Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af gadgetguy
Jeg skal ud og købe nyt TV og er rimelig velbevandret i teknik og funktioner men er stødt ind i det klassiske problem, nemlig accept fra kæresten (B

Der er følgende krav (ingen krav er ultimative ud over 42"):

• 42"
• Full HD
• Plasma (gode argumenter modtages - jeg er af den gamle skole der stadig ser skævt til LCD pga. fordum tiders betragtningsvinkler)
• Harddisk-optagelse
• Må gerne kunne bruges med abonnementskort hos f.eks. YouSee hvis man en dag skulle ha' mere end lille pakke.
• 3D kan på sigt blive aktuelt, men lige nu skal det ikke bruges. Sjovt at have.
• Praktisk til væg (så få bagudvendte stik som muligt)

Jeg fik i weekenden set mig lun på et Panasonic VT30 (der i "E"-udgaven PT koster 9.599 hos RedCoon,-). Så vidt jeg kan se, har det noget at gøre med at den måske ikke har en "dansk kompatibel" tuner, men er det ikke flintrende ligegyldigt når man har Kabel TV fra YouSee?

Kæresten har dog visse meninger om udseendet. Jeg har svært ved at se at jeg for samme pris kan finde noget der er "pænt" og har bare nogenlunde tilsvarende features.

Findes der fjernsyn i andre farver end sort der ikke er Philips Lysshows-model eller lignende pop?

Jeg gruer for at se film med en lys kant omkring, men det kan jo være nødvendigt for husfredens skyld :)
Af sassa
Hvis du ser på WAF bør du nok se på et samsung Samsung UE46D8005
det er et 46" men kun 23 mm større i breden men til gengæld 36 mm lavere end vt30

VT30: Mål ekskl. fod(BxHxD) 1018,0 x 630,0 x 50,0 mm
UE46D8005: Mål ekskl. fod(BxHxD) 1041,1 x 599,4 x 29,7 mm

Så det med 42" holder ikke!
Af gadgetguy
sassa skrev: Så det med 42" holder ikke!
Hehe, det var nu også ment som "minimum". Men de 10'000, var desværre også ment som "maksimum" og 13.000,- er svært at komme op til.

Jeg havde dog ikke lige tænkt over at der også findes 40"'ere da jeg jo primært har kigget plasma, og det er ikke uacceptabelt (jeg tænkte i de gamle 32/37/42-størrelser ville jeg ikke gå ned fra 42" til 37"), så 40"'eren af den model der er ikke helt ueffen. Godt tip!

Andre ideer?
Af madass32
man kan jo få samsungen i 40 tommer også.
Af Maestroelite
Det kunne evt hjælpe hvis du sagde lidt om hvad din kæreste synes er pænt :p

Min kone f.eks synes Panasonic VT30 er yderst flot. Men det er nok også fordi vi har sort/blankt TV møbel og sorte pianolak højttalere så det vil passe ind.
Af gadgetguy
Maestroelite skrev:Det kunne evt hjælpe hvis du sagde lidt om hvad din kæreste synes er pænt :p

Min kone f.eks synes Panasonic VT30 er yderst flot. Men det er nok også fordi vi har sort/blankt TV møbel og sorte pianolak højttalere så det vil passe ind.
Sort er ikke højt på listen, f.eks. Jeg vil mene at "Diskret", "Så tynd ramme som muligt" og "Lyst eller hvidt" er de bærende elementer...
Af Maestroelite
gadgetguy skrev:
Maestroelite skrev:Det kunne evt hjælpe hvis du sagde lidt om hvad din kæreste synes er pænt :p

Sort er ikke højt på listen, f.eks. Jeg vil mene at "Diskret", "Så tynd ramme som muligt" og "Lyst eller hvidt" er de bærende elementer...
Uha, ja så kan det godt blive lidt svært med plasma, jeg kan ihvertfald ikke komme på nogle lige nu som opfylder ovenstående.

Så skal du evt over i et LED, f.eks ue40d7005 som har en akryl ramme (gennemsigtig plast), hvilket bør opfylde hendes krav samtidigt med dine egne da den ikke er "lys" men gennemsigtig.

Du kan læse testen af 8005 udgaven da de er ens på nær udseende.
Brugeravatar
Af MigSelv
Mænd har misforstået noget, kvinder skal ikke diktere design fremfor kvalitet !:(
Af gadgetguy
Maestroelite skrev:
Uha, ja så kan det godt blive lidt svært med plasma, jeg kan ihvertfald ikke komme på nogle lige nu som opfylder ovenstående.

Så skal du evt over i et LED, f.eks ue40d7005 som har en akryl ramme (gennemsigtig plast), hvilket bør opfylde hendes krav samtidigt med dine egne da den ikke er "lys" men gennemsigtig.

Du kan læse testen af 8005 udgaven da de er ens på nær udseende.
Ja, det virker også som det bedste bud indtil videre. Ikke engang på Samsungs hjemmeside kan de finde andre forskelle end "Anynet" (tværkompatible fjernbetjeninger), og det kan sgu' ikke lige se er 1000,- værd...

Men er sort-niveauer og kontrastforhold lige gode på LED og Plasma?
Husk, jeg er "gammeldags", har ikke fulgt med siden LCD og Plasma var alene på markedet O_O

Edit: Kontrastforhold = Reelle synlige kontrastforhold, ikke de der 1:10.939.475.873.893.298 Dynamisk pis
gadgetguy skrev:• Må gerne kunne bruges med abonnementskort hos f.eks. YouSee hvis man en dag skulle ha' mere end lille pakke.
YouSee anvender ikke abonnementskort til hverken Grundpakken, Mellempakken eller Fuldpakken mere. Alle modtages uden kort i dag. De sætter i stedet et lavpasfilter på antenneudtaget i boksen ude på gaden hvis du ikke abonnerer påFuldpakken for at undgå at man ikke kan modtage kanaler man ikke har betalt for.
Det er kun hvis man køber Ekstrapakker ud over hhv. Grundpakken, Mellempakken eller Fuldpakken at et abonnementskort er nødvendigt.

Men når det så er sagt så er alle 40-42'' TV anno 2011 mig benkendt undstyret med CI-slot og understøtter både DVB-C, MPEG-2 og MPEG-4. Så alle vil kunne anvende abonnementskort fra YouSee når du har købt det rette Viacess CAM til a sætte i CI-slottet, hvor du så isætter abonnementskortet.