Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Scoring
Hejsa flatpanels, står og skal til at købe nyt tv til de gamles sommerhus, og jeg "står" for at skulle vælge det. Nu ved jeg at de fleste af jer ved en del mere end jeg gør, så håber at få lidt hjælp :)

Vi har pt. et 42" herhjemme, og kunne godt tænke os at gå skridtet op, fra 46" lyder fint.

Vi var ude at kigge idag, og så Samsung UE46C6005 til 6000 i Bilka, hvilket lød ret billigt da vi er faldet lidt for LED's billedkvalitet (specielt Samsungs) - så tog vi i elgiganten og så et ligenden tv Samsung UE46D5005, som også stod til 6000, men ikke var ligeså god i billedkvalitet.

Hvad siger i, skal vi hoppe på det fra Bilka, eller har i bedre forslag af samme prisklasse?
Af Supergris
Nu er der jo ikke noget specielt ved hverken Samsungs ELLER andres billedkvalitet ved LED - LCD, men C6005 er et udmærket tv.
I er sikkert, som mange andre i Familien Danmark, faldet for Samsungs effektive reklamer...
Hvis du køber det, så husk at bruge de indstillinger, som Rasmus er kommet frem til, under testen på denne side, så får du et fint bilede.
Til 6.000 kr. er der nu andre tv i samme størrelse, der gør det enten bedre, billigere eller større...
Af Scoring
Nu har de selv haft LCD, og syntes det er et ekstremt "kedeligt" billed. Jeg har selv plasma, og er ganske tilfreds, udover det irriterende burn-in, som jeg ikke kan lade være med at fokusere på. Derudover kan vi godt lide det ultra klare billed på LED, ja - måske er det urealistisk billed, men det ser super godt ud (i vores øjne). Er godt klar over plasma har et mere "normalt/realistisk" billed, men af foregående grunde har vi valgt LED, også pga. Samsungs suveræne design da det jo er et sommerhus, og tv kiggeri bliver nyheder og film. :)

Er der andre gode LED alternativer til den pris?

Men mange tak for dit svar! :)
Af Mysen
Ved du godt, at et LED også er et LCD-tv?
Det virker til, at du tror det er en ny, fremragende teknologi, men det er altså ikke tilfældet.
Af Scoring
Det er jeg fuldt ud klar over. Men det var nu heller ikke det jeg spørg til råds om, så havde jeg gjort det.. Jeg synes at LED ser bedst ud.

Elsker når eksperterne skal ind at belære "amatører" om hvad der er hvad ;)
Af Mysen
Jeg kalder mig ikke ekspert, men der er bare ikke nogen sammenhæng imellem, at et LCD ser "kedeligt" ud, men at et LED ser "urealistisk klart ud".
Det var slet ikke for at være nedladende, men på baggrund af ovenstående, kunne det være, du var blevet snøret af markedsføring som så mange andre er.

Når du kigger på et Samsung LED i en butik er deres interpolationsystem aktiveret(kunstig billedindsættelse). Det giver et meget skarpt billede, men er samtidig noget unaturligt. Det er en smagssag om det overhovedet skal være tændt eller ej. I synes om det, og derfor er det blot et 100hz tv, I skal kigge efter. Et LED er altså ikke mere skarpt, eller mindre kedeligt, end et LCD-tv uden LED, og derfor er der mange andre muligheder end netop C6005. Plasma tv har også disse billedforbedrende kredsløb.
Et LED skal altså vælges pga. strømforbrug, den tynde profil eller simpelthen fordi man er oppe i et prisleje, hvor alle LCD-modeller er med LED. Det skal ikke vælges pga. skarpheden, for den skarphed findes også på andre fjernsyn, så længe de har interpolation. (Forskellige mærker har forskelligt navn til dette)

I kan læse testen af C6005 og finde, at det er et udmærket, men langt fra enestående TV. Ujævnt lys og bevægelseshåndtering er nok de største minusser ved det, men de 100hz hjælper dog på bevægelserne, hvis man er tilhænger af den teknologi.
Af Scoring
Det var jeg så til gengæld ikke klar over. Men bedømmer også ud fra venners LED tv, det har set helt vildt godt ud - her ved jeg så ikke om dette også er sat til. Du må også undskylde min tone, det er bare tit man søger efter hjælp hos vidende personer, og de så føler sig mere "hævede" over andre. Men rigtig fed info du kom med der :-)

Som jeg også skrev foroven er det til sommerhuset, så vi har lige præcis også valgt det af de grunde du nævner (flad profil/design samt strømforbrug og varme). Det skal nok mest bruges til film om aftenen, og tv hvis det evt. skulle regne - ville egentlig også bare høre om det var et "fint tv" - eller om der er store fejl ved det. Af egne erfaringer fra plasma nægter jeg at købe sådan et igen pga. burn-in. Og så hørte jeg om clouding, og at var måske var lidt slemt på denne model, men at det ikke kan undgåes på de fleste LED tv i den prisklasse jeg er i.

Men mange tak for dit svar, det var god information jeg helt sikkert kan bruge :)
Af Supergris
Det var sådan set det samme, jeg fortalte dig, men Mysen fik det lige udpenslet lidt mere. Jeg støtter hans udsagn hele vejen...
Det med ikke at købe plasma pga. burn-in, burde nu ikke være en faktor på en plasma-model 2011, med mindre den bruges som decideret computerskærm.
Faktum er, at man får væsentligt mere for pengene hos plasma-modellerne, men hvis I er brændt varm på Samsungs 6005, så køb den blot. Den falder ikke helt igennem på nogle punkter, og nu er det jo " kun " ét tv til sommerhuset, der er tale om.
At der så er nogle, der kan lide det kunstige billede, med alle digitale kredsløb sat til, fortår jeg ikke, men må vel overgive mig og konstatere, at det er en " smagssag "!
Af Scoring
Alle jeg kender IRL er til LED, alle på forums er til plasma. Så tror virkelig at det er en smagssans når du ved lidt mere om tingene måske.

Men tak for hjælpen, det må blive det i Bilka så ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Man bør naturligvis ikke vælge plasma for enhver pris. Ud over billedkvaliteten kan der jo være adskillige faktorer, som spiller ind i den samlede bedømmelse. Jeg har da selv et LED-TV hængende i soveværelset, men et plasma i stuen, da det er to helt forskellige kvaliteter jeg sætter pris på i de to rum (høhø). I mit tilfælde var "tyndt og let" et krav til soveværelset, så det ikke var dominerende og ikke tog for hårdt på den tynde gips-væg.
Af Mysen
Mit soveværelses-tv skal skiftes til vinter, når sendesignalet skifter, og her vil jeg også vælge en LED. Det kunne sagtens være C6005 eller en tilsvarende 2011 model.
Af samme årsag som Torben, at den er tynd og diskret, men også fordi der bliver afspillet meget lavt tv derinde, og LCD-tv er generelt mere støgsvage end plasma.

Den med at mennesker IRL er til LED og forumfolk er til plasma hænger i høj grad sammen med fakta kontra markedsføring. "Plasma er et stort, tykt, strømslugende skrummel" og "LED står superskarpt", er sætninger, der trækker folk IRL til LED og væk fra plasma.
Folk på et forum vil bare gerne have så godt et billede, som de har råd til, og så bliver der også nemmere accepteret ting som højere strømforbrug, og at man skal tage højde for burn-in for at få den mest korrekte farvegengivelse, farvetemperatur og gamma. LCD-modeller er nu ikke så langt fra disse ting, som var tilfældet for nogle år tilbage. Det skyldes bare ikke indførelse af LED, men nærmere udvikling af panelerne.
Af Scoring
Nu valgte jeg jo selv et plasma tv, da jeg fik sådan et anbefalet af en der vidste meget om det. Er skam også tilfreds med billedet, men syntes bare ikke billedkvaliteten er nok plus frem for alle dens minusser. Nu har jeg så selvfølgelig heller ikke verdens dyreste plasma :)

Men nu er det købt, og vi glæder os til at se lidt film på det.. Tak for hjælpen alle :)
Af Supergris
Og hvilke minusser taler vi så om her???
Af Scoring
- Burn-in først og fremmest, når jeg har set fodbold, spillet PS3 sidder der scoretavler og EA logoer alle steder.

- Varmeforbrug, vidste jeg faktisk først efter jeg købte tv'et, men nøj en sauna når TV, PS3 og anlæg har kørt i mange timer..

- Strømforbruget har jeg egentlig ikke haft så utrolig ondt af, men dog stadig dyre end at have et andet kørende.

- Prisen skal jeg være relativt højt før jeg kan se at det virkelig er et godt billed.

Dette er min mening, og heldigvis er vi forskellige ;)