Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af prebenh
Jeg var ude og kigge TV i dag i elgiganten.

Kiggede bl.a. på et EX503. Selvom jeg kørte indstillingerne rundt, fjernede alt dynamisk kontrast osv. på nabo-fjernsynene kunne jeg slet ikke opnå samme lysniveau som på philips 6606 (tror jeg det var). Og samsung justerede jeg ikke videre på, men de var jo langt langt langt overlegne med lysintensiteten og kontrasten. Selvfølgelig er de "boostede", men jeg kunne næsten ikke se hvad der foregik på skærmen.

Er dette normalt eller har jeg været ekstremt uheldig med belysning osv i Elgiganten? Jeg har en stue med 5x1.5 meter vinduer til venstre for hvor mit fjernsyn kommer til at stå. Vinduet vender stik vest.

Håber der er nogle der har noget input. EX500 står blandt anbefalede skærme her på siden, så det undrer mig meget, at jeg oplever en ekstremt mørk skærm. Okay, udsendelsen var også meget mørk (Den kørte vist på DR mellem 17:30 og 18:30), men det var meget underligt ikke at kunne se billedet.

- Preben
Af -jacob
Der er ikke væsentlig forskel på lysniveauet på samsung og sony led/lcd skærme. Det kan være at strømsparefunktionen eller lyssensoren har været aktiveret på sony'en.
Under alle omstændigheder kan begge mærker lave så lyskraftige skærme at du helt sikkert skal skrue en del ned for lyset når du først får sat skærmen op derhjemme, som du også kan se i diverse test's.
Af prebenh
Det er netop det der er underligt. Det er jo en CCFL belyst skærm. Jeg skruede max op for lysniveau, al automatik blev slået fra, "dynamisk sort", "dynamisk kontrast" osv. Alt hvad der ikke var støjreduktion blev slået fra. Jeg stod og rodede med det i en halv time uden at kunne banke sony'en op så det var til at se noget på skærmen.

Jeg må prøve at finde et eksemplar af Sony'en et andet sted og se om der har været noget i vejen med den! (udover at der er pianolak-look på chassis'et)

- Preben
Af Supergris
Hvorfor bekymre sig om det, når faktum er, som -jacob skriver, at der IKKE er meget forskel de forskellige mærker imellem?
Du kan IKKE bruge dine synsindtryk af skærmene ude i butikkkerne til én dyt. Stol hellere på de anmeldelser du kan finde, skrevet af fagfolk, end at stå i en butik og rode med indstillinger.
Som -jacob også skriver, skal billedet indstilles HELT anderledes, når det er kommet hjem i stuen...
Af prebenh
Det er sikkert rigtigt at jeg ikke kan stole på synsindtrykkene i butikkerne. Men men men.... nu har jeg som nævnt 1.5x5 meter vinduer som er vest-vendte. Mit TV placeres mod nord og dvs. der bliver et ret stort lysindfald på TV'et om sommeren.
Af -jacob
Det er udemærket at spørge om råd og vejledning på nettet, så man ikke får købt noget rigtigt skidt, men det er nu engang dine egne øjne og vurdering der bedst kan vurdere hvad du skal købe.
Jeg er temmelig sikker på at den EX500 du kiggede på enten var syg, eller havde aktiveret en af ovennævnte features, for billedet vil normalt ikke være så mørkt sammenlignet med de andre skærme.
Jeg ville i dit sted, som du også selv foreslår checke skærmen et andet sted (måske i en butik hvor de har styr på de ting de sælger), for at få bekræftet at det er det tv du skal have. Eller hvis du vender tilbage til elgiganten, få en af sælgerne til sammen med dig at checke at både lyssensoren, og strømspare funktionen er deaktiveret, og så burde du slet ikke være i tvivl om lysstyrken.

Jeg er af den overbevisning at alt for mange mennesker får købt dyrere skærme end de i virkeligheden har brug for/sætter pris på, fordi de stoler for meget på de anbefalinger de får på nettet. Brug nettet som en anbefaling, men stol på dine egne øjne... det er i sidste ende dem der skal kigge på skærmen.
Af Supergris
Du kan IKKE stole på dine øjne, når du sammenligner i en butik... EX500 giver et fint billede, OGSÅ sammenlignet med andre tv!
Brug butikken til at se design samt fjernbetjening. Andet kan det ikke bruges til.
EX500 er ikke nogen dyr skærm, så ved ikke lige hvad du mener med den bemærkning, -jacob???
Den er et udmærket valg i mellemklassen...
Hvorfor bekymrer så mange sig om deres vinduer og lysindfald. Gardinerne ER opfundet, og det er vel begrænset hvor meget tv, man ser tv om dagen på en fin sommerdag?
Af prebenh
Update: Jeg er netop kommet hjem fra Expert, Fona og Elgiganten i dag igen. Skærmen i Elgiganten er en EX503 - dvs med DVB-T2 tuner og webbrowser.

Men men men... Det er eneste sted jeg kan finde nævnte skærm udstillet. I Fona og Expert var EX500 udstillet (dog uden adgang til fjernbetjeninger). Selvom lyset var mere behageligt i disse butikker, må jeg ærligt indrømme at sammenlignet med default-indstillingerne på de andre skærme var der ikke megen forskel. Kun en lille kende mørkere.

Nu kommer det store spørgsmål så: Er der ændret drastisk på modellen fra EX500 til EX503, eller har EX503'eren i elgiganten en fejl på display!

Men i det hele taget har jeg generelt min tvivl om den skærm er den rigtige. Den er tyk, med grim pianolak i rammen og jeg synes den virker mindre og mindre tiltalende for hver gang jeg ser den.
Brugeravatar
Af MigSelv
Du slipper til gengæld for LED's clouding, som i visse tilfælde ødelægger tv kigning med mørke scener.
Af -jacob
Det sidste var nok mere en generel bemærkning, end en direkte kommentar til EX503'eren. min far har en EX500, så jeg kender godt modellen.

Jeg synes bare at mange tit stoler mere på hvad andre siger på nettet, end hvad de selv ser når de kigger på skærmene. Da jeg overvejede om jeg skulle bytte min Z5500'er ud med en HX920, var jeg så mange gange nede i sony centret for at pille, og indstille, at jeg tror de til sidst overvejede om jeg skulle have min egen nøgle til butikken :p

Jeg tager gerne mod råd fra andre på nettet, og læser så mange tests som jeg kan finde, men i sidste ende er det MIN opfattelse af skærmen der bestemmer om jeg synes den er pengene værd, og ikke om andre synes det er den helt rigtige skærm for mig.
Jeg har f.eks fulgt med på AV forum, hvor jeg flere gange har oplevet at folk har spurgt om råd mht HX920 kontra samsung D8005, hvor samsungen på det kraftigeste er blevet frarådet, og folk er blevet fortalt at de to skærme overhovedet ikke kan sammenlignes... at HX920 er i en helt anden liga pga sortniveau, og alle bare skal købe en HX920.
Det synes jeg er en skam, for jeg er overbevist om at der er mange der vil være bedre tjent med samsungs skærm, fordi de går mere op i samsungs design end sonys billede, eller ikke ligger mærke til de (problemer) som andre synes der er med samsungen. Men de ender måske med at købe en HX920 fordi de stoler mere på hvad andre siger, end deres eget behov.. Bevares, HX920 er jo bestemt ikke noget dårligt køb, jeg er selv meget glad for min, men det er nok ikke alle for hvem billedforskellen er merprisen værd.

Da rasmus testede Z5500 skrev han at han havde indstillet kontrasten på 50, hvilket gjorde billedet meget dunkelt. jeg prøvede selv at kode hans kallibreringsindstillinger ind på mit tv, og det så helt forkert ud, hvilket også blev bekræftet da folk begyndte at skrive på forum at deres nyindkøbte Z5500'er så meget mørk ud efter at de havde indstillet tv'et som de havde læst på nettet at det skulle stå.
Det viste sig også at det nok har været en skrivefejl, for kontrast indstillingen er senere blevet rettet. Men forestil dig hvor mange der kunne have siddet og være utilfredse med deres køb, fordi de havde gjort som der stod på nettet at de skulle gøre.

Jeg er helt med på at man ikke rigtigt kan bedømme hvad skærmen egentligt kan når den står i standardindstilling i butikken, og mange derfor vil være overladt til sælgerens nåde, og der er nettet en stor hjælp, så man ikke ryger i en fælde.
Det er også derfor jeg ikke handler i elgiganten, men i en butik hvor jeg stoler på sælgeren, og kan pille lige så tosset jeg vil, for kun på den måde føler jeg at jeg er sikker på at få det rigtige produkt.

For lige at vende tilbage til hovedsagen i denne tråd, så burde der ikke være forskel på EX500 og EX503. så jeg tror stadig det er indstillingen af EX503'eren der er problemet.
Men det lyder efterhånden som om du er ved at overbevise dig selv om at det slet ikke bliver eb EX503'er alligevel O_O
Af MF-DK
EX500 vs. EX503 - kun DVB-T2 er til forskel, hvis jeg ikke tager meget fejl.

Jeg ved virkelig ikke om det EX503 du så var bare mærkeligt eller.
Som nævnt, tv'et har en strømsparefunktion og lys sensor, som godt kan være synderen. De bliver nu normalt slået til og fra et andet i menuen på tv'et.

Designet synes jeg selv er udmærket, selvfølgelig det er ikke noget specielt. Så skal du i stedet kigge på NX serien eller noget andet.
Af PhDream
Det må have været strømsparefunktionen, som var tændt, for EX500 kan sagtens være lysstærk. Sensoren og de andre funktioner findes ikke under normale billedindstillinger.

Dog må jeg tilføje, at Sonys LED-baserede tv ER mere lysstærke end CCFL modellerne. Min gamle EX700 var mærkbart mere lysstærk end den EX500, jeg har i soveværelset. Forskellen er ikke dag og nat, men som sagt - mærkbar.
Af xcardman
har taget en chance i dag og bestilt et Samsung (LED) UE32D5005 TV

har fået en fin anmeldelse på hdtv review

havde tidligere en sony w5500, som ikke var særlig lysstærk