikke er så skærende, men ikke umiddelbart den store effekt.
Brugeravatar
Af intentus
Som Jokum nævner, kan en ISF-kalibrering måske afhjælpe det? Jeg ved ikke hvad den slags koster, men det bør udføres af en ISF-autoriseret tekniker "on site" på bopælen - aht omgivelser - når tv'et er kørt til (ca ~200 timer siges der).

Jeg ville ikke selv finde mig i den slags udprægede slør/spor, især ikke med Panas topklasses tv.

Mere om ISF-kalibrering...

http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1150190450

intentus
Senest rettet af intentus 29 jul 2011, 19:52, rettet i alt 1 gang.