Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af TonserTrine
Hej Flatpanels.

Jeg er i panik, jeg ved sgu ikke, hvad jeg skal købe.

Med i opløbet er Samsung 46" 8005D (LED), Panasonic G30 50", Panasonic GT30 50" og Panasonic VT30 50".

Lidt fakta:
Det er vigtigt for mig, at billedet er så smukt som muligt og kan bruges til Playstation og Blu-ray. Det er ikke nødvendigvis så vigtigt for mig, at det er 100% korrekte farver, men vigtigt, at det er detaljeret og flot.
Jeg kommer til at sidde ca. 3-3,5 m fra skærmen. Hele min vestvendte væg på 4 meter består af vinduer. Jeg har almindelige, hvide alupersienner som dække mod solen. Fjernsynet kommer til at stå ca. 2 meter fra vinduerne med siden til.

Normalt ville man vel vælge en plasma, men jeg er i tvivl, når min stue som udgangspunkt er ret lys.

Hvor stor er forskellen på billedkvaliteten på G30, GT30 og VT30? De har jo alle fået en "Top Anbefaling-award". Hvor stor er forskellen, og er den pengene værd? Jeg savner lidt et point-system (fx 0-100) her på siden, når man nu ikke er 100% inde i flatpanel-lingoen, man og har set sig lidt blind på det hele efter at have læst 4 tests... (Ja, jeg skal nok have en tudekiks)

Bliver genskæret for meget i dagslys?

Er plasmaskærmene mærkbært bedre, når man spiller konsol?

Er G30 og GT30 meget bedre skærme end Samsung UE8005 (LED)?

Jeg sidder sgu lidt fast... :s

Håber på gode råd.

TonserTrine
Af thomas_bk
Jeg har et Samsung 7005. Men jeg er desværre dybt skuffet. Min opfattelse er at billedet er for uhomogent når det kommer til baggrundsbelysningen. Og jeg kører nu på det tredje panel efter to reparationer.
Det er dog kun et problem når man ser mørke scener. Men dem er der jo som ofte også en del af i film.

Så personligt vil jeg søge over i plasma hvis jeg havde muligheden.
Under alle omstændigheder vil jeg anbefale dig at købe med returret.
Af TonserTrine
Hmm...

Det lyder ikke godt. Hvordan er den til konsolspil osv., ved du det?

Jeg tror næsten det bliver en plasma så. Er bare nervøs for min lyse stue. Hvordan står det til med antirefleksionen på de nævnte plasmaskærme? Såvidt jeg kunne se i testen, var det godt på GT30, men bedre på VT30. Men er det mon nok?

Hvordan er det nu lige med levetiden på plasmaskærme? Var det kun i gamle dage, at det var aktuelt med 50000 timer?

Må bare erkende, at Samsungs design er mere tiltalende.

Hvad er forventningerne til Samsungs 8005D plasmaskærme? Vil de kunne slå Panasonics?

Trinemusen
Af Maestroelite
Panasonics Neoplasma har en levetid på 100.000 timer ifølge dem selv.

Samsungs plasma'er forventes umiddelbart ikke at slå Panasonics.
Der er flere sites der har anmeldt PSxxD8005 og konklusionerne er generelt at de er rigtigt gode, matcher Panasonics på nogle punkter men er lidt bagud på andre.

Antirefleksion skulle være god på VT30, men om det er nok i din stue er svært at sige, som Thomas_bk foreslår så køb med returret.

Samsungs skulle have et langt højere lysniveau i forhold til VT30 ifølge en af de engelske tests, men om det reelt gør en stor forskel i real life ved jeg ikke.

Testen af Samsungs skulle gerne være på trapperne herinde, vi er flere der venter med spænding at høre flatpanels konklusion :) (Jeg afventer personligt testen til at give de sidste indikationer om jeg skal have Samsung eller VT30).
Af TonserTrine
Thomas_bk, hvordan var skærmen elers? Jeg synes den står flot i forretningerne, selv med forretningsindstillinger.

Hmm. 100000 timer giver alligevel 11,4 års uafbrudt fjernsynskiggeri. Det får jeg nok ikke brugt alligevel.

Maestrolite, du har nok valgt den korekte strategi, nemlig at vente og se, hvad der er bedst i test...

Men så vidt jeg har læst mig til herinde, er der nok intet, der umiddelbart slår Panasonic i år..?

Hvor stor er forskellen på GT30 og VT30? Især mht. billedkvalitet? Når jeg kigger på specifikationer, kan jeg ikke rigtig finde nogen forskelle (i hvert fald ingen, som jeg forstår)

Trineren