Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Christianhs
Hej allesammen.

Jeg har for to dage siden købt et Philips 42" PFL4606H LCD-TV, og TV'et viste sig at være pænt på diverse digitale kanaler, og DR-HD. I dag købte jeg så en LG BD550 blue-ray afspiller, og et standard Matsui HDMI stik(IKKE guldbelagt) for, at se om TV'et kunne leve op til blue-ray standarden og fullHD(1080p). Jeg blev en anelse skuffet, da jeg kunne se støj(grumset billed) på stort set alle overflader, såsom en mur, væg eller siden af en lastbil, der blev vist i den blue-ray film jeg satte i maskinen.
Hvad skyldes dette? - Er det TV'et der ikke kan leve op til standarden? - Er det mit Matsui stik der skal skiftes ud, med et bedre kvalitetsstik der er guldbelagt? - Eller er det min Blue-ray boks den er gal med?

Med venlig hilsen,
Christian.
Af JesperKeller
Hej Christian

Jeg kender desværre ikke meget til Philips 2011, 4000 Series, men før i tiden har deres lave serier ikke være særlig meget at råbe hurra for, desværre!
Den har som sagt fuld-hd, men den har ikke den samme billede motor som du finder i Philips anmelder roste skærme.

Med det sagt, er det en fin skærm du har købt dig! Men du kan godt opleve at det ikke altid vil levere bedste billede.
Matsui guldbelagt HDMI kabel, er kun bedre på den måde at den er både beskyttet og bedre kan tåle knæk og varme. Det er kun hvis vi snakker 3D at der er forskellen mellem HDMI 1.3 og HDMI 1.4.
Af Christianhs
Tak for din besvarelse.

Jeg har købt TV'et i elgiganten, og har fuld fortrydelsesret på købet. Vil du mene, at jeg skal bytte TV'et og købe noget andet til samme pris, som kan levere en bedre kvalitet på blue-ray?
Jeg ga' 5499 kr., for TV'et.
Af JesperKeller
Sidste gang jeg var i Elgiganten, havde de deres eksklusiv model LE40c635 temmelig billigt og det var en super lækker skærm!

100hz, LCD, Full-HD, DLNA og 4HDMI stik. Også flot og tyndt design.

Prøv evt at spørg om den ligger i samme pris niveau og ellers evt ligge kr 500 i din tv skærm :)

Det er jo ikke så ofte man køber tv skærm, så at byde kr 500 mere (hvis økonomien er til det), vil jeg sige er en god investering hehe :)

Held og lykke med alt

Jesper Keller
Af Christianhs
Hej igen.

Jeg så godt Samsung LE-40C635 LCD-TV i Elgiganten, og valget stod mellem dette og Philips, som jeg har købt. Philips stod pænere efter min mening.
Mht. til blue-ray og kvalitet, så kan man vel ikke forvente mere, når prisen ligger på omkring de 5000 kr.?
Af JesperKeller
Nu står der godt nok ikke noget på Elgigantens egen hjemmeside, om hvor vidt Philips har 50 eller 100hz. I 2010 serien var det 5000 serien fra Philips som startede med 100hz.

Men hvis din Philips også er 100hz, burde der ikke være den store forskel på de 2 skærme.

Kan bare være du har et satans godt øje for detaljer :D

Jesper Keller
Brugeravatar
Af MigSelv
Har du reduceret indstillingerne på diverse billedbehandlings kredsløb ?
Vi har et Philips 5404H i soveværelset, og det lider ikke af de fejl du beskriver ( men billedbehandling er stort set deaktiveret ). Dit tv er ikke dårligere end vores , snarere tværtimod.
Hvis tv viser gode billeder via antenne, skal det ikke blive dårligere ved Bluray.
Men en Bluray afspiller til 599, må du ikke forvente dig meget af.
Af Christianhs
Jesper; mit Philips har 100 Hz. :)
Migselv; jeg vil prøve at reducere billedbehandingen på mit TV. Nu er jeg ny mht fladskærme, og skærmen jeg har købt er den første skærm jeg ejer :). Hvad er det du mener med, at reducere billedbehandlingen? Hvor i menu'en gør man dette(jeg går ud fra det er den samme)?
Vil jeg få en bedre kvalitet af min blue-ray, hvis jeg skiftede maskinen jeg lige har købt ud, med en PS3 eller en til en højere pris?
Brugeravatar
Af MigSelv
Christianhs skrev:Jesper; mit Philips har 100 Hz. :)
Migselv; jeg vil prøve at reducere billedbehandingen på mit TV. Nu er jeg ny mht fladskærme, og skærmen jeg har købt er den første skærm jeg ejer :). Hvad er det du mener med, at reducere billedbehandlingen? Hvor i menu'en gør man dette(jeg går ud fra det er den samme)?
Vil jeg få en bedre kvalitet af min blue-ray, hvis jeg skiftede maskinen jeg lige har købt ud, med en PS3 eller en til en højere pris?
Skarphed, Pixelplus, Dynamisk kontrast alle diise kredsløb skal nærmest nulstilles.
Og ja, jeg ville prøve med en anden afspiller.
Af Christianhs
Hvorfor vil man nulstille Skarphed? - Vil det ikke give et dårligere resultat af billedet?

Jeg prøver mig frem imorgen, og melder tilbage med resultatet.
Brugeravatar
Af MigSelv
Christianhs skrev:Hvorfor vil man nulstille Skarphed? - Vil det ikke give et dårligere resultat af billedet?

Jeg prøver mig frem imorgen, og melder tilbage med resultatet.
Skarphed tilfører støj i billedet. Der findes testbilleder, hvor du tydeligt kan se, at linjer bliver "hakket" når skarphed øges.
Af Christianhs
Okay.
Jeg har læst på forskellige fora, og det ser ud til, at støj og "grain" i blue-ray film er noget helt almindeligt. Der er forskel på niveauet af støj, hvor filmen "300" skulle være den med mest støj, og Pixar-film/3D-animerede film skulle være superb.
Støjen er der, fordi blue-ray i 1080p opløsning afspiller den originale film, og man får derfor alle detaljer med. Disse små støj ses ikke på DVD, da opløsningen er væsentlig mindre, og derfor er detaljerne "visket" bort.
Man kan reducere denne støj en anelse, hvis man i menuen maksimere "støj-reduktion", og mindsker "skarphed" på sit TV.

Tak for jeres henvendelser.