Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hejsa
Jeg er blevet den lykkede ejer af det nye Sony HX920 55” super TV. :D
Har lige et spørgsmål, som jeg ikke kan finde svar på, og Sony support kan heller ikke svare på det.
Er der nogle som ved om det indbygget trådløs netværk understøtter 5 GHz, eller om der kun er 2,4 GHz, jeg har prøvet om tv’et kan finde det, men uden held :((

Med venlig hilsen

Søren Winneche
Swinn skrev:Er der nogle som ved om det indbygget trådløs netværk understøtter 5 GHz, eller om der kun er 2,4 GHz, jeg har prøvet om tv’et kan finde det, men uden held
2,4GHz er nok det mest almindelige til hjemmenetværk. Er din router dualband så du evt. også kan sende på 2,4GHz?
Af Swinn
Ja, den kan fint komme på 2,4 GHz, og router dualband (Dling 855) men vil gerne over på 5 GHz, men kan ikke finde nogle oplysninger om tv'et understøtter 5 GHz

Søren
Af Peter Schrøder
Swinn skrev:Ja, den kan fint komme på 2,4 GHz, og router dualband (Dling 855) men vil gerne over på 5 GHz, men kan ikke finde nogle oplysninger om tv'et understøtter 5 GHz
5GHz er lidt mere sart overfor forhindringer. Har du problemer med interferens??
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Swinn skrev:Ja, den kan fint komme på 2,4 GHz, og router dualband (Dling 855) men vil gerne over på 5 GHz, men kan ikke finde nogle oplysninger om tv'et understøtter 5 GHz

Søren
Se her:
http://www.flatpanels.dk/artikel.php?su ... 1295455318

Det er de specifikationer vi fik oplyst dengang Sony modellerne blev præsenteret. Her blev specifikt nævnt Wi-Fi N-standard, så du kan udnytte 5 GHz og 300 mbps.

Så det burde da være muligt, men det kan være, at Tv'et først søger på 2,4 GHz og derved ikke finder din routers alternative 5 GHz netværk?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Peter Schrøder skrev:
5GHz er lidt mere sart overfor forhindringer. Har du problemer med interferens??
Min oplevelse er, at 5 GHz N-netværk kører langt bedre de fleste steder. De er naturligvis hurtigere, men den primære grund er, at stort set alle folk udnytter 2,4 GHz båndet, og derfor er der alt for meget trafik på frekvensbåndet, som forstyrrer de forskellige netværk.

I vores opgang i København er der vel 50 forskellige Wi-fi netværk. Med 2,4 GHz netværk får jeg en rækkevidde på omkring 1,5-2 meter fra routeren. Med et 5 GHz netværk får jeg en rækkevidde helt op på tagterassen, der ligger 3. sale højere oppe.
Af Swinn
OK, har prøver og sætte router ved sidden af tv'et uden held, men min pc'er kan uden problem finde 5 GHz. Så der er noget som siger mig at det nok ikke understøtter det, ØV :((

Hilsen
Søren W

Det er en omme Sony ::l
Af Swinn
Jep, sat lige og tænke på det samme, prøver i aften, sidder på atbejde nu :((

Vender tilbage med svar :)

Forsat god dag 8)

Søren W
Af Peter Schrøder
Rasmus Larsen skrev:
Peter Schrøder skrev:
Min oplevelse er, at 5 GHz N-netværk kører langt bedre de fleste steder. De er naturligvis hurtigere, men den primære grund er, at stort set alle folk udnytter 2,4 GHz båndet, og derfor er der alt for meget trafik på frekvensbåndet, som forstyrrer de forskellige netværk.

I vores opgang i København er der vel 50 forskellige Wi-fi netværk. Med 2,4 GHz netværk får jeg en rækkevidde på omkring 1,5-2 meter fra routeren. Med et 5 GHz netværk får jeg en rækkevidde helt op på tagterassen, der ligger 3. sale højere oppe.
Nu er 5GHz jo ikke pr. definition hurtigere eller bedre end 2,4 GHz. Fordelen ved 5GHz er at båndet ikke er så overrendt af husholdningselektronik (endnu). N understøttes skam også på 2,4GHz.
Af Swinn
jaa, det har du nok ret i, har sat router op til kun og køre N på 2,4 GHz og der finder Tv'et det.

Søren
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Peter Schrøder skrev:
Rasmus Larsen skrev:
Peter Schrøder skrev: 5GHz er lidt mere sart overfor forhindringer. Har du problemer med interferens??

Nu er 5GHz jo ikke pr. definition hurtigere eller bedre end 2,4 GHz. Fordelen ved 5GHz er at båndet ikke er så overrendt af husholdningselektronik (endnu). N understøttes skam også på 2,4GHz.
Du har ret. Det er bare mig, der normalt sætter lighedstegn mellem 5 GHz og N-standard.

Ikke desto mindre har jeg hvert fald altid oplevet stor forbedring ved at køre 5 GHz i tæt-pakkede Wi-Fi områder.
Af Swinn
Nu skal jeg lige forstår det ret:

Kan man godt køre 300 mbps på 2,4 GHz på N-standard.

I de specifikationer som står på sony hjemme side, er Wi-Fi standard N, og ikke noget om 5 GHz eller 2,4 GHz. Så er det måske Ok ?

Søren W
Af Peter Schrøder
Swinn skrev:Nu skal jeg lige forstår det ret:

Kan man godt køre 300 mbps på 2,4 GHz på N-standard.

I de specifikationer som står på sony hjemme side, er Wi-Fi standard N, og ikke noget om 5 GHz eller 2,4 GHz. Så er det måske Ok ?

Søren W
Jeps. N er hastigheden, hvor GHz er frekvensen. Men som Rasmus skriver, er 2,4 GHz frekvensen flittigt benyttet og generende støj kan forekomme, især i etagebyggeri. 5GHz er, p. gr. a. frekvensen, ikke så godt i stand til at trænge gennem forhindringer, f.eks. vægge, som 2,4GHz. 2,4GHz båndet til gengæld fyldt med signaler fra trådløse telefoner, mus og tasturer, og næste alle andre menneskers wifi, osv.