Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Fik mit 50" VT30 i går og er allerede rendt ind i et ret ærgelig problem...

Ser ud til at tv'et har problemer med nogle 30fps spil - spillede Uncharted 2 og Infamous 2 på Playstation 3 og der er en ret fæl hakkende/juttering når kameraet panorerer. Det problem har jeg ikke haft på mit gamle Sony LCD med de same spil.
Jeg har prøvet flere picture modes (normal, THX, Game) og prøvet at slå diverse indstillinger til og fra, uden den store forskel :(

Jeg har prøvet andre lignende spil i 60fps (f.eks. Ratchet & Clank Quest For Booty) som kører helt uden uden problemer - også Wipeout HD (igen 60fps) er silkeblød.

Er dette et kendt problem med et fix til, eller er jeg stuck med "vidunderet"?

EDIT:

"hakken/juddering" er måske en forkert beskrivelse af problemet - mere at objekter og kanter er dobbelt når der panoreres vandret, f.eks. et træ eller skilt.
Jeg har prøvet et par 30fps spil mere som alle har problemet i mere eller mindre grad.
Jeg forstår ærlig talt ikke at dette ikke er nævnt i anmeldelsen her på flatpanels (som jeg ellers har meget respekt for!) eller der er mere "brok" over det. TV'et er fedt på så mange andre områder - specielt til bluray ser det fænomenalt godt ud - men til konsol gaming er det et trin tilbage for mig og frygter lige nu det er en fejlinvestering :(
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Hvad er IFC indstillet til på dit TV?

Der er jo en fysisk begrænsning i 30 billeder per sekund. Et signal med så lav billedfrekvens kan simpelthen ikke give en perfekt flydende bevægelse.
VT30 gengiver blot signalet som det modtages (hvis IFC er slået fra), så problemet relateres nok nærmere til selve spillet. Kan det tænkes, at du havde slået Motionflow til på dit gamle Sony TV? I så fald vil spil også fremstå mere flydende, men dog også med en betydelig forsinkelse.
Af Beano
Jeg har observeret problemet primært i game-mode hvor IFC slet ikke kan slås til (så vidt jeg ved). Men har også prøvet andre modes (Normal og THX), med og uden IFC uden den store forskel.

Det gamle Bravia W3000 havde ikke MotionFlow men kan være at LCD teknologien anno 2007 har udtværet problemet og VT30's høje hastighed bare gør det tydeligere og spillenes dårligdomme træder mere frem.
Af Maestroelite
Der er en længere post på Avforums om samme emne.

Det lader til at det har mere (som Rasmus også siger) med selve spillet/konsollen at gøre en selve TV som sådan.

Altså at de 30 frames ikke er nok til at lave en glidende bevægelse.
Der er snak om at nogle spil som også kun kører 30fps har motion blur på som gør at man ikke ser problemet i samme omfang.

http://www.avforums.com/forums/plasma-t ... -only.html

Der er dog flere brugere som har haft succes med at sætte IFC til mellem eller endog max i visse spil.

Jeg må da indrømme at dette får mig til at betænke mig endnu engang om det er VT30 jeg skal have. (I det hele taget er jeg mest interesseret i VT30 men kan bare ikke beslutte mig O_O )
Jeg synes nu heller ikke mit nuværende plasma gør det, men det kan være jeg bare slet ikke har lagt mærke til det hehe.
Af torkR
Ikke flere der kan komme med deres erfaringer omkring dette område? :)
Af Beano
Jeg returnerede forleden mit VT30 (primært pga. jeg så regnbuer - længere historie) så mit problem er "løst" :)

Satser nu på at købe et Samsung D8005 (LED) eller D7005 inden for 1-2 måneder - så håber det er bedre på dette punkt.