Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af VST
Så er jeg på den igen, flatpanels er redningen for os tosser, som ikke er dumme nok til at fare ned i fona, men for dumme til at beslutte sig selv ;)

Jeg købte mit sidste tv i 2008 (Panasonic TH 42PZ80E) efter købsanbefalig fra flatpanels og besøg i tape connection. Det er dette, som nu står for en udskiftning.

Mine kriterier: Pris ca. 7k, tyndt (skal hænge), ikke for mange reflektioner i glasset (hader det), acceptabel standartindstillinger (eller i hvert fald en beskrivelse af hvordan jeg kan ændre det nemt), ikke for meget lysreflektion (jeg vil kunne se på skærmen og ikke blindes af det) og selvfølgelig value for money!

Jeg har gjort mig en masse tanker, de fleste har dog ført til flere spørgsmål end svar :(

Egentlig troede jeg kun der var LCD, engang, så kom jeg herind og blev fra næsten alle sider anbefalet at købe et plasma til mit forbrug (dengang kun film), siden har jeg været plasma fan. Nu er jeg så lidt i tvivl, da jeg synes LCD priserne faldt kraftigt efter LED (=mere for pengene) og i forhold til LED, så kan min elmåler ikke lide plasma (har fjernsynet tændt 2-5 timer dagligt). Mit behov dengang var kun film = plasma (sådan forstod jeg det i hvert fald), men nu er design og konsolspil også kommet på banen. Jeg aner sku ikke hvad jeg mener mere :(

Jeg får en lidt længere afstand til fjernsynet (før boede jeg nærmest oveni det) og vil derfor helst over 42", men synes ligesom sidst, at prisen hurtigt stiger voldsomt? Er det dumt at købe noget stort?

Jeg har været købsguiden igennem, som jeg også var sidst og som sidst, synes jeg det lader til, at plasma stadigvæk fylder rigtig rigtig meget?! og de store størrelser er dyre?

Hvad med 3D? (det siger mig måske ikke så meget), hvad er der ellers af smarte ting jeg skal være opmærksom på? (som fx at man kan styre via mobil eller surfe på nettet), sidste gang jeg købte var det vigtigt, at man var klar til HD, hvad er nu vigtigt, hvis man ikke lige påtænker at skifte tv'et foreløbig?

Jeg synes ikke helt, at jeg har fået klarhed gennem en gennempløjning af forum og lidt tests, synes måske bare området er blevet endnu mere komplekst i forhold til sidst :(

Er der en generel pris der giver mest value for money? (Sidst synes jeg man købte de sidste ting for dyrt, når man kom op på 14-17k og man fik noget lort hvis man kom uner 5k, hvordan er det nu?).

En forvirret, nysgerrig og hjælpeløs tosse :-D
Af Mysen
7000 er stadig et lille beløb, hvis du skal have et tv større end 42", og du har tanker på 3D, internet osv.

Design er en smagssag, men det gælder, at de dyreste modeller er designet bedst, rent objektivt set. Eksempelvis er det moderne med tynd ramme, og jo flere penge, du kaster efter et Samsung tv, jo tyndere bliver rammen.
Hvis du ønsker flere tommer, og dit forbrug stadig gælder film og nu også spil, så er det stadig plasma, du kan kigge efter. Det kommer også lidt an på, HVOR meget du lægger i reflektionerne. Reflekterer dit Panasonic tv for meget? Der findes ikke mange LCD skærme uden LED idag, men du vil kunne få en rigtig god LCD skærm med mat front, hvis du kigger på 2010 modeller, der stadig ikke er udsolgt. Det gælder eksempelvis sony 46ex500, der dog hverken har 3D eller andre moderne features.