Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer, valget står mellem Samsung UE46D8005 vs PS51D8005, altså LED vs. Plasma. Jeg har læst op og ned omkring disse to tv og er stadig i tvivl.
Jeg er umiddelbart mest til plasma’en da jeg syntes jeg måske får mest tv for pengene. Jeg er dog lidt bange for om plasma er det rigtige for mig, i forhold til at det skal hænge i en ret lys stue.

Tv'et skal hænge på en smal væg imellem to dobbelt terrassedøre, der er mørklægningsgardiner og lamelgardiner i terrassedørene. Fra siden, ca. 5 meter derfra er der et stort vinduesparti sv.t. en dobbelt terrassedør her er der ligeledes mørklægningsgardiner og lamelgardiner i. Der kommer derved aldrig lysindfald direkte på skærmen. Hele stuen har hvide vægge og hvide lamelgardiner. Gulv og loft er lyst træ.
Jeg tænker om de hvide væge vil virke som ”reflektorer” og skabe for lyse omgivelser til plasma?

Jeg har nu et 40" Sony LCD og føler mig ikke generet af lys.

Glæder mig til at høre om jeres erfaringer så jeg kan få købt et nyt tv.
Af ATJ
Hvordan er det i øvrigt mht. at forbinde en pc til plasma? Jeg har et mediecenter som skal på (regner dog ikke med at jeg skal bruge mediecenteret til tv) Men billedet må gerne stå godt ved surf på nettet, iTunes og når man ser billeder osv. fra mediecenteret.
Vil LED være plasma overlegen her?
Af TheSleeper
Jeg havde en UE55D8005 Led, men jeg har byttet det ud med et PS59D7005.

Hvis ikké UE55D8005, led af seriøs clouding så ville jeg for alt i verden have det tilbage, da det i mine øjne er en MEGET bedre skærm end PS59D7005.

Den er skarpere og meget lysere og egner sig meget bedre til daglig brug, hvorimod en Plasma hører til i en kulsort kælder.

De nye 2011 Plasma fra Samsung har en forfærdelig feature der hedder "Auto Contrast" der gør at skærmen går op og ned i lysniveau KONSTANT lige meget hvad du ser og det ødelægger virkelig oplevelsen når du ser film og TV. Jeg har læst mig til at de har implementeret denne feature for at de kunne få den "Energy Star" som skærmen har. Hvorfor de synes dette er en god feature er mig en gåde ?

Denne feature giver UTROLIGE dårlige billeder, når den bruger "Auto Kontrast" da ellers klare billeder bliver utrolig grå og døde at se på ....

Mit råd er helt klart at du skal købe UE46D8005 da det er en meget bedre skærm. Har hørt at de mindre størrelser i D8005 serien, ikke skulle have ret meget clouding ...

Desuden kan du ikke aktivere "Cinema Smooth" uden du smider en Bluray film i, så hvis du vil afspille MKV filer via den DLNA feature som TVét har skal du altså finde dig i at filmene hakker, især når kameraet kører fra side til side. UE55D8005 afspillede MKV filer uden nogen form for hakkeri så det er endnu et plus til LED ;0)

PS. Skal da også lige sige at Plasma ikke kun er dårligt der er da nogle store plusser :

Bedre 3D i forhold til UE55D8005 (men meget mørkere 3D)

Gaming er klart bedre både på PC og PS3

Mere detaljeret mørk niveau

:D
Af lennon
Flatpanels test af PS51D8005 er lige på trapperne . Indtil videre har de to andre respekterede testsites - HDTVtest.co.uk og AVforums.com - givet den fremragende test.Og som jeg læser det, er den overall bedre end LCD/LED D8005 på rå billedkvalitet.Men derfor er den ikke nødvendigvis det rigtige valg for alle. Som "The Sleeper" nævner, så er der mere punch og pangfarver på D8005 LCD/LED - hvilket er en fordel i dagslys . Ligeledes er LCD teknologiens sterile skarphed en fordel ved stillbilleder(JPEG) og PC brug . Men for mange filmentusiaster bliver denne lidt overdrevne og unaturlige skarphed belastende i længden - specielt på bluray .
Af kskruger
TheSleeper skrev:Jeg havde en UE55D8005 Led, men jeg har byttet det ud med et PS59D7005.

Hvis ikké UE55D8005, led af seriøs clouding så ville jeg for alt i verden have det tilbage, da det i mine øjne er en MEGET bedre skærm end PS59D7005.

Den er skarpere og meget lysere og egner sig meget bedre til daglig brug, hvorimod en Plasma hører til i en kulsort kælder.

De nye 2011 Plasma fra Samsung har en forfærdelig feature der hedder "Auto Contrast" der gør at skærmen går op og ned i lysniveau KONSTANT lige meget hvad du ser og det ødelægger virkelig oplevelsen når du ser film og TV. Jeg har læst mig til at de har implementeret denne feature for at de kunne få den "Energy Star" som skærmen har. Hvorfor de synes dette er en god feature er mig en gåde ?

Denne feature giver UTROLIGE dårlige billeder, når den bruger "Auto Kontrast" da ellers klare billeder bliver utrolig grå og døde at se på ....

Mit råd er helt klart at du skal købe UE46D8005 da det er en meget bedre skærm. Har hørt at de mindre størrelser i D8005 serien, ikke skulle have ret meget clouding ...

Desuden kan du ikke aktivere "Cinema Smooth" uden du smider en Bluray film i, så hvis du vil afspille MKV filer via den DLNA feature som TVét har skal du altså finde dig i at filmene hakker, især når kameraet kører fra side til side. UE55D8005 afspillede MKV filer uden nogen form for hakkeri så det er endnu et plus til LED ;0)

PS. Skal da også lige sige at Plasma ikke kun er dårligt der er da nogle store plusser :

Har du ikke fået sendt dit PS59D7005 retur?
Af TheSleeper
kskruger skrev:
TheSleeper skrev:Jeg havde en UE55D8005 Led, men jeg har byttet det ud med et PS59D7005.

Har du ikke fået sendt dit PS59D7005 retur?
Nej, jeg har lavet en aftale med forhandleren :0) så jeg har den lidt endnu.

Hvis bare man kunde deaktivere "Auto Kontrast" og aktivere "Cinema Smooth" ved MKV afspilning, så er det en rigtig god skærm til pengene.
Af ATJ
Jeg sprøger måske lidt dumt? men hvornår afspiller du MKV filer? er det HD film du henter på nettet eller hvornår?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu behøver MKV-formatet jo ikke være synonym med piratkopiering. Hvis man har sin BluRay-samling liggende på en NAS, så vil det jo typisk være i MKV-format. Hvis man ønsker at gøre sin samling tilgængelig i hele huset uden at skulle have BluRay-afspillere stående overalt, så ender man hurtigt med MKV i en eller anden forstand.
Af ATJ
Undskyld det var ikke ment sådan, jeg har blot aldrig stødt på MKV-formatet, jeg har selv alle mine film liggende på NAS, men de er ikke fra BluRay.
Af ATJ
Hej igen, jeg ville lige give en tilbagemelding. Jeg har købt PS51D8005 og er meget glad for det. Der er slet ingen problemer med lyset i stuen. Tak for hjælpen.
Af THM
godt du er tilfreds med købet. det var også den jeg ville have valgt af de to :)
Af Mads T.
Overvejer også selv PS51D8005/7005, men bliver lidt skræmt af dette "auto kontrast". Er der andre der ser dette som et problem? Den får jo finde anmeldelser de fleste steder.

Har VT30 også denne kontrast funktion?
Af ATJ
Jeg har slet ikke lagt mærke til den der kontrastfunktion.
Af Ekmani
Vil da til enhver tid tager plasmaen frem for LEDen. Står overfor valget mellem ps8005 vs. ps 7005.
Har ikke selv set dem med normalt tv materiale på, men har dog læst tæt på alle anmeldelser og debatter om samsungs 7 & 8er de seneste måneder og har hørt at plasmaerne har den der auto contrast, men ikke før nu hørt at det skulle skabe nogen form for problemer...
Kunne TheSleepers skærm være defekt måske eller er der andre der har oplevet lignende?