Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nyby
Jeg har en macbook Pro og mangler en ny extern skærm,

Jeg har ca 8000 kr jeg vil bruge på skærmen.

Jeg kig på en 24-30 tommer..

Jeg behøves ikek have den nyeste skærm, en udgået model er fin for mig. Den skal bare være god.

Alle forslag er velkommen..
Brugeravatar
Af azrael
Der er jo altid Dell U3011. Skærmen har en opløsning på 2560x1600 (16:10 format).

Den er dog en anelse dyrere end dit maks. beløb. Alternativt er der Dell U2711, som er lidt mindre men 3000 kroner billigere. Modsat U3011 er den dog i 16:9 format (opløsning: 2560x1440) i stedet for 16:10, i det omfang det måtte betyde noget for dig.

Og så er der Dell U2410, som er skridtet ned fra U2711 og har en opløsning på 1920x1200 (16:10).

Fælles for alle tre skærme er, at de anvender et IPS-panel (stabile farver), har 10 bit LUT (farver vælges ud fra en palette på 1,07 milliarder) og en wide gamut colour bagbelysning, der giver dig større farverum end normalt.

Du kan evt. se en sammenligning mellem de 3 modeller (og 2 andre) på XBitLabs.

Selvfølgelig findes der andre mulige skærme end blot dem fra Dell, som f.eks. Eizo og NEC, men jeg synes, at lige præcis ved Dell får man rigtigt meget ydelse/kvalitet for pengene. Eizo kan man jo nærmest ikke betale sig fra, og det samme gælder de rigtigt gode NEC skærme.

Jeg skal dog lige advare. Nogle mennesker bryder sig ikke om den overfladebehandling, som de fleste IPS-baserede skærme (inkl. dem fra Dell) har. Så hvis du har mulighed for at se dem ude i en butik, så ville det nok være praktisk.
Af nyby
kan finde dell 30" til 8200.. det går an.. men er 30 tommer for stort at bruge??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg synes personligt ikke 30-tommer er for stort til skrivebordet. Man skal lige vænne sig til at arbejde på den, og udnytte den ekstra plads på skrivebordet, men min erfaring er, at man efter 2-3 uger er helt med på beatet. Herefter har man svært ved at sætte sig foran en mindre skærm igen.

Nu ved jeg ikke præcis hvilke grafiske opgaver du arbejder med, men til redigering af billeder og til plads-krævende opgaver såsom CAD, kan skærmens opløsning næsten ikke blive høj nok. Samtidig vil man opleve fordelen ved at køre flere vinduer på skærmen samtidig. Jeg er personligt stor tilhænger af to skærme, men det er også et resultat af, at jeg skriver så meget, og min kladde eller reference-tekst er opstillet på den ene skærm, mens jeg arbejder på den anden. Det samme er muligt på en 27-30 tommer skærm.
Af prodic
Vil lige indskyde at vi i kombinationen Macbook Pro / MacPro og Dell-skærme har oplevet en del uhensigsmæssigheder i forbindelse med anvendelse af AdobeRGB-profilen.
Vi har dog fået en acceptabel anvendelse ved at anvende sRGB-profilen i stedet for.

Men du kan opleve at en kalibrering på en Dell og en Eizo-skærm f.eks. kan være forskellig.
Jeg mener at Dell's indbyggede profiler og opmålinger bliver lavet på et centralt sted på skærmen og Eizo's er målt ud fra 25 forskellige steder for at opnå en mere ensartet skærm.

Så i det omfang at en kalibrering er essentiel for dig, så er der i mine øjne kun én mulighed - Eizo.
Hvis du kan leve med en smule unøjagtighed så er jeg enig med de andre. Dell er absolut et godt alternativ prisen taget i betragtning.
Af nyby
Det er billedredigering jeg bruger tiden på..

Jeg har et krav at hvis man skal give så meget for en skærm. så skal den også kunne vise det samme som bliver skrevet ud.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
nyby skrev:Det er billedredigering jeg bruger tiden på..

Jeg har et krav at hvis man skal give så meget for en skærm. så skal den også kunne vise det samme som bliver skrevet ud.
I så fald skal du nok anskaffe dig en kalibrator ved siden af.
Af nyby
jeg har en spyder3Elite
Brugeravatar
Af azrael
Jeg må lige komme med en rettelse mht. mit tidligere indlæg. Dell U2410, U2711 og U3011 har ikke, som jeg skrev, en 10 bit LUT, men derimod en 12 bit LUT. Desuden anvendes der i alle tre skærme 8 bit + A-FRC IPS paneler.

Jeg undskylder den tidligere misinformation... :)
Af prodic
nyby skrev:Det er billedredigering jeg bruger tiden på..

Hvis du primært bruger den til billedredigering, så skal du som Rasmus nævner også have en kalibrator ved siden af.
Hvis du laver high-end redigering, så vil jeg anbefale dig at kigge på Eizo skærme. Derved opnår du et ensartet billede på hele skærmen modsat Dells skærme.
Hvis dit primære outputmedie er tryk, og du har indstillet resten af dit programmel, så vil jeg anbefale dig at indstille efter trykstandarderne(ISO Coated v2 eller Fogra39 primært).
Som sikkerhed for at overholde disse standarder, så kan du overveje programmet Certified Monitor:
http://www.cgs.de/index.php?option=com_ ... &Itemid=86
Af nyby
Skal man vælge en ColorEdge eller flexscan fra eizo?
Af prodic
Du får et godt produkt med FlexScan, men ColorEdge er udviklet specifikt til prepress, foto etc.
Det kan dog også ses på prisen. Især når du kigger på 24" og derover.
Så det afhænger i mine øjne primært af hvad du beskæftiger dig med og på hvilket niveau det foregår - og din pengepung selvfølgelig.
Brugeravatar
Af azrael
Ingen tvivl om, at Eizos professionelle skærme er fantastiske, men ligeså er prisen. Efter min mening får OP stadig mest for pengene ved Dell og han har jo allerede et colorimeter i form af sin Spyder3Elite. Mener for øvrigt, at det colorimeter, som fås med nogle Eizo skærme, baserer sig på Spyder3 produkterne.
Af prodic
Der er ikke meget tvivl om at vurderet ud fra value for money, så er Dell værd at kigge på.
Der er desværre bare en årsag til at Eizos skærme er den tand dyrere.
Som nævnt tidligere så bliver Dells skærme målt ud fra ét punkt på skærmen hvorimod Eizos bliver målt på ca. 25 punkter for at sikre at det viste billede er ens over hele skærmen. Formoder det handler om at levere et mere ensartet panel(?) fra producentens side.
Ydermere har vi oplevet at kombinationen af Dell (27"/30") har opført sig underligt når de blev matchet med Mac-udstyr(Macbook Pro / MacPro). Både med en kalibreret profil og den indbyggede AdobeRGB-profil.
Anvendte vi den indbyggede sRGB-profil, så var der ikke de store problemer, men så går fidussen lidt af at anvende den til billedredigering.