Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Jeg har lige anskaffet en Eizo FlexScan EV2333W 23" LCD skærm efter anbefalinger fra højre og venstre og læsning af stribevis af positive tests. Jeg arbejder meget med billeder, og det er ret væsentligt, at lysfordelingen (uniformity) er nogenlunde jævn på min skærm.

Jeg udførte en måling med SpiderElite Pro. Systemet måler på 9 "kvadranter" i læseretningen, fordelt på 3 linjer. Kvadrant 1 er øverste venstre hjørne, kvadrant 9 er nederste højre.

Skærmen var i forvejen kalibreret til gamma 2.2, kelvin 6500 og candela 120/m2.

Den automatiske kompensation for omgivende lys var slået fra.

Kvadrant, afvigelsen i % af luminansen i forhold til kvadrant 5 (centeret):

1, -15
2, -9
3, -8
4, -13
5, 0 (center)
6, 0
7, -17
8, -6
9, -4

Kvadrant 4 og 6 er hhv. venstre og højre center-rand, og med værdierne minus 13 hhv. 0 indikerer de, foruden forskellene generelt, en vis asymmetri i forhold til den lodrette midterakse.

Ved nogen, om disse værdier ligger inden for normalområdet?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Spyder er i sig selv ikke den mest præcise måler, så der skal også tages forbehold for afvigelser. Jeg kan ikke umiddelbart tyde om det er indenfor normalen, men den egentlige test, må nødvendigvis være en kiggetest. Bemærker du ujævn lys på skærmen ved normalt brug eller hvis du viser et helt sort billede?

Bemærk også, at EV2333W ikke har samme backlight kompensation, som de dyrere Eizo skærme og derfor er der ikke nogen 100 % garanti for 100 % homogent baglys.
Af Eigil Skovgaard
Rasmus Larsen skrev:Spyder er i sig selv ikke den mest præcise måler..

Det har du givetvis ret i, Rasmus, også at skærmen ikke er i top-ligaen til grafisk arbejde. Den er valgt ud fra kriteriet, værdi for prisen, og jeg er overvejende tilfreds. Det sorte billede er virkelig sort og viser kun en svag ulmen langs kanterne - i modsætning til, hvad man skulle forvente ud fra måleresultatet. Jeg kan ikke se variationer i almindelige billeder.

Det undrede mig umiddelbart, at målingen viste så store udsving. Jeg kiggede straks efter hjælp fra Eizo også. De forklarer, at LCD-skærme jo oplyses af LED'er via en diffuser, og at den nuværende teknik ikke medfører en fuldstændig jævn fordeling. Så vi har stadig noget at glæde os til (sikkert i alle prisklasser).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg kan godt se, at tallene foreslår, at der er afvigelser i lysfordelingen, men hvis du ikke spotter noget i praksis (heller ikke i et mørkelagt rum), så synes jeg ikke du skal bekymre dig.

Ujævn lysfordeling opstår som regel under produktion og det bliver sjældent værre i forbindelse med brug. Så brug du blot skærmen trygt. Det er et rigtig fint valg af en prisbillig skærm til grafisk brug :)