Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Så skal jeg bruge jeres hjælp! :)

Skal bruge et godt TV. Sidder omkring 4 meter fra det, i en forholdsvis lys stue.

HX920 46" til 17.500,-
LX900 52" til 11.000,-
NX720 46" til 12.499,-
UE-D8005 46" til 13.000,-

Men hvilket skal det være?
Billedekvaliteten på HX920 er vist den bedste af ovenstående, samtidig også den dyreste. Kan meget godt lide baggrundsbelyst LED.
Designet på Samsungs er jeg ikke helt 10-4 med, men hvis det giver et godt billede sammenlignet med de andre, kan det komme på tale.

Håber i kan hjælpe her :)
Du kan jo sammenligne HX, LX og NX i et Sony Center - og så må du afveje billedkvalitet, funktionalitet og design med prisen. Der er trods alt et stykke op til HX920 i prisen.

Da du sidder fire meter fra TV'et, så vil det nok være bedst at finde en skærm, der er over 50", hvilket taler for LX, men det er jo en model fra sidste år.

D8005 skulle være omkring samme niveau med HX920 - hvis ikke over. Så hvis du kan leve med designet, så bør du nok gå efter D8005 - ellers ville jeg tage LX pga. størrelsen og prisen.
Af funch
Mange tak forsvaret.

Synes klart billedet var bedst på HX.
Er faktisk lidt forundret over du siger at D8005'eren er sammenlignelig med HX'eren. Specielt taget prisen i betragtning? Men den er ikke backlight vel? Sony-sælgeren mente ikke de to kunne sammenlignes.

Men er meget interesseret i at høre hvis de to modeller i virkeligheden ligner hinanden.

Prisen på LX på 11k, for en sidste års model, er det for meget? Køber ikke tv særlig ofte, så vil egentlig gerne have noget ordentligt når nu det sker :)
Af MortenJA
funch skrev:Synes klart billedet var bedst på HX.
Er faktisk lidt forundret over du siger at D8005'eren er sammenlignelig med HX'eren. Specielt taget prisen i betragtning? Men den er ikke backlight vel? Sony-sælgeren mente ikke de to kunne sammenlignes.
D8005 er edge LED.

De kan sagtens sammenlignes. HX920 har et perfekt sortniveau, men D8005 er meget godt med, og prisforskellen kan ikke retfærdiggøre den bedre billedkvalitet på HX920.

Desuden har Samsung også en mere attraktiv internet/medie platform, hvis det er noget der er interessant.

Men det er jo bare min mening :-) Du kan læse test af de to TV her:

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1304941407

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1309428490
Af funch
Gode inputs :)
Jeg er ikke meget for Samsungs minimale grå kant, synes ikke det er så pænt i virkeligheden.

LX'eren er jo en gammel fætter i forhold til de andre, og jeg er generelt ikke meget for at købe gammel teknik. Mener du alligevel det er pengene værd? Billedekvaliteten er måske ikke så ringe i forhold til deres nyere modeller?

Det er nok lidt der jeg står, skal jeg vælge LX'eren selvom den er ældre, og lidt grimmere kant end de andre.
Af -jacob
Jeg har selv invisteret i SonyHX923 55" som jeg sidder 3 meter fra, og det køb er jeg meget tilfreds med.

på 4 meters afstand kan du sagtens bruge en 46" skærm, billedet vil se flot og skarpt ud, men du vil få mere indlevelse i billedet med en 52" eller 55".
Du vil tydeligere se forskellen på standard og HD opløsning... Det betyder også at du tydeligere vil se når opløsningen er dårlig, eller meget komprimeret, så det er primært ved HD og film at du vil få glæde af den store skærm.

Når det er sagt, så afhænger det jo også af hvor krævende du er, for rigtigt mange vil helt sikkert være fuldt ud tilfredse med standard opløsning på en 52"LX på 3 meters afstand, og som sagt er jeg også glad for min 55" på 3 meters afstand. Men jeg nyder nu godt nok også mere HD kanalerne end SD.
Det er meget individuelt fra person til person hvor meget man ser forbedringerne fra mellem modellerne til det dyrere, og jeg tror at mange vælger de dyre skærme fordi de hører fra andre at det er de bedste skærme.

Hvis jeg skulle vælge samsung, skulle det være pga designet, og ikke billedet, så hvis du ikke bryder dig om samsungs design, så vil jeg helt klart anbefale sony. MIT indtryk af samsungs nye modeller er at der ikke rigtigt er hul igennem, det er ligesom billedet ikke står lige så skarpt/rent som på sonys topmodeller. Men igen det er MIN opfattelse, og andre vil måske synes det er anderledes, og vil blive fuldt ud tilfreds med en samsung.

Jeg synes al den snak om sortniveau har taget overhånd i en sådan grad at det jo næsten er en religion for nogle, og derfor er der også nogle der vil sige at sony hX920 og samsung D8005 overhovedet ikke kan sammenlignes. De er begge to topmodeller hos de respektive producenter, og leverer begge flotte billeder, som vil gøre mange ejere glade.

D8000 kan måske bedre sammenlignes med sonyHX820 da de begge er edge led belyste, og faktisk har HX820 samme engine som HX920, så hvis jeg var dig ville jeg kigge nærmere på 55" sony HX820, da den på mange områder minder meget om HX920. HX920 har et bedre sortniveau når rummet er mørkt, men i dagslys er det meget svært at se forskel, og der er billede og design meget ens.

Du går heller ikke galt i byen med LX 52'eren, selvom det ikke er en 2011 model. Det er stadig en rigtig god skærm, og så stor er udviklingen altså heller ikke fra år til år mere, at en et år gammel skærm ikke leverer et tidssvarende billede, så den er et godt prisfornuftigt alternativ.
Af Novatic
-jacob skrev: Jeg synes al den snak om sortniveau har taget overhånd i en sådan grad at det jo næsten er en religion for nogle, og derfor er der også nogle der vil sige at sony hX920 og samsung D8005 overhovedet ikke kan sammenlignes. De er begge to topmodeller hos de respektive producenter, og leverer begge flotte billeder, som vil gøre mange ejere glade.
Er enig i at sort niveau snakken ofte overskygger andre vigtige perspektiver.

Hvis jeg havde pengene, ville jeg nuppe HX920eren, men det er alligevel en dyr skærm.

Synes ærlig talt du skal prøve at kigge på en LG 950 eller 850 - de kan fås til ca. 9k og har full LED, så du slipper for alt det clouding fis som de fleste Edge LED skærme lider under (især Samsungen skulle bøvle med det). De har så noget kaldet banding, men til den fornuftige pris kan det vel leves med ift. alle de andre kvaler andre skærme har.

Du kan se anmeldelserne her

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1276864194

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1272870721
Af THM
Rasmus skrev for nylig at de bedste edge led nærmer sig local dimming led.
ud fra det lyder det som om ueD8005 er lidt efter hx920...

til TS: med din sideafstand ville jeg nok tage 52lx900 af de nævnte. men en 55lx950 er helt klart værd at tage med i overvejelserne.
Af xcardman
edge led har som regel et ujævnlys og ikke noget jeg kunne leve med
det problem som D8005 har. Man kan dog være heldig og finde en næsten uden. Men det er et lotteri

en HX920 har ikke det problem pågrund af local dimming

en LG 850
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1272870721

kunne også være en mulighed, ved så ikke hvad deres 2011 model

så lige denne
http://ces.cnet.com/8301-32254_1-20025663-283.html

og denne
http://www.flatpanelshd.com/news.php?su ... 1294245011

det bliver en lækker skærm fra LG
men kender ikke prisen, de plejer og være noget billigere end sony

Nej sort er ikke alt. Men sort som er grå forskellig steder på skærmen
det er da bare nederen
Af funch
-jacob skrev: D8000 kan måske bedre sammenlignes med sonyHX820 da de begge er edge led belyste, og faktisk har HX820 samme engine som HX920, så hvis jeg var dig ville jeg kigge nærmere på 55" sony HX820, da den på mange områder minder meget om HX920. HX920 har et bedre sortniveau når rummet er mørkt, men i dagslys er det meget svært at se forskel, og der er billede og design meget ens.
Det lyder også som et spændene tv, men er prisen ikke næsten identisk med HX920? For så kan jeg ikke helt se ideen? Prisen på 17.500 er virkelig og maks.
Novatic skrev: Synes ærlig talt du skal prøve at kigge på en LG 950 eller 850 - de kan fås til ca. 9k og har full LED, så du slipper for alt det clouding fis som de fleste Edge LED skærme lider under (især Samsungen skulle bøvle med det). De har så noget kaldet banding, men til den fornuftige pris kan det vel leves med ift. alle de andre kvaler andre skærme har.
Synes ikke det er super gode skærme, specielt refleksioner kan jeg ikke forestille mig går godt i en lys stue? Jeg har dog ingen erfaringer med dem, og aldrig prøvet LG :)
THM skrev: til TS: med din sideafstand ville jeg nok tage 52lx900 af de nævnte. men en 55lx950 er helt klart værd at tage med i overvejelserne.
Er prisen ikke også en del mere?
xcardman skrev: så lige denne
http://ces.cnet.com/8301-32254_1-20025663-283.html

og denne
http://www.flatpanelshd.com/news.php?su ... 1294245011

det bliver en lækker skærm fra LG
men kender ikke prisen, de plejer og være noget billigere end sony
Nu er der flere som anbefaler LG, interessant :)
LG850 synes jeg bare ikke lyder som et godt tv, taget de andre i betragtning?
De andre du linker til at stadig så nye at de ikke findes på det danske marked? Og pris?
Af -jacob
Sony HX920 46" og HX820 55" koster begge vejl kr 20.000 så hvis du kan finde HX920 46" til kr 17.500 mon ikke du så kan få HX820 55" for det samme... ;)
Af funch
-jacob skrev:Sony HX920 46" og HX820 55" koster begge vejl kr 20.000 så hvis du kan finde HX920 46" til kr 17.500 mon ikke du så kan få HX820 55" for det samme... ;)
Hvad siger du til NX810 55" til 13-15.000? Er det pengene værd?
Af -jacob
Jeg kender ikke så meget til NX'eren, da jeg mest har kigget på 200hz paneler da jeg kiggede efter nyt tv.
Men det er et fint design, og den har samme bravia 3 engine som den Z5500 jeg havde tidligere, så det er uden tvivl ikke noget dårligt køb.

Jeg synes du skal finde en butik med begge skærme(som Morten JA også foreslår), og være ærlig overfor dig selv når du vurderer om du kan se et bedre sortniveau , eller skarpere billede ved bevægelser på HX920'eren. Hvis du ikke kan se en forskel, så er HX920'eren ikke merprisen værd, selvom den har bedre features, og andre siger den er bedre.

HX820 har også et 200hz panel ligesom HX920, hvor NX'eren kun har et 100hz panel. Det er noget der har betydning for MIG, da JEG synes billedet er lidt bedre ved bevægelser på 200hz paneler, så det synes jeg du skal prøve at lægge mærke til. Det er meget sandsynligt at du ikke kan se en forskel, og så er der bestemt ikke nogen grund til merprisen uanset hvad alle andre siger.
Senest rettet af -jacob 20 jul 2011, 22:06, rettet i alt 1 gang.
Af funch
Det er kanon vejledning :)

Jeg har besluttet mig for at det skal være LX900, det er en kanon pris, og synes faktisk billedet står ret godt.

Man kan godt se at HX920 er toppen, men det er prisen så også.

Mange tak for hjælpen!