Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af caxx
Hejsa!

Nu har jeg længe kigget på et nyt TV, som skal replace mit 7 år gamle 23" CRT.

Mine primære krav har været:
-Relativt god behandling af hurtigere scener.
-Minimal clouding / bleeding.
-Afspilning(gennem usb port - harddisk) af AVI / MKV / DivX filer. + DTS lyd.

Umiddelbart virker samsung som den eneste producent, der kan opfylde DTS lyd, og samtidig er philips og sony også lysår bagud, hvad angår afspilning vha. USB.

Derfor er mit umiddelbare valg samsung D6500, da mit budget ikke rækker for D8005, og jeg er heller ikke en særlig stor billed entusiast, så vil hellere købe et nyt TV hurtigere, hvis i forstår :)

Nå men i må endelig komme med andre anbefalinger, hvis i har nogen :) - dog har jeg haft utrolig svært ved at finde alternativer med mine krav, idet jeg ikke er interesseret i en media box, dog kan jeg måske blive overtalt, så længe budget ikke bliver brudt. Dog giver det ikke meget mening af købe et TV til 1500 kr. mindre og så betale for en media boks, da billedet nok vil være det dårligere, men måske er der et guldkorn, det ved i sikkert!

Udover det har jeg et spørgsmål ang. deres motion interpolation( EDIT: Nu brugte jeg selvfølgelig et fagbegreb, der ikke helt dækker samsungs markedsførings-begreb, men i hvad vel hvad jeg mener - Samsung kalder deres samlede hz. for Clear motion rate, hvis der skulle herske nogen tvivl.) i deres hhv. 32 og 40"-modeller, det er nemlig sådan på deres hjemmeside, står der 200 hz ved 32 og 400 hz ved 40 - vil det sige to forskellige paneler? :s

32 tommer: http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... returnurl=

40 tommer: http://www.samsung.com/dk/consumer/tv-h ... returnurl=

Tak for hjælpen.
Af THM
deres ue d5005 er et billigere alternativ, den skulle så vidt jeg ved have de samme usb afspilningsmuligheder...
Af xcardman
en 5005 tager stort set det hele
så samsung er nok den der opfylder det behov bedst

men er stadig imponeret over billedkvaliteten på en entry model
har den i 32 tommer
men havde selv valgt en plasma model, hvis skærmen skal være over 40 tommer

samt det eneste jeg kan sige negativt om den er betragtningsvinkel
man skal sidde lige for

men sådan er det med stort set alle lcd tv
Af xcardman
desværre understøtter den ikke ts fil med særskilt undertekster
samt den afspiller ts filer i et forkert format
man kan ikke ændre det
løsning et mediacenter eller en AC ryan medie afspiller jeg bruger
til egen optagelser TS format

men mkv med sub, fungere fint på en 5005
Af caxx
@Rasmus - Pt. har jeg et LG, som afspiller AVI filer, fint. Men MKV går det ikke så godt med - lyd og billed bliver slet ikke synkroniseret, samt afspilning stopper og lignende - rimelig irriterende. Jeg håber ikke du refererer til lignende hændelser, når du skriver ikke perfekt?

@Xcardman - det lyder godt, at den afspiller mkv fint! - jeg tror plasma bliver for mørkt til mig, når jeg har et relativt lyst rum. Jeg tror på ingen måde betragtningsvinklerne kommer til at irritere, da mit nuværende TV er helt væk (LE530n) - jeg testede for bleeding, der var godt nok ingen. Så kiggede jeg lige fra siderne, og der blev skærmen næsten helt hvid(på trods af den er rimelig sort - set fra fronten).

Spørgsmål til alle: umiddelbart kunne jeg forstille mig at det bliver lidt af et panel lottery. I så fald har jeg vel rettighederne med mig? - jeg kan vel bogstavligtalt bestille to skærme hjem, såfremt de ikke er i butikken, og derefter returnere den dårligste? Det bliver ihvertfald virkelig irriterende, hvis jeg skal vente 1 måned på den første skærm, for derefter at skulle bytte den og vente endnu en måned.
Af kaja69
Har D6515/D6505 scanning backlite så fodbold m.m. afspilles "optimalt"?
Af Mysen
Jep, den har scanning backlight. De kalder det "LED motion plus", mens interpolation bare hedder "motion plus".

Caxx: Fortrydelsesretten gælder kun ved internetkøb, og loven er skrevet, for at sikre folk, der handler over nettet, at de får muligheden for at vurdere det produkt, de har købt. Det er ikke ment som en "vi køber to og beholder den bedste". I praksis kan du jo godt gøre det, men jeg frygter bare lidt for den udvikling, som internethandel tager, og at den lovgivning ændres på et tidspunk for at beskytte små internetbutikker. Desuden skal du altså selv betale for fragten, når du returnerer et produkt, og det er jo altså ikke billigt, når man snakker et 40" tv.

Det er bedre at købe et sted, hvor produktet er på lager. Hvis clouding irriterer dig på den, så er det måske fordi, du er så opmærksom på det, at du kigger meget efter det. Er det til gengæld ikke noget, du kan abstrahere fra, er det nok smartere at vælge plasma, for den næste model af D6505 går altså heller ikke helt udenom problemet. - Selv om det såkaldte panellotteri, kan give en model med et lidt mindre omfang af clouding.