Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dreamer81
Hej, jeg har lige købt en ny computer med et 7300GT grafikkort.

Min 19" Samsung syncmaster 940BW widescreen LCD monitor, er tilsluttet via DVI kabel.

Når jeg prøver at afspille en dvd film i power dvd, så er det meget dårlig kvalitet! Dette er en original dvd. Der er problemer med alle dvd film.

Screenshot til billede af film
http://forum.videohelp.com/images/guide ... vd_038.jpg

nogen som har en ide om hvad der kan være galt?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lad mig lige forstå det her:
Er der virkelig tale om et screenshot du har taget med din computer, eller er det et billede du har taget med et kamera.

I førstnævnte tilfælde kan du hurtigt konkludere at det INTET med skærmen har at gøre, idet et screenshot jo kun viser hvad dit grafikkort genererer og ikke hvad din skærm viser. Du kan for den sags skyld tage et screenshot uden at skærmen er sluttet til (eller er slukket) og du vil stadig få gemt et billede af den grund...
Af dreamer81
Det er et screenshot taget med computeren. I power-dvd trykker man bare på C, og så gemmer den et billede på disken.

Men hvis det ikke er skærmens skyld, hvor går det så galt?? grafikkort?? dvd drev?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du forstår vel godt hvorfor det ikke kan være skærmen, ikke sandt? Et screenshot tages af grafikkortet og dit grafikkort har absolut INGEN anelse om hvad du får vist på din skærm og alt foregår via software når du fanger skærmbilledet. Software kan ikke vide hvad skærmen viser i den fysiske verden.

Eksempel:
Hvis du skruer helt op for den røde farve på selve skærmen og tager et screenshot så vil det være præcis magen til det du har taget når den røde farve ikke var justeret. Eller du kan slukke for skærmen og tage et screenshot - det er måske mere overbevisende idet computeren jo stadig fanger et billede selvom du ikke kan se det.
Så naturligvis vil billedet være det samme når du kigger på et screenshot på den samme skærm, men hvis du finder en anden computer og ser på billedet, så vil det jo se helt anderledes ud, så derfor kan vi jo ikke se hvad du opfatter som et problem ved blot at se på et screenshot fra din egen computer.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad din computer har gjort ved filmen, men det er enten grafikkortet eller din afspiller den er gal med.
Senest rettet af Torben Rasmussen 27 jan 2007, 00:44, rettet i alt 1 gang.
Af Drunkenbrawl
opdater evt din driver.. eller hvis du har den nyeste så prøv en ældre. kan være nogle skod driver probs. men ok. har selv samsung Syncmaster 930BF og når jeg downloader film "lovlige selvfølgelig" så er det stadig "grimt" på min skærm. også på den gamle maskine med selvsamme skærm til. men brænder jeg den ud så viser mit tv bare krystalt klart!!,., gælder også originale dvdér. !.. så. prøv check på dit TV :)

mvh Drunken
Af qstR
kunne evt være fordi du har downloadet filmene, og de er dårlig kvalitet?
Af dreamer81
qstR skrev:kunne evt være fordi du har downloadet filmene, og de er dårlig kvalitet?
Læs mit indlæg igen. Der står "Dette er en original dvd".
Af THXTEX
Man opdager engang imellem hvor dårligt billedet er på en DVD - især hvis det er film af en lidt ældre dato. Jeg fik selv noget af et shok, da jeg fik min første fladskærm.....
Af qstR
dreamer81 skrev:
qstR skrev:kunne evt være fordi du har downloadet filmene, og de er dårlig kvalitet?
Læs mit indlæg igen. Der står "Dette er en original dvd".
den tager jeg på min kappe, undskyld :)
Af Wired
Jeg har samme problem. Min skærm er en Dell 2407WFP og grafikkortet er et 7600GT.

Det undrer også mig at kvaliteten er så ringe - al anden indhold såsom spil, fotos og filmtrailere i høj kvalitet (fra iTunes) ser knaldgodt ud.

Måske problemet ligger i dårlige dvd-drev.
Af Wired
Her diskuteres problemet også, dog i forbindelse med dvd-afspilning på en Apple 23". Problemet ligger tilsyneladende i dvd-formatet som er i for lav en opløsning.
Af Cream
På billedet i dit screenshot optræder en meget ung Sara Jessica Parker, og en meget ung Helen Hunt.

Filmen er vist den 22 år gamle "Girls Just Want to Have Fun".

Den gang optog man ikke i særlig høj opløsning, slet ikke "TV Film"... så med det rå matriale, så er der ikke noget at sige til at dit resultat på skærmen er så elendigt.

Prøv en nyere film!