Debat af mediebokse, mediestreamer og mediecentre. Platforme, apps, streaming.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej Flatpanels! :)

Jeg har endnu ikke købt mig et UE406505, men regner med at gøre det snart.
Jeg har dog et lille problem, idet min umiddelbare plan, var at tilslutte fjernsynet den switch min computer er på. Derefter bruge DLNA / Allshare til at streame film fra min computer.

Det virker dog umiddelbart som en dyr løsning, hvis jeg skal se film i 5 timer, vil min computer sikkert bruge 300-400 watt / timen. Hvilket er lidt til grin, når fjernsynet bruger 100 top.

Jeg overvejede også at købe en NAS server, dog føler jeg det er lidt overkill, når man ikke skal bruge den til andet end streaming til sit fjernsyn.

Så måske nogen af jer, har en genial idé? - Jeg tænker umiddelbart om man kan få en harddisk, der kan sluttes til to indgange, dvs. en til fjernsynet og bruge "ConnectShare movie" usb-ingang, og evt. usb / esata ingang på sin computer? og derved spare en masse strøm.
Ellers kan jeg vel også leve med at ligge nye film over på den eksterne en gang imellem, og derved skifte ingang.. synes bare det er ærgerligt, at der umiddelbart ikke er nogen ultimativ løsning m/ lavt strømforbrug.

TLDR: Nogle gode forslag til streaming af film til et samsung tv, som både har DLNA / allshare og Connectshare movie. Dvs. internet / usb-indgang, men holde strømforbruget til den minimale?

TAK!
Af Mysen
Min løsning er langt fra perfekt, men du får lige en version, som du kan tage til eftertragtning.

- Jeg har Samsungs originale wireophæng, så man kan trække ud i tv'et og let komme til indgangene.
- Jeg har en 1TB harddisk, der er delt i to partitioner, så der kan optages på 300 GB, mens resten kan bruges til filer.
- Optagepartitionen er skjult for windows.
- Harddisken er velcroet til bagsiden af tv'et med sådan noget tape-velcro. Det kostede en ti'er.
- Jeg skal fysisk have fat i min HDD, når indholdet skal opdateres, men pga. velcro og wireophænget er det relativt nemt.

Det virker og bruger ikke strøm, og jeg kan nøjes med min tv-fjernbetjening. En NAS ville nok være smartere, men sådan én har jeg ikke lige fået skaffet mig.
Af caxx
Tak for hjælpen :)

Ja, det lyder umiddelbart også som den bedste løsning. En ekstern harddisk bruger jo omkring 10watt top, afhængig af modellen, sikkert tættere på 5, når det kun er 5400rpm.

En NAS alene vil mindst bruge 20watt(se http://www.synology.com/products/compar ... e_show_top), udover det kan jeg ikke se nogen smart måde at skulle tænde den på, andet end fysisk at tænde hver gang, medmindre den skal køre i døgndrift med det eneste formål, at slipper for at tænde den hver gang. I det tilfælde bruge den i hvert fald omkring 300 kroner om året, sammenlignet med den eksterne som sikkert kun bruger 5 watt/time, når man ser fjernsyn. Hvilket er meget billigere. (Selvfølgelig er nas ultimativt, hvis man har behøv for den i andre sammenhænge.)

Undskyld for min brainstorm! Men jeg ville bare lige reflektere lidt over det igen, og umiddelbart er din løsning nok den ultimative pt.

Andre løsninger er velkomne :)!

EDIT:

@Mysen, kan c-modellerne godt afspille mkv format m/ dts-lydformat og lignende?
Af caxx
Efter nærmere research, tror jeg faktisk at en DS211J nas server fra synology vil være det ultimative. Indstilles den til at være slukket i uddannelse tid + skole tid(muligt), dvs. 8 timer / døgnet uptime, vil strømforbruget ligge på ~0.1kWh, hvilket er sølle 30kWh om året / 45 kroner.

Jeg bliver dog lidt i tvivl, hvorvidt den kan streame 1080p mkv med dts lydspor.(http://www.synology.com/products/spec.p ... #p_submenu)
I dette link står der nemlig umiddelbart ikke DTS spor. Men det må jeg også antag at være deres egen streaming server.

Der må helt sikkert være nogen, der har meget mere viden om nas serveren end mig, så mit spørgsmål lyder følgende:

Er det muligt at få en velfungerende nas server til at streame 1080p, uden at man skal slå en form for konvertering til? - og derved tabe evt. kvalitet, samtidig nogen der har erfaring med streaming til samsung D-serien med en synology nas server?

Jeg synes nemlig umiddelbart at google har lidt erfaring med pågældende spørgsmål, måske er jeg bare dårlig til at søge.

Tusind tak! :)
Af Mysen
c-modellerne kan godt streame MKV med DTS lydspor i. Indtil videre er det kun imagefiler såsom .img og .iso, den ikke klarer. 1080p streaming kræver kabel fra tv til server, for den trådløse forbindelse er ikke god nok til at undgå ophold/ streamingspauser i en film. Desuden er det nok ikke muligt at spole i filmene selv om streamingen er kablet.
En HDD kan du godt spole i, men det er nok også det eneste, den gør bedre end en god NAS.
Af caxx
Jo tak :)

Det lyder godt at selv c-modellere kan streame dts spor.. så må d-modellere også kunne :)

Sidste spørgsmål: Nogen der har en NAS server, som kan streame til sit samsung tv, og samtidig kan spole / pause osv. dvs. en kompatibel nas server-program til samsung tv?

Jeg synes da det langt ude, hvis der ikke findes nogle programmer til at streame til samsung tv, hvorfor have en DLNA fuktion i tv'et :(

Tak!
Af mbmahs
Hvad mener du med der ikke er nogen programmer til at streame til Samsung (og alle andre DLNA enheder såsom Sony, LG osv)?

En helt almindelig windows mediaplayer kan streame DLNA til alle dine enheder :)
Du skal blot slå det til (Tager 3sekunder :) ) - Guide her: http://www.ehow.com/how_5216357_stream- ... layer.html

Jeg har bare tilføjet mine film- og musikmapper til mit windows mediaplayer bibliotek og så holder styresystemet selv øje med mapperne og deler dem ud til mit tv, min bluray afspiller, min telefon, min tablet osv :) Nemt nemt nemt :)
(Og man kan godt streame 1080p med DTS over trådløst hvis du er lidt heldig - det fungerer fint via min NetGear router
( http://netgear.dk/home/products/wireles ... R3700.aspx )
Af caxx
Undskyld.. min sidste sætning skal måske omformuleres.
Jeg mener et program, som kan installeres på en nas server, f.eks. på en synology ds211j. Så vidt jeg ved kan man ikke installere windows media player på en nas server.

Og jeg er altså ikke interesseret i at have en computer tændt, mens jeg ser fjernsyn.. det bliver hurtigt en el regning på 1000kr. / året.

Eller har jeg misforstået noget ?
Af mbmahs
Ahh, jeg misforstod lige dit spørgsmål :)

Nu bruger min store 27" imac ikke meget strøm (Skærm slukker automatisk og det er den der sluger mest strøm) og den kører alligevel i døgndrift, mens den downloa...behandler excel ark ;)

Men du må have enten en NAS eller en usb disk istedet :)
Af caxx
Ja det er jeg klar over :)

Bumper lige mit spørgsmål, for at holde tråden overskuelig.

Spørgsmål: Nogen der har en NAS server, som kan streame til sit samsung tv, og samtidig kan spole / pause osv. dvs. en kompatibel nas server-program til samsung tv?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De fleste nyere NAS har en DLNA-feature, som du bare kan aktivere i softwaren. Alle Synology har i hvert fald.
Af Mysen
mht. spoling, så er det mere en blot serveren, der bestemmer dette. Det kræver altså en ikke-trådløs forbindelse, og selv med kabel, kan du ikke forvente en hurtig spoling.
Af caxx
Tak for svarene, dog ved jeg godt at det ikke har noget med hardwaren, det er selve streaming programmet, der bestemmer hvorvidt det er kompatibelt med fjernsynet, og derved gør det mulig at spole / pause.

@Yakken, jeg er godt klar over synology har integreret DLNA-program i deres nye nas server. Men har nogen erfaring med, hvorvidt man spole / pause med pågældende program?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo ikke et program, men blot en service der kører på serveren. Det er dit TV der spoler i det stream den henter og som Mysen skriver, så vil succesraten af den operation også afhænge af forbindelsen.