Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af andersmikkeslen
Jeg har netop fået mit nye tv hjem og sidder med et lille problem. Jeg kan ikke finde en lydudgang med en alm. analog (RCA) input på min forstærker.

Hvad kan man gøre? Nogle snedige workarounds?

PFT
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis der ikke er nogen ledige RCA-indgange på din forstærker, hvad er der så? Eller mener du i virkeligheden, at du ikke kan finde en RCA-udgang på dit TV - for sådan en har den ikke. TV'et har kun digital udgang, så hvis lyden skal være analog, så skal der en DAC tilkobles.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det har nu været praksis på Samsungs TV lige siden deres første LED-model, så det burde ikke være specielt overraskende.

Ja, den DAC du linker til vil løse dit problem. Du bør dog indstille dit TV til kun at sende et stereosignal ud, da du ikke kan sende HE-AAC 5.1 videre fra TV'et via den digitale udgang - dvs. lyden fra eks. DR HD.
Af -jacob
Hvis du skal have lyden ud i analog version er der også mulighed for at bruge høretelefon stikket, og koble det til anlægget. ikke optimalt, men det virker.

På mit sony kan man lave høretelefon udgangen om til en lydudgang, og indstille den til at blive styret af tv'ets almindelige volumenkontrol, så noget lignende må kunne lade sig gøre på samsung.
Af thomas_bk
Har tv'et ikke RCA (phono) udgang via ledningsadapteren der fulgte med!!

Det mener jeg da at mit D7005 har.
Af thomas_bk
Det er også muligt at det kun er phono lyd indgang på tvet...

Men skal du have en "billig" løsning. Så kan du bruge scart-adapteren. Der findes en ledningsadapter med lyd og scart i hver sin ende.

http://www.av-connection.dk/?ML=311
Af red_martians
Der e rmeget få fjernsyn der har en fast linje-udgang i dag. Samsung C7705 og 8705 fra sidste år havde det, men fra i år har samsung helt undladt det. LG har heller ikke, og så vidt jeg ved er panasonic efterhånden de eneste der stædigt holder ved det. Til gengæld kan jeg ikke slukke for deres egne højttalere. :-s Men et problem er det, men det skyldes konkurrence, og forbrugeren krav på lavere priser, samt at producenten jo også kan sælge en soundbar med. ;-) Koldt og kynisk, men sådan er den industrielle verden.