Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

Efter at have læst et utal anmeldelser og forum posts er jeg nu kommet frem til en shortlist jeg gerne vil have input til, om jeg har overset det helt rigtige.

Mit behov er et 40-42" stuealter til en lys stue. Umiddelbart har jeg ikke interesse i 3D, men det virker som om, at man får meget billedkvalitet med i handlen med de to 3D tv på min liste.

Til gengæld har jeg en (måske dum?) forkærlighed for VGA tilslutning da jeg ikke har meget tillid til at kunne se film og serier via DLNA, som ellers er hvad jeg regner med at bruge fjernsynet til mest (jeg ejer fx ikke en blu-ray eller dvd afspiller).

Segment 1: Meget TV for billige penge
Samsung 40D5005 (4700,-)

Segment 2: Plasma giver bedre oplevelse og VGA kan undværes
Panasonic P42G30Y (6000,-)

Segment 3: Villig til at ofre på billedkvalitet og VGA er nødvendigt
Samsung D7005 (9000,-)

Segment 4: Billedkvalitet
Panasonic P42VT30E (10000,-)

Hvis jeg først ved at jeg ikke har overset nogle endnu bedre alternativer kan jeg forhåbenlig finde frem til hvilket segment jeg inderst inde vil have.

Tusind tak for hjælpen!
Af Mysen
Hvorfor VGA? hvad med HDMI eller DVI?

Nå. Det er jo 4 forskellige prisklasser, og prisen afspejler meget godt hvad du får. G30 er en bedst-til-prisen, mens VT30 er en bedst-uanset-prisen.

Om du synes D5005 er godt nok, det er jo svært at vurdere. Gør op med dig selv, hvad du vil give. VT30 er jo bedre end G30 og D7005 er jo bedre end D5005.
Af Nirrain
Tak for dit svar.

VGA fordi min bærbare er en Lenovo der ikke tør hoppe med på den slags moderne fis, men helst ser at VGA er det eneste man har brug for... suk

Jeg er godt klar over at der er tale om meget forskellige prisklasser, og at jeg bliver nødt til at gøre op med mig selv hvad jeg vil give. Men det jeg kom i tvivl om var, om jeg har overset fx et Sony eller LG som i virkeligheden burde være det bedste bud i et af segmenterne.
Af Supergris
Hvorfor kan du undvære VGA på G30, men ikke på D7005?
Hvorfor skal du ofre på billedkvalitet på D7005? Den giver et lækkert billede, men er jo dyrere end G30, til gengæld er den flottere i designet, synes de fleste...
Hvis jeg var dig, ville jeg glemme ALT om VGA på et moderne tv, og købe en medie-afspiller ( ala WD Tv Live ) ved siden af.
Det kan der snildt blive råd til, hvis du eksempelvis vælger G30, der er et fint bud...
Af Mysen
Nu er du jo allerede inde på VT30 og D7005 som potentielle muligheder, og når det er tilfældet, så bør du overveje at opgradere din bærbare PC. Dit nye tv fortjener simpelthen ikke det analoge signal fra VGA.
Jeg ved godt en Lenovo thinkpad er en lækkert bygget computer, der af samme grund er lidt pebret, men du kunne jo overveje at købe en forholdsvis billig mediecenter PC, og så beholde din laptop.

Der er tests af forskellige Sony'er og LG herinde og rundt omkring på nettet. LG og Sony's force ligger på deres bagbelyste LED modeller. Sony's nye model er dog lidt pebret mens LG's vist endnu ikke er kommet på markedet endnu.

EDIT: Supergris kom først til at få dig på andre tanker ang. VGA ;)

Hvis du kan finde deres 2010 modeller nogen steder (Sony HX900, LG LE850n, LE8500, LX950n), så er det også muligheder. VT30 er dog stadig bedst og fortjener som sagt dvi eller hdmi ;)