Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hey folkens,

Jeg har haft mit Samsung LE46C755 i knap 4 mdr. nu og vil som de fleste andre gerne have det maksimale ud af mit TV.

Siden jeg købte det har jeg ikke haft tid/viden til at vide hvor jeg skulle sætte ind, hvis jeg vil have det bedste ud af mit TV billed/funktionsmæssigt. Så indtil videre har det været rent 'plug and play'.

Jeg bruger primært mit TV til 3 ting; se digitale TV-kanaler, blueray-film og spille Xbox i HD. Så jeg tænker på om man f.eks. kan oprette forskellige billedprofiler til hvad man nu laver og i så fald hvordan disse skal indstilles. Andre funktioner som er smarte og oplagte at gå i kødet på?

Er der generelle råd, som er gode at følge i forhold til indstillingen af sit TV?

Læsestof er også meget velkommen. :)

På forhånd tak. :)

/J
Af Mysen
Både tv og blu-ray giver dig den bedste oplevelse med et korrekt indstillet billede. En ægte kalibrering er vejen frem, men mindre kan også gøre det, omend det ikke giver helt det samme resultat.

Tjek denne artikel:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1254381196

Til din xbox skal du forsøge at gøre det samme, blot med spiltilstand aktiveret. Det bliver ikke ligeså godt, fordi du er tvunget til at bruge standardprofilen.
Af Moreno
Mysen skrev:Både tv og blu-ray giver dig den bedste oplevelse med et korrekt indstillet billede. En ægte kalibrering er vejen frem, men mindre kan også gøre det, omend det ikke giver helt det samme resultat.

Tjek denne artikel:

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1254381196

Til din xbox skal du forsøge at gøre det samme, blot med spiltilstand aktiveret. Det bliver ikke ligeså godt, fordi du er tvunget til at bruge standardprofilen.
Hvad er forskellen da på en "ægte" og en "uægte" kalibrering? :) Og hvilken kategori falder guiden på linket i?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vores guide er blot en "quick and dirty" version, hvor du reelt ikke kalibrerer noget. Vi undgår også termet "kalibrere", da det reelt involverer en måling ift. en given reference.

For at få et TV kalibreret, så skal der derfor måleudstyr på, hvilket vi har gennemgået i en anden artikel:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1249652432
Af Mysen
Blot ved at vurdere længden af den artikel Torben linker til, vil du kunne se, at de det er en omfattende process.
Man kan betale sig fra det, men det er til en pris på ca. 2500-3000 kr.

Jeg kaldte det en "ægte kalibrering", fordi mange herinde kalder den indstilling af tv'et, som jeg har linket til, for en kalibrering. Den må betegnes som en "falsk kalibrering", selv om det næppe er et specielt fagligt udtryk ;)
Af Moreno
Mysen skrev:Blot ved at vurdere længden af den artikel Torben linker til, vil du kunne se, at de det er en omfattende process.
Man kan betale sig fra det, men det er til en pris på ca. 2500-3000 kr.

Jeg kaldte det en "ægte kalibrering", fordi mange herinde kalder den indstilling af tv'et, som jeg har linket til, for en kalibrering. Den må betegnes som en "falsk kalibrering", selv om det næppe er et specielt fagligt udtryk ;)
Godt nok - så fik vi det på plads. Jeg vil kaste mig over læsestoffet - tak. :)