Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er på udkig efter et nyt tv men kan ikke rigtig bestemme mig for hvilket da jeg ikke kan finde nogle tests på samsungs men jeg har fundet frem til de her to modeller Samsung UE40D6505 og Sony KDL-40EX 720. er der nogle der har erfaringer med Samsungs model?
Af caxx
Skriv hvilke behov, du har ellers er det umuligt at bedømme hvilket TV, der vil være bedst for dig.

Du kan læse om D6505 her http://www.avforums.com/forums/lcd-led- ... s-led.html

Forskelle på fjernsynene:
-Samsung har bedre USB-afspilning, dvs. samme flere formater samt DTS-lydspor afspilning.
-Sony har mat skærm, vælg det hvis det er et rum med mange vinduer osv.
-Sony's stik vender bagud, hænger længere udfra væge.
-Samsung vil have en bedre kontrast i mærke rum pg.a. ingen mat overflade, dvs. bedre mørk osv. hvis det er mørkt rum.
-Samsung federe design, specielt den hvide model 6515(subjektivt)
-Samsung har bedre internetbrowser, hvis det er til nogen interesse.

Udover dette, så kan du altid risikere en skærm med clouding / bleeding, altså ujævn baggrundsbelysning, så du får områder, der ikke er lige så mørkt. Jeg vil bestå, at begge skærmer lider af det. Dog har mange oplevet samsungs skærme lider af det, man skal dog tage det med et gran salt. Da der sandsynligvis er 90% gode skærme, og de resterende 10% skriver her på forskellige fora, og brøkker sig - det burde altså ikke være noget problem, da du har en rigtigt god returret i de forskellige butikker. Dog vær opmærksom på at købe i en butik med god lagerkapacitet, dvs. at du slipper for at vente 1 måned på at de bestiller det hjem.
Af Nlorenzen
Mit værelse er meget lyst op og tror ikke rigtig jeg for brugt internetbrowseren men ville også gerne have det hængt op hvor meget er det på sony som går ud af væggen? Mine behov er ikke noget specielt udover at der ikke skal være for meget refleksion af lys på skærmen.
Af caxx
Nlorenzen skrev:Mit værelse er meget lyst op og tror ikke rigtig jeg for brugt internetbrowseren men ville også gerne have det hængt op hvor meget er det på sony som går ud af væggen? Mine behov er ikke noget specielt udover at der ikke skal være for meget refleksion af lys på skærmen.
Mit værelse har også nogle kæmpe vinduer på omkring 2*3m - alligevel vil jeg nok fortrække blank skærm, såfremt solen aldrig lyser direkte, der hvor fjernsynet skal stå.

Ang. stikkene på sony; kan du se dem her: http://store.sony.com/webapp/wcs/stores ... 20#gallery

Umiddelbart bliver det ikke noget problem, såfremt du ikke skal bruge RBG-stik, samt du bruger et vinklet antenne-stik.

Evt. budget-ophæng: http://www.av-connection.dk/?PGr=4405&ML=1599
Fungere fint.

EDIT: Dog bør du se en blank skærm først, da reflektioner måske irritere dig.
Af Mysen
Jeg vil lige kommentere lidt på lyshåndteringen, for der er altså en grund til at producenterne vælger blank front.

Den matte skærm er nemlig ikke udelukkende bedre end glasfronten på D6505. Det skyldes at den reflekterer ALT lyset i værelset, blot på en mere diffus måde end en glasfront.
Glasfronten på D6505 er ikke særlig smart, hvis man kan se vinduet direkte i tv'et. Det er en mat skærm nu heller ikke, men reflektionerne vil dog fremstå tydeligst og mest generende på D6505. Kan man derimod undgå at lyset står direkte ind i tv'et, så vil D6505 have klart den bedste håndtering det. Den sorte vil fremstå helt sort pga. samsungs effektive coating og farverne vil stadig være klare. På EX720 vil farverne derimod være mere matte og sort vil være mere grå at se på, hvilket skyldes den diffuse reflektering af lyset, -også selv om lyses ikke rammer direkte.
I et mørkt rum er der ikke synlig forskel på sortniveau på de to fjernsyn, og det har heller ikke nogen betydning længere om fronten er mat eller blank.. De er vist målt til det samme, og det vigtigste er nok bare, at man sidder lige foran tv'et.