Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels

Jeg har forvildet mig ind på denne side, da jeg er begyndt at bygge hytten til i et komplet og harmonisk mediecenter. Målet er at alt skal kunne styres via iPhone eller iPad - om det drejer sig om lyden i køkkenet eller tv'et i stuen.

Næste step i projektet hedder 'ny skærm i stuen' og jeg er - vha. de fantastiske artikler fra siden - kommet frem til følgende kriterier:

- Gerne LED baggrundsbelyst, da strømforbruget holdes lavt og jeg synes at have oplevet skarpere billeder ved denne teknik (ret mig gerne hvis jeg er forkert på den).
- Skærmen skal tilsluttes en Mac Mini der fungere som medie-center til afspilning af videoer i 1080p, hvorfor dette også er et krav.
- Der skal tilkobles et rimeligt surround sound anlæg.
- skærmen skal hænges op på vægge og det vil derfor være at foretrække hvis tilslutningsmulighederne ikke pegede mod væggen.
- Jeg er endvidere ikke interesseret i funktioner som 3D, men ligger stor vægt på at billedkvalitetten er i top.
- Størrelsen har jeg ikke helt fastlagt. Det er dog vigtigt for mig at skærmen ikke bliver for lille og jeg vurderer derfor at jeg minimum skal have en 42". (der er nogle meter over til fjernsynet og har intet imod at det tager plads i rummet)
- Det skal gerne være fra en af de fabrikanter der har fremstillet et brugbart iPhone app.

For at være lidt specifik har jeg haft kig på Philips nye 6000 og 5000 serie. Disse skærme passer nogenlunde i mit budget. (mellem 5000 og 8000, med mulighed for justeringer)

Jeg ville utrolig gerne høre jeres bud på den optimale skærm til mit behov! Er efterhånden faret vild i gamle og nye modeller fra den ene og anden fabrikant.

Hvis I skulle have nogle gode bud på lydanlæg kunne dette også være interessant at høre om.

Er det muligt at købe brugt i min situation, eller skal man heller købe nyt nårmdet handler om TV samt lydanlæg?

Mvh Araknomani
På forhånd tak
Hej og velkommen til
Araknomani skrev: - Gerne LED baggrundsbelyst, da strømforbruget holdes lavt og jeg synes at have oplevet skarpere billeder ved denne teknik (ret mig gerne hvis jeg er forkert på den).
LED er rigtigt nok mere strømbesparende. Den er dog ikke mere skarp end et LCD uden LED, og din fornemmelse for skarpheden skyldes andre ting; -såsom bedre skalering og kunstigt beregnede ekstra frames . LCD uden LED er dog sjældne efterhånden, men du sagde dog, at man kunne rette dig, hvis du sagde noget forkert ;)

Du bliver nødt til at være lidt mere konkret på dine ønsker. Selv om du har brugt tid på at læse frem og tilbage, så er det stadig meget svært at gennemskue, hvad du egentlig skal bruge. Når der findes så mange forskellige modeller til forskellige folk, hænger det jo også sammen med at folk ønsker forskellige ting af deres tv.

Gør op med dig selv:
Hvad skal det koste?
Skal strømforbruget holdes nede pga. miljøet eller din pengepung?
Hvor vigtig er håndtering af sollys?
Hvor langt skal du sidde fra?/ hvor stort skal det være? ('42" men gerne større', er lidt upræcist ifht. hvilke modeller, der kan anbefales.)
Hvorfor lige Philips? Forkærlighed for mærket?/ den kunstige skarphed?/ pangfarver?/ private anbefalinger?/ design?./ ambilight?

Det er ikke for at være besværlig, men det er ikke nemt at sige, du skal overveje den ene eller anden model, når der ikke kendes til størrelse/ pris osv. ;
;)

- Du kan iøvrigt godt købe brugt idag, hvis du har mod på det. Der er ofte mange penge at spare af den simple årsag, at sælgeren har købt for småt eller lign. Bare vær ekstra opmærksom på pixelfejl, burn-in på plasma osv.
Af Araknomani
Tak for rettelsen :)

Fantastisk med lidt at rette sig efter og nogle spørgsmål at tage stilling til. Det gør det lidt lettere.

Lad mig forsøge at besvare dine spørgsmål på bedst mulige måde:

Prisen må under ingen omstændigheder overstige 8.000 kr.

Strømforbruget tænker jeg udelukkende på grundet min egen pengepung. Så vidt jeg kan læse mig frem til er der virkelig penge at spare ved at vælge et TV der formår at spare lidt på energien, især når skærmen skal bruges som mediecenter og derfor vil stå tændt forholdsvis mange timer.

Jeg vil aldrig placere skærmen så den får direkte sollys og det er derfor ikke ultra nødvendigt, at den kan håndtere middags solen. Når det så er sagt vil der selvfølgelig opstå en del lys i rummet hvor skærmen står, da min stue er meget lys.

Jeg skal sidde omkring 4 meter fra skærmen, men min tanke med at det gerne måtte være stort skyldes at jeg gerne ville kunne benytte det til fx tekstbehandling samt webbrowsing. Jeg har en 32" hængende i soveværelset, så den skulle gerne være større ;)

Grunden til jeg havde fået øje på Philips modellerne var at de umiddelbart opfyldte mine behov (uden at have set billedkvaliteten). Jeg har bestemt ingen præferencer, så længe skærmen fungerer med de respektive remote-apps.

Ambilight har jeg prøvet og det er ikke noget for mig. Jeg synes det virker forstyrende og fjerner fokus fra skærmen, så det vil jeg gerne frabede mig.

Den kunstige skarphed? Det er ikke noget jeg har hørt før. Jeg har både haft en Philips 32" og en Sony 32" og jeg synes de står lige godt i billedet ved afspillelse af normalt antennesignal.

Designet er ikke alt afgørende, men jeg vil dog gerne have at det ser pænt ud. Jeg kan utrolig godt lide de nye modeller, som næsten er rammeløse.

Håber det var uddybende nok!

Hvor er det bedst at købe brugt henne?
Af Mysen
Ok, med 4 meters afstand, bør du minimum have 50". Problemet er bare, at det er lidt svært for LCD/LED til under 8000. LCD er nok bare det rigtige valg, når du skal bruge det til tekstbehandling, og så må du nøjes med en 46"/47" model.
Hvis du ikke har direkte sollys, så er det ikke så vigtigt, at du prioriterer dette, og en blank skærm kan typisk tilføje lidt bedre kontrast og bredere betragtningsvinkel end en mat LCD.

Der er en del muligheder. Du kan kigge på serie 6 fra Samsung eller serie 6 fra Philips. Der er også ex520 eller ex720 fra Sony. Bare sørg for minimum 46".

Du bør også kigge på testen af 50" G30y fra Panasonic. De 4 tommer ekstra betyder knap 20 % mere skræmareal, og så er det rigtigt at den vil være 3-400 dyrere om året end tilsvarende LED, men billedkvaliteten er altså også noget bedre end de andre nævnte modeller. Man skal bare huske at passe på den mht til surfing osv.

Når jeg skriver "kunstig skarphed" om Philips er det fordi, det er et mærke der i særdeleshed prøver at overimponere i butikker. Farver er meget overmættede, kontrast er ekstrem, lysstyrken er høj og interpolation/100hz (kunstigt indsatte billeder) giver en fornemmelse af overdreven skarphed. Kort sagt kunstigt og ødelæggende, selv om dette billede tiltaler nogen af en eller anden grund.
Af Araknomani
Tusind tak for god råd og vejledning. Har været en tur i diverse butikker for at opleve modellerne og jeg er efterhånden nede på disse tre:

http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... id=4180268
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... id=4904995
http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... id=4904993

Den sidst nævnte tiltaler mig mest, da prisen på den er utrolig lav samtidig med, at det ud fra specifikationerne, virker som om der er mulighed for at opnå trådløst internet på den (must da jeg gerne vil kunne styre skærmen via Iphone).

Den først nævnte synes jeg dog designet er bedst på. Jeg kan umiddelbart bare ikke se om der er mulighed for at få trådløst internet på det?

Ud fra specifikationerne er det klart den midterste skærm der vinder, men den er også noget dyre. Er den så meget bedre at det kan betale sig at lægge lidt ekstra, eller kan der godt spares lidt her. D6505-skærmen kunne man måske være heldig at finde på udsalg eller er det ikke en skærm der ryger på udsalg så ofte?

Er der nogle herinde der kan knytte en kommentar til de 3 skærme?

Mvh
Araknomani
Af Mysen
Specifikationer skal man alligevel aldrig kigge efter, hvis man ser bort fra punkterne om størrelse og farve. Kontrasten måles på forskellig måde hos de forskellige mærker. De mange hz har intet direkte med opdateringshastigheden at gøre, lysstyrken er langt over, hvad der er behageligt osv.

Hvis du bedst kan lide Philips' design kan du godt vælge den for den har dlna. Den er dog lidt ringe anmeldt, og de andre to er altså bedre på billedkvaliteten. D5005 er nok ikke helt på niveau med D6505 men den største forskel er nu nok designet. Desuden har D6505 3D, hvis det har nogen interesse.
Af kaja69
Hvis du vil have Philips så er det en gammel model du kigger på. Søg på 7606 som er den nye (med passiv 3D), men brug Pricerunner for den pris du har fundet på hifipriser for D5005 er ikke den laveste på markedet.

Mysen, du svarede et sted at D6505 har scanning backlight (LED motion plus i Samsung sprog). Ved du om den billige D5005 også har det?
Af Mysen
Den har faktisk LED motion plus, men der er ikke mange indstillingsmuligheder, og så vidt jeg ved gælder begrebet ikke scanning backlight på denne model.
Ifølge hdtvtest.co.uk tilføjer LED motion plus nemlig de artefakter, der også opstår med interpolation. Samsung forvirrer sq selv nørderne :s
Af TheGreatGazoo
Det er vel klart at der tilføjes artefakter i billedet hvis scanning backlight kører sammen med et interpolations-system, hvilket vel ofte er tilfældet. Scanning backlight fjerner jo "kun" slør.

Forklaringen kan vel være at det ikke er muligt at køre scanning backlight alene, men kun kombinationen af de to. Men hvis det er tilfældet kan vi da blive enige om at det er åndsvagt :) Men artefakter er jo stadig bedre end artefakter OG slør.

/Introduktionen af selvstændigt scanning backlight fik mig faktisk til at overveje LCD. Meeeen :D
Af kaja69
Ja, men på mange TV kan man køre SB-systemet uden interpolationssystemet. Spørgsmålet er om det er muligt på D5005. Den D5 model de har testet på HDTVtest har flere net funktioner, men er ellers identisk med D5005 som jeg forstår det - og den får en flot omtale, og HDTVtest er en seriøs spiller (tæt på verdensklassen, Flatpanels.dk :)
Af xcardman
nu har jeg haft en 5005 i en uge snart

den skærm har alså ikke brug for motionsystemer
kommer aldrig til at forstå hvad de skal bruges til

med indstillingerne fra dens storbror 8005
er det bedste billede jeg har set på en led skærm

betragtningsvinklen er ikke så god, men er også den eneste anke jeg har.
så havde aldrig købt en over de 40 tommer

nyder bare billedet som jeg gør på min pio 500m plasma skærm

Så jeg kan kun sige en ting. Tak til Samsung for at levere en skærm med ordenligt billedekvalitet.

hader ujævnlys og grunden til min sony w5500 blev solgt
min 32 version har intet stort set
i hvertfald ikke noget jeg lægger mærke til
samt den levere alså bare sort dag og nat
Af kaja69
Lyder godt! Baseret på Rasmus' tests og artikler lyder det nu til at scanning backlight systemer kun er et gode ift. hurtige bevægelser...
Af Thomas Fisker
Er det nu ikke lidt at overdrive at det er det bedste billede du har set på en led skærm ?

Måske er der meget "value for money", men tror vi kunne finde ~20 led skærme der ville performe bedre end 5005 :)
Som tv til køkkenet, udestuen ect. er det et fedt tv, jeg synes dog ikke kvaliteten er fin nok til et stue tv, da den tager sig bedst ud i et lyst rum.

Har du prøvet at placere den ved siden af din pio skærm og se forskellen når der er mørkt i rummet ?