Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,
Jeg skal til at ud og investere i et nyt tv og det eneste jeg stort set ved er at det skal være mellem 50" og 55", det skal være 3D, det skal enten være plasma eller LED og hvis det skal være LED så skal det være FULL-LED.

Jeg har kigget på LG's, Sony's og Panasonic's udvalg, og ved selvfølgelig godt at det er svært at svare på hvad der er det aller bedste.
Da mit værelse vender mod syd kommer der forholdsvis meget lys ind i rummet og jeg ønsker derfor et tv som er meget lysstærkt, og som kan gengive sort ordentligt.
Jeg synes det er svært at vælge i mellem LED og Plasma da det føles som religion.
Ren fornuft siger mig at hvis det skal være et lysstærkt tv så skal jeg gå efter LED. Men samtidig har jeg også kigget på panasonics VT30 og GT30 som ser rigtig fede ud.
Jeg har et pris loft på omkring 15000, da derfor har jeg udelukket Sony HX920 selvom det er virkelig lækkert og det eneste Sony med FULL-LED. Derfor fandt jeg LG LX950 frem, som ser fint ud, men som jeg kan forstå det, så er LW950 en nyere model. Jeg har også læst anmeldelsen om PZ950, men her er sortgengivelsen ikke særlig overbevisende. Dette førte mig til PX950 som koster lidt mere men jeg kan ikke finde ud af hvad forskellen er?

Mit sidste ønske til TV'et er at rammen og skærm gerne må "flyde" sammen så meget det er muligt, så rammen ikke dominerer når tv'et er slukket. F.eks. ligesom sony's monotholic design.

Jeg håber der er nogen derude som kan hjælpe og guide mig til hvilken teknologi det ville være klogest at vælge, og muligvis et forslag til hvilken model?

På forhånd tak

Casper Sørensen
Brugeravatar
Af hans123
Velkommen til.

Start med at læse test og anbefalinger her på siden.

Min anbefaling. Led/lcd pga sydvendt.

Plasma giver bedst billede, men kan lide af reflektioner fra lys og lamper.

Gå efter en mat skærm
Af calle-drengen
Okay, takker. Nogle LED modeller du vil foreslå så? Og kan man ikke få nogle plasma skærme med mat skærm?
Af calle-drengen
lige en tilføjelse, hvis jeg ikke kan finde et mat FULL-LED skærm kan det så lige så godt betale sig at købe plasma?

på forhånd tak
Af calle-drengen
at det er baggrundsbelyst LED system og ikke EDGE LED
Af lennon
calle-drengen skrev:at det er baggrundsbelyst LED system og ikke EDGE LED
Hvilket hedder local dimming . Og det foregår stadig i nogle zoner . Først når vi får en LED/diode pr pixel kan man vel med rette kalde det full LED . Men så er vi vist ovre i OLED . . .
Brugeravatar
Af MigSelv
lennon skrev:
calle-drengen skrev:at det er baggrundsbelyst LED system og ikke EDGE LED
Hvilket hedder local dimming . Og det foregår stadig i nogle zoner . Først når vi får en LED/diode pr pixel kan man vel med rette kalde det full LED . Men så er vi vist ovre i OLED . . .
Producenter med led belyste lcd skærme, kalder deres tv med bagbelysning forskellige ting. Sonys bagbelyste HX920 kaldes for intelligent peak, og LG kalder deres for Full LED.
Hvis producenterne blot ville kalde teknologien det samme, ville forbrugerne ikke ligne snurretoppe. Men igen, det smarteste udtryk sælger måske mest.
Kald det hvad det er, direct led med local dimming.
Samsung skal jo også være med, derfor har de nu indført micro dimming ( edge led ).
Sådan kan vi blive ved med smarte salgstrick, sælgerne følger trop, og forbrugerne taber.
Af Mysen
Du skal tage et kompromis, for dine ønsker kan simpelthen ikke alle tilgodeses.
Sortniveau - Perfekt med LED bag panelet, men du mister dog lidt detaljer i de mørke nuancer. -Næsten perfekt med Panasonics plasmamodeller, men der er til gengæld ikke meget peak light, og det kan blive et problem i dagstimerne.

Alle plasma-tv har en glasfront og det gælder altså også disse LCD modeller med LED bag panelet.

Enten skal du gå på kompromis med sortniveau (clouding) og så snuppe en mat edge-led, eksempelvis Sharps LE831.
Eller du kan ignorere reflektionerne/ købe gode gardiner og snuppe Panasonics VT30. Den klarer reflektionerne fint, men er dog ikke lige så god som LE831 til dette.
En mellemting mellem disse er Samsungs PS51D8005 eller et såkaldt "Full-LED" fra LG. Det kunne være
55LX950n der godt nok er en 2010 model. Den reflekterer mere end VT30, men har en højere lysstyrke og 5" mere. PS51D8005 klarer reflektioner på omtrent samme niveau som VT30, men har en god lysstyrke. Her hedder kompromisset dog et ringere sortniveau, og så er den nok heller ikke designet, som du ønsker det.

Jeg ville vælge en af disse modeller og hælder nok mest til VT30. Reflektioner er træls, men jeg er ikke vild med designet af et tv med mat front. Hvis lyshåndtering er det vigtigste for dig, så kan du hverken snuppe "Full-LED" eller plasma.
Brugeravatar
Af MigSelv
Den reflekterer mere end VT30, men har en højere lysstyrke og 5" mere.

5" mere er vel kun hvis man køber 50" modellen, VT30 findes også i 55" :-))
Af THM
jeg syntes egentlig ikke plasma er så dårligt i lyse omgivelser som nogle gør det til, kun når solen skinner oplever jeg det som et problem(og så er det godt man kan trække gardiner for ;) ) og de nye topmodeller er endnu bedre til lyshåndtering end mit.
nogle matte lcd tv har til gengæld mere difuse reflektioner hvor mere af skærmarealet bliver påvirket.

jeg ville nok foretrække vt30 eller psD8005, solvom jeg også syntes at 55" lx950n er interessant da den er faldet en del i pris...
Af Mysen
MigSelv skrev:Den reflekterer mere end VT30, men har en højere lysstyrke og 5" mere.

5" mere er vel kun hvis man køber 50" modellen, VT30 findes også i 55" :-))
Det var 55" LG eller 50" Pana i samme prisklasse, der jo lød på 15.000 maks. ;)