Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kaja69
Siger du at den PFL7605 test jeg henviser til ovenfor ikke er en af de nye skærme og derfor slet ikke kan sammenlignes med PFL7606? Og hvorfor er den i øvrigt ikke testet endnu rundt omkring når den nu kommer med passiv 3D...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Fordi den stadig er så ny, at den ikke har været forbi en testbænk.
Af Fredtoft
kaja69 skrev:Tak for det meget fine tekniske svar. Det kunne være interessant at høre fra nogen der har købt TVet og som kan svare på:

- hvordan opleves billedkvaliteten i praksis bl.a. ift. hurtige bevægelser (ser en del fodbold)?
- hvor meget clouding er der?
- er web browseren noget værd og understøtter den "alle" sider også dem med Java og/eller Flash
- kan TVet håndtere programmeret optagelse altså uden at skulle være tændt?
1) på linje med de fleste LED TV, men dårligere end UE46D8005. D6505 er ikke det perfekte fodbold-TV, men gør det lige så godt som de fleste andre standard LED-modeller.

2) Det kan være afhængigt af den enkelte skærm, men da der benyttes S-MVA (eller S-PVA) paneler med edge-LED belysning vil der kunne forekommer clouding. Vær dog opmærksom på at de færreste trods alt har problemer med clouding under normale forhold. Det er os entusiaster som ser film i mørke lokaler som er mest berørt.

3) Browseren er den bedste som jeg har set i et TV indtil nu. Flash fungerer fint, hvilket også burde være tilfældet med Java, som jeg dog ikke selv har brugt meget. I praksis synes jeg dog det er lidt noget pjat med en browser i TV'et, og jeg har svært ved at se den praktiske anvendelighed. Så meget hellere en iPad på sofabordet :)

4) Ja, så længe du har timet optagelsen og TV'et står på Stand-by, så skulle der ikke være problemer. Du kan naturligvis ikke tage strømmen helt fra skærmen.
Af Czuba
Hej Fredtoft.

Hvordan med afspilning af Blu-Ray? Hakker den ved panoreringer?
Og hvordan med shadow detail?

Mvh:)
Af martinrk
Jeg har haft UE46D7005 hjemme og nu UE46D6505 (og d7005 er jo det samme som D8005)

De er ikke kalibrerede eller noget som helst, men egentlig bare sat op og justeret til efter forgodtbefindende. Mere eller mindre out-of-the-box:

Mine oplevelser er:

Bedre sortniveau på D7005 - der er noget mere "wauv" i billederne. Men D6505 er bestemt ikke dårligt. D7005 var bare suverænt det bedste billede jeg nogensinde har set på et tv. Plus at billedet var meget lysstærkt og kan tåle meget sollys - også selv skærmen er meget reflekterende.

Clouding er nogenlunde det samme på begge tv, med en enkelt undtagelse. Helt nede i bunden af D7005 var der ligesom en streg på ca ½ cm hele vejen hen hvor billedet var en smule lysere. Det har jeg set på flere D7005 skærme og det var ret irriterende. Desuden var der noget vertikal banding som jeg kunne se ved fodbold og lignende. Det mindede lidt om den famøse "dirty screen" effekt der var på mit gamle Pioneer 4270. På D6505 har jeg ikke lagt mærke til andet end noget clouding hist og pist når lyset er helt dæmpet. Umiddelbart ikke nok til at det generer mig, men lad os nu se.

En anden ting, jeg har lagt mærke til er billedbehandlingen. D7005 har 800hz og D6505 har 400hz. På D7005 oplevede jeg flere gange at billedbehandlingen simpelthen fuckede op og ikke kunne følge med og derfor hakkede billedet voldsomt 1-2 sekunder indtil der igen kom ro på - det var især ved hurtige bevægelser som fx fodbold. Det var med Motion Plus sat til Standard. Det har jeg faktisk ikke oplevet på D6505 endnu.

Lyden på D7005 husker jeg umiddelbart som noget bedre end på D6505 og det samme med betragtningsvinklerne. Fra ca. 2 meters afstand skal man 1 meter til siden og så kan man se et fald i farver/kontrast. Mener ikke det var helt så slemt på D7005

Desuden oplevede jeg også at SD signalerne (Yousee Clear) stod en anelse bedre på D7005.

3D har jeg ikke testet endnu.

Men summeret op: D7005 havde et fantastisk billede, men den lyse streg i bunden, banding og især bøvlet med billedbehandlingen/Motion Plus og deraf følgende hakkende billeder gjorde at jeg returnerede det.
D6505 har et glimrende billede, men der mangler lige lidt dybde i det. Til gengæld oplever jeg som sagt ikke noget større bøvl med Motion Plus og panelet virker mere fejlfrit. Nu må vi se om jeg beholder D6505 eller prøver en anden D7005.
Af kaja69
Mange tak for godt "review", jeg syntes det lidt bekræfter det rygte som jeg havde hørt og indledte tråden med: D6505 er ikke langt fra D7/D8, men langt billigere.
Af THM
har også lagt mærke til at billedet på ueD8005 ændre karakter i den yderste halve cm af skærmen hele vejen rundt, det ligesom det er mere udtværet.
og vil lige indskyde at jeg ikke syntes billedet er særlig godt out-of the box, bl.a. alt for meget lys, det kan ikke være godt for øjnene at se på i alm. stuebelysning....
Af martinrk
Nu har jeg fået testet D6505 noget mere, og den ryger retur. Jeg bøvler enormt meget med judder og jeg kan ikke forstå at den skal hakke periodisk ved afspilning af 24hz fra XBMC - ca hver 10-15 sek. giver billedet et lille ryk. Uanset om den står på "tydelig", "standard" eller "rolig". Det kører glidende på mit gamle Panasonic G20.

Noget andet jeg synes der er helt skidt er betragtningsvinklerne. Jeg sidder midt for i en sofa ca. 2½ meter væk. I dagslys er det ikke så slemt, men om aftenen med dæmpet belysning og ved mørke scener, så er det ekstremt tydeligt, at sætter jeg mig bare ud til højre i sofaen, så bliver sort meget udvisket/gråt i modsatte side af fjernsynet. Og omvendt. Det virker lidt som om fjernsynet "lyser op" i den modsatte side. Det er faktisk kun hvis jeg sidder helt midt for, at sort igen vises som sort. Det er dog kun et problem i dæmpet belysning, men det synes jeg ikke er holdbart.
Af kaja69
Ærgelige nyheder, overvejer selv at købe en 46D6505.

Nu forstår jeg ikke helt det der "judder". Jeg skal tilslutte en blu-ray afspiller (evt en PS3) og en HTPC via HDMI (filmafspilning af .vob filer) og ikke bruge DLNA delen. Desuden sidder vi lige for TVet.

Det jeg er meget interesseret i er hvordan billedkvaliteten opleves bl.a. ift. hurtige bevægelser (ser en del fodbold). Dit input på det ville være interessant!
Af martinrk
Mht fodbold, så oplever jeg ingen problemer, det så helt fint ud (Brøndby-AAB på TV3 HD). Fine glidende bevægelser og ikke noget slør, der generede mig.

Det er med 24hz materiale (altså bluray film) fra min Asrock ION htpc (via HDMI)at jeg primært får judder, dvs. billedet skipper et par frames i ny og næ. Og det irriterer mig, for den slags skal sgu bare fungere.

Mht. betragtningsvinklen, så er min 3 personers sofa også 100% centreret ud for fjernsynet. Som sagt, men flytter jeg mig til venstre eller højre i sofaen (eller ligger ned), så bliver sort tydeligt dårligere - mere skal der ikke til i dæmpet belysning. Sidder jeg præcist i midten, ser det fint ud.

Jeg er lidt træt af LED efterhånden - ved første øjekast er billedet fremragende, men så pludselig begynder man at lægge mærke til dårlige betragtningsvinkler, billede der hakker, banding, ujævn belysning osv.

Begynder lidt at overveje om jeg skal blive i plasmaverdenen...
Af THM
prøv at deaktivere motion plus, så skulle den ikke skippe nogle frames...
banding finder du også på plasma, men betragtningsvinklerne er jo langt bedre ;)
Af martinrk
Det er deaktiveret, og den skipper stadig. Jeg kan kun få den til at lade være med det hvis xbmc sender det til d6505 som 60hz og jeg så slår motion plus til. Men det er da en workaround der vil noget...
Af kaja69
martinrk skrev:Mht fodbold, så oplever jeg ingen problemer, det så helt fint ud (Brøndby-AAB på TV3 HD). Fine glidende bevægelser og ikke noget slør, der generede mig.

Det er med 24hz materiale (altså bluray film) fra min Asrock ION htpc (via HDMI)at jeg primært får judder, dvs. billedet skipper et par frames i ny og næ.
Det første lyder super godt (TVet har scanning backlight går jeg ud fra?).

Det andet er skidt for du siger reelt at alm. blu-ray afspilning stinker. Det lyder godt nok mærkeligt, har du prøvet en anden afspiller (en ikke-HTPC)? Jeg oplever selv udfordringer med min HTPC m. blu-ray drev som min PS3 ikke har.
Af HenrikMunch
Jeg er også interesseret i 46D6505, så jeg var lige et smut i Hifiklubben for at se det live..

Mht. billedkvalitet, så har jeg godt ikke så meget at bedømme efter, da mit nuværende husalter er et 28" Prosonic CRT, (hmm hmm, jaja lidt pinligt, ved jeg godt, selv min mormor på 90 har et fladskærmstv )

Men de havde også et 46D8005 hængende, selvfølgelig ikke ved lige siden af, men jeg vil sige, at ja, D8005 var bedre, specielt i det sorte, men ikke lige 3000 mere værd.
Ang. betragtningsvinkler, så virkede de nu fine, så vidt jeg kunne se.

Jeg kunne ikke lige få et ordentligt indtryk af hvordan og hvorledes mht. refleksioner.
Det er vigtigt for mig, da jeg har en stue, hvor eftermiddags og aften solen står lige ind på den væg, hvor tv'et vil komme til at hænge, så der ville det være fedt at høre fra nogen, der har nogle real-life erfaringer.

Og åbenbart selvom der er wifi, så skal man bruge et netværkskabel, hvis man vil streame HD content via DNLA, surt surt.

Måske kunne vi lokke en test af 46D6505 ud af folkene herinde