Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hello out there in TV Land! :)

Jeg har længe villet opgradere fra mit oldgamle TV og nu skal det være.. Er dog meget i tvivl og søger lidt hjælp til beslutningen. Jeg er en enorm filmelsker, ligesom mange herinde sikkert er - og ønsker derfor at mine film får en kærlig og værdig projektering :)

Da Sony lancerede sine monolithic designs var jeg solgt med det samme - da jeg vægter designet lige så meget som et godt billede, måske endda en smule mere. Genskinnet i glasset har jeg intet imod.

Jeg har fra tid til anden været forbi flatpanels og andre steder for at se hvad folk mener om de forskellige varianter og for at se om jeg kunne låse mig fast på det helt rigtige alter.

Er dog først nu at økonomien er til det. Samtidig er de nyeste modeller over os - dette gør min situation yderligere tricky.

Jeg følger eksemplet med en prioriteringsliste efter hvad jeg primært skal bruge TVet til:

1) Blu-Ray/DVD afspilning via PS3
(plus div. filformater divX og lign. via PS3)

2) Spil, primært via PS3
(opdeling af skærmen i forbindelse med multiplayer er en faktor)

3) TV-kigning

Budgettet er lige omkring 10 kilo.

Jeg har været lidt rundt i forskellige butikker og set på de skærme som jeg udfra design og funktioner har udset mig som mulige køb:

Sony 46NX700 - 8.000,-

(Udstillingsmodel, har sikkert kørt uafbrudt næsten hver dag siden udgivelsen. Men jeg overvejer den, da størrelsen+pris tiltaler mig.)

Sony 40NX710 - 10.000,-

Sony 40NX720 - anslået pris 10.500,-

(Var dog ikke i de butikker jeg checkede.. endnu, så her har jeg kun billeder og beskrivelser at gå efter. I Fona fik jeg at vide at de sikkert ville sætte prisen på 710 ned, når 720 kom - eller også sætte prisen lidt op på det nye 720 og lade prisen på 710 være som nu.)

Hvilken skærm ville være optimal for mig?

Jeg bryder mig ikke særligt om rammen rundt om glasset på NX700, og måden det ser ud bagpå er heller ikke perfekt. Dog føler jeg at størrelsen er god. Synes billedkvaliteten er svær at bedømme.

NX710 er mere lækker i designet og tyndere. Virker i sin helhed mere veludført. Dog er den lidt mindre, men når vi når op i omkring de 12.000,- for en 46 tommers, så begynder det at stramme til.

NX720 ser super flot ud på billederne. 3D funktionen tiltaler mig, selvom det dog er undværligt. Ved dog ikke med selve kvaliteten af indholdet.

De forskellige webfunktioner TVerne imellem siger mig ikke så meget, de er sikkert rare at have, men jeg kommer ikke til at bruge dem synderligt.

Er en 40 tommer for lille? Man får lidt idéen om at man har brug for en lidt større skærm når man ser dem op mod hinanden.

Og er det eventuelt en idé at vente til 46-tommer udgaven af NX710 bliver sat ned, (selvom det nok højest er ca. 1.000,-) hvor designet og størrelsen er lidt mere som jeg ønsker?

Ja, jeg ved det.. endnu en 'what to buy-request'! :)
Men håber virkelig der er nogle herinde med mere forstand og erfaring der kan pejle mig lidt..

Tak på forhånd,

Kas
Af THM
er enig i at designet er super fedt og hvis det er hovedprioriteten er det jo sådan en du skal ha.
mht. størrelsen så kommer det meget an på hvor langt du sidder fra tv'et.
Af Mysen
Selv om designet er fokus, så skal du være opmærksom på at du betaler rigtig, rigtig meget for dette design, idet der er andre meget bedre modeller i denne prisklasse. Derfor kunne du måske overveje et kompromis afbillede og design?
- Jeg har i hvert fald en ven, der returnerede et NX700 pga. al for meget clouding, altså ujævnt lys.

Er du til gengæld fast besluttet på NX7xx, så bør du lige tage et målebånd, og finde afstanden fra hoved til kommende tv. Denne afstand kan bestemme om du bør tage 40 eller 46 tommer. Du skal faktisk have overraskende mange tommer, hvis du rigtigt skal nyde dine blu-ray film.
Af JonasRaakjaer
Hmm.. synes umiddelbart priserne virker lidt høje. I næste uge (18) kommer 46nx710 på tilbud i bilka til 8999. 40 tommeren kommer også til 8777 men inklusive alustanden med højtalere.
Af MKT
Ville også sige du betaler ret meget for et edge LED tv når du eks. kunne få LG 47LE850N til under 10k. Backlight og local dimming der slår sort niveau på de fleste plasma modeller, hvis ikke alle.
Brugeravatar
Af Skærmskåneren
Mange tak for svarene indtil videre :)

Yep, ved det er lidt krukket, men mht. til design, så har jeg forelsket mig i Sony. Ved at der er billigere og langt bedre alternativer, og LG 47LE850N'eren som du foreslår MKT er da heller ikke så værst, et TV i den pænere ende mht. udseende, den falder bare ikke heeelt i min smag :)

Mysen: Ja, synes også den generelle holdning til nx700 har været lidt lunken, men kunne jo være at nogle havde haft mere positive oplevelser med det. Er dog som sagt heller ikke helt vild med dets udseende, så skrotter nok den fra listen..
Det skal være i nx7xx-serien ja, og jeg hælder mere og mere til 46 tommer. Tror der er ca 3 meter, måske lidt mere, fra hoved til kommende TV - men dette kan ændre sig i løbet af de næste par år.. og regner ikke med at skulle købe nyt TV i et godt stykke tid efter dette her.

Ja priserne er lidt spicy Jonas, og har da set billigere på nettet og sådan, var lige et sådan cirka skøn efter et hurtigt kig i Fona og Sony Center.. Havde faktisk set 46nx710'eren på Bilka's hjemmeside for nogle dage siden, ret god pris - har dog nogle forbehold mod at købe den slags hardware i supermarkeder, men der er måske ikke noget at skulle bekymre sig om i den forbindelse?
For så er 46nx710 faktisk et rigtig godt bud, den har det pæne udseende og størrelsen jeg efterspørger.. og forhåbentlig også et nogenlunde billede..
Af Mysen
Et køb fra Bilka's hjemmeside er faktisk noget af det bedste man kan gøre. Det kan godt være de ikke er særligt kyndige til fjernsyn, men det er de altså heller ikke altid de andre steder.
Ved internethandel har du 14 dages fuld returret på et tv, - også selv om du har åbnet æsken og prøvet tv'et. Lever det ikke op til forventningen, kan man levere det tilbage til nærmeste Bilka, i modsætning til andre steder hvor du selv skal finansiere fragtmanden. Du må ikke hænge mig op på det, og du bør nok dobbelttjekke Bilkas hjemmeside, men jeg mener at tilbagelevering i en fysisk butik er godkendt.

Det med clouding er ofte afhængig af øjnene, der ser. Desuden er det forskelligt, hvor omfattende det er selv skærmene burde være ens. Og så kan man ofte indstille sig rimelig meget ud af det. Det er dog stadig en skam, du ikke synes om designet på LE850n, for den er altså noget bedre. - Især når du skal se film om aftenen, for her er clouding ekstra irriterende, mens den perfekte sort på le850n er ekstra imponerende.

46-50" bør du snuppe med 3+ meter til skærmen..
Af Feierskov
Personligt ville jeg helt klart vælge NX700 fra. Der er sket stor forbedring i billedkvaliteten op til NX710 med Sonys Opticontrast panel og Dynamisk Edge LED.

Når vi er så tæt på frigivelsen af NX720 havde jeg nok personligt valgt at se tiden an og vente på prisudviklingen når de begge er på markedet, men på den anden side lyder Bilkas pris meget skarp, jeg tvivler på der er mange der kan matche det selv i de kommende måneder.
Brugeravatar
Af Skærmskåneren
Jeg besluttede mig for 46" udgaven af Sony's NX710! :)
Designet vandt og jeg er slet ikke skuffet.

Kunne have ventet på at NX720 versionen kom ned i et tilpas prisleje, men prisen på 710 i forhold til de nye funktioner på 720 samt at jeg var godt træt af det gamle TV og behøvede et nyt i en fart, gjorde at valget faldt på 710.

Købte det i Bilka til 8.999,- følte mig lidt heldig, da prisen blev sat op med 500,- dagen efter jeg bestilte det.. :)

Modtog det så i dag, og 'Hold Da Op' et TV!!

Havde kun set 40"eren i virkeligheden, dette er jo vildere end jeg havde drømt om :) det passer perfekt i størrelsen, og så gør det lige stuen en hel del kønnere.

Designet er ultra lækkert, menuerne er pæne og enkle og synes at billedet er fremragende på de film jeg har testet det på..
Brugte de indstillinger der var at finde her til kalibrering. Er dog lidt usikker på dem, så hvis der er nogen der har nogle definitive settings til denne model er de velkomne til at poste.

Siger mange tak for jeres input, er glad for jeg lige forhørte mig inden købet.
Af Twins2010
Nogen der ved om man kan styrer sin PS3 med fjernsyns fjernbetjening??
Af Mysen
Det kræver en IR modtager, der er kompatibel med din fjernbetjening. PS3 kører med bluetooth, et tv med infrarød.
Logitech har sådan en USB dims, der virker med deres Harmony serie. Sony har selv lavet en Bluetooth fjernbetjening specifikt til PS3.
Af Twins2010
Ok. Jeg har fjernbetjening til PS3'en. Så må jeg jo nøjes med den :) øv øv
Af SvendK
Hvad synes du egentligt om fjernbetjeningen?
Jeg var i Fona og tjekke netop NX710'eren ud, og synes det virkede rigtig fedt - men fjernbetjeningen er godt nok noget plastik-agtig?

Mvh Svend - der selv leder efter nyt tv :)
Brugeravatar
Af Skærmskåneren
Jeg synes faktisk at fjernbetjeningen er ok. Syntes oså den virkede lidt plastik-agtig i starten og en smule klodset.. Men jeg har vænnet mig til den nu, og så er den, som jeg har oplevet flere gange med Sony's remotes, nem at navigere på - og uden at skulle kigge.. tasterne er placeret logisk i forhold til ens fingre, synes jeg. Benytter normalt ikke så mange af de fancy features, så min bedømmelse er lavet udfra de gængse funktioner som kanalskift, ttv, volume, options.. men alt i alt er den helt fin.

TV'et er desuden rigtig fedt, nemt og enkelt at navigere på, superflot designmæssigt, kan varmt anbefales :)
SvendK skrev:Hvad synes du egentligt om fjernbetjeningen?
Jeg var i Fona og tjekke netop NX710'eren ud, og synes det virkede rigtig fedt - men fjernbetjeningen er godt nok noget plastik-agtig?

Mvh Svend - der selv leder efter nyt tv :)