Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mbmahs
Hej gutter,

Så jeg sgu kommet i en kattepine...
Jeg har dd. annulleret min bestilling af 60pz950 hos DustinHome da jeg efter at have ventet en måned på det, pludselig får at vide, at de ikke har nogen idé om hvornår de får det. På trods af at jeg var blevet lovet og garanteret langt ind i h**vede at det ville være her senest d.14/6 :)

Jeg brugte så dagen idag på at finde et alternativ og kom frem til Sammy ps63c7705. Der er jo meget godt at sige om den skærm, men som alle andre samsung (undskyld min fordom) er det lidt et panel-lotteri om man får linebleed og retention i større eller mindre grad. Værst er dog usikkerheden omkring om man får en skærm der buzzer (højt) :)
Med andre ord - det er lidt et sats om jeg skal igennem RMA procedure og ombytninger med fragtmand og fri fra arbejde til følge.. Jeg har selv et 50PK950N (Der blev byttet 2 gange pga. pixelfejl og buzz) nu, så jeg ved hvad jeg går ind til med Plasma, har ingen problemer med lidt retention og lidt moderat buzz i ny og næ og har egentlig svoret at plasma var det rette for mig...

...lige indtil jeg med en kammerat kom forbi et Sony Center idag. For det første var jeg meget imponeret over billedekvaliteten og særligt sortniveauet på NX8xx serien (Jeg gik og troede at sort på lcd = grå). Og så er jeg ikke engang kommet til designet endnu... hold nu k**t hvor er det et flot tv!!
Oplevelsen i Sony Centeret var egentlig ret god og jeg fik følelsen af at det virkelig er kvalitet de handler med (ikke at jeg nødvendigvis tror at kvaliteten af produkter er meget bedre end konkurrerende mærker, men det virker som om servicen både før og efter køb er en god del bedre :) Jeg har leget katten efter musen med LG Nordic et par gange og det stopper hurtigt med at være sjovt at diskutere med dem om hvem der skal betale for fragt og om det er forhandleren eller dem der skal bytte tv'et :)

Det ende med at jeg fik et tilbud med en pris der er rigtig rigtig god, og så er det inkl. den aktive aluminiumsfod. Og så er jeg jo fristet...
Jeg har bestilt Samsung'en idag, men den er ikke afsendt fra forhandleren så den kan snildt annulleres uden nogen får ekstra omkostninger ved det..

Hvad gør jeg?

Samsung PS63C7705:
- stort - 8" større end Sony'en
- plasma - fantastisk billedkvalitet
- 1 par 3d briller medfølger
- kedeligt design med stor kant (min mening)
- chancen for defekt panel, pixelfejl, linebleed, dirty screen, BUZZ
- skal købes via nettet, så returnering blir et helvede

Sony 55NX810:
- mindre - 8" mindre end Sammy'en
- lcd - mere lysstærk, men ikke helt så korrekte farver, og kunstig motion-flow teknologi
- clouding/backlight bleeding i mild grad (af hvad jeg kunne se i butikken)
- derudover rigtig godt og stabilt billede - så godt som man nu kan bedømme i butik - overraskende på niveau med min PK950 (Undskyld :)
- overraskende flot sort niveau - både scanning backlight og local dimming-agtig teknologi
- 3d briller medfølger ikke
- fantastisk design (næsten b&o værdigt (min mening))
- 5 års garanti
- kan købes og hentes lokalt - så returnering og rma vil være noget nemmere

Hvad overser jeg?
Er der nogen der har pros/cons?
(PS det er ikke meningen at starte en LCD vs Plasma krig - jeg er helt klar over forskellene :)
Af Michael P
Samsung yder afhentning hvis det er en EU model du køber, så det er intet problem hvis din skærm er defekt(ting der ska laves på garantien, ligesom LG)
Dog hvis du fortryder skal det sendes tilbage til dem, hvilket koster dig penge.

Du kunne evt. afbestille samsung, købe sony´et (da du kan få det lokalt er det dejligt nemt) Sætte det op derhjemme, og se om det er noget for dig over et par dage, om DU er tilfreds, er DU tilfreds så beholder du jo tv´et, som du synes er langt flottere i design osv. Og så har du jo vundet den sag ;)
Hvis du så ikke kan lide tvét (dårlig billede, for meget slør, osv.) Så kan du returnerer, via din returneringsret, da det faktisk er sådan den skal bruges. Altså se om man er tilfreds med produktet. Husk dog at gemme papkasse, poser osv. da dette skal være med (ellers er der afslag)
Og så kan du komme på markedet igen ;)
Jeg har selv lige afleveret et LG tilbage, da jeg ikke var tilfreds med billedet, og nu går jeg over til plasma.

Håber om det hjalp lidt? :)
Af Junkwavepete
Loven skriver INTET om returret medmindre du køber via nettet...
Af Michael P
Junkwavepete skrev:Loven skriver INTET om returret medmindre du køber via nettet...
Selvfølgelig skal du være opmærksom på om du har returret, og det kan du jo blive inden du køber det.
Af mbmahs
Det var faktisk et godt råd - tak :)
Jeg har med det samme afbestilt Samsungen og vil forsøge at få en aftale med Sony Center om at jeg får mulighed for fuld returret :) Mon ikke de går med til det når vi snakker en samlet handel i den størrelse?

Nu er det et NX810 jeg er blevet tilbudt og det er jo sidste års topmodel i prestige-serien.
Der er dog kommet en afløser i form af NX720 som er 2011 modellen og den er faktisk ikke ret dyr - kan købes på nettet for 15.499. Afløseren har en ny billedbehandlingsmotor kaldet x-reality i stedet for bravia-engine 3, men har kun 100hz motionflow, imod 200hz motionflow pro i den "gamle" topmodel.

Spørgsmålet er så om jeg skal tage sidste års topmodel, eller den nyeste model som ser ud til at være nyere men lidt lavere spec'et (og prissat - NX810 kostede 27.000 i vejl udsalg). Jeg får fod og lidt andet med til NX810'eren men NX720'eren har indbygget 3D transmitter og PVR funktion..

Argh!
Brugeravatar
Af Weissbier
Ja, den er svær, men hvis du køber dit tv i en netbutik, er du i hvert fald garanteret returret. Så er du ikke afhængig af en forhandlers velvilje - eller mangel på samme.
Af mbmahs
Ja det er sandt, men jeg har bare prøvet hele møllen med at skulle sende frem og tilbage :) Det er ikke sjovt efter de første par gange :)

Jeg tror jeg tager ud i Sony Center og snakker lidt med dem igen. De må kunne rådgive ang. NX810 vs NX720 og lave et godt tilbud til mig :) Skal jo også have en 3d Bluray afspiller :)
Af lennon
Ingen tvivl om, at et velfungerende Samsung PS63C7705 vil være synligt bedre end et hvilket som helst Sony LCD, under normal stuebelysning.

Så med mindre du får et helt ekseptionelt tilbud på Sonyen - ser mest TV i fuld dagslys - eller er totalt skudt i Sonys design, så vælg Samsung . .
Af mbmahs
Jeg har faktisk fået et rigtig godt tilbud på NX810'eren.. Faktisk har jeg også fået et tilsvarende godt tilbud på NX720'eren og må indrømme at jeg er meget vild med designet og overrasket over billedkvalitet og sortniveau på sony'erne.

Jeg tør ikke rigtig tage chancen med samsungen efter at have læst erfaringer rundt omkring på nettet så valget står mellem:

Sony NX810 inkl. alufod
- Top-of-line model 2010
- inkl. aluminumsfod med aktiv højttaler/woofer
- ekstern 3d transmitter
- 200hz motionflow PRO
- Bravia Engine 3 billedprocessor

Sony NX720 ekskl. alufod
- Nyere 2011 model
- ekskl. aluminumsfod der koster 2200,- ekstra
- indbygget 3d transmitter
- 100hz XR200 motionflow
- X-reality billedprocessor

Hvad ville i vælge af de to?
Jeg kan få dem til samme rigtig gode pris som er en pæn sjat under fx. samsungen..
Er meget i tvivl om det kan betale sig at vælge sidste års topmodel for at få en fod med, i forhold til at vælge en 2011 model..
Af Mysen
NX810 er en flot model, ingen tvivl om det. Men det er altså ikke top of the line 2010, som du siger. Det er en edge-led med de problemer, der følger sådan én. Nogle gange slipper de godt fra det, andre gange gør de ikke.
Top of the line modellen 2010 hedder HX900 og den store forskel på den, og på NX810 er at lyset er bag panelet. Det åbner op for Local dimming, og det er denne model, der har perfekt sortniveau.

Desuden er det ikke fair at sammenligne prisen på et 55" tv med prisen på et 63" tv, og så kalde det billige for en god pris. Prisen pr. tomme er jo altså lavere på Samsungs 63" model.
Hvis du er forelsket i Sony's design, så er du langt fra den eneste. Derfor er det jo også et fint tilbud at tage sådan én. Men den har altså ikke et bedre billede end PS63C7705 og den ER dyrere.

Jeg ville snuppe NX720 af de to, du har lagt frem. Jeg ved ikke hvorfor, udover at Sony i andre tests har forbedret en del på lyshomogenitet og sortniveau. Desuden er 3D højst sandsynligt forbedret og 3D er integreret.
Af mbmahs
Jeg mente egentlig at sony havde 3 linier - Essential (EX), Prestige (NX) og High (HX), og ud fra den tanke er NX810 top of the line indenfor Prestige-linien, som også tæller NX710 der har 100hz motionflow Pro :)

Derudover har NX810 (og NX710 + NX720) faktisk en form for local dimming (Så godt som det nu kan laves med et edge-lit display. Jeg er selvfølgelig klar over det aldrig kan blive så præcist og overbevisende som rigtig local dimming, men jeg blev ret overbevist om, at der er noget om marketingsgejlet, da jeg så tv'et live i butikken. Det var tydeligt at der foregår en form for local dimming, og i det (af Sony Center udvalgte testmateriale ;) ) gjorde det sig virkelig godt.

I hvert fald nok til at jeg tør tage chancen med LCD, selvom jeg ellers har været hærdet Plasma-mand :) Min filosofi er, at jeg jo altid kan vende tilbage til Plasma hvis jeg bliver for skuffet over Sony'en :)

Er dog stadig i tvivl om det skal være NX810'eren eller NX720'eren :/ Kan ikke umiddelbart se forskel på billedekvaliteten men NX810'eren skulle være bedre til bevægelser pga. 200hz vs 100hz motionflow.. Og 810'eren er inkl. alu-stand og den har x-bar menusystem, hvilket jeg synes er bedre end det nye i 720'eren.. Det er fandme svært..
Af lennon
Jeg er hele vejen enig med Mysen, og ville gå efter 2011 . . .

Læs nogle test, - som almenbruger har man ikke en kinamands chance for at spotte forskellene, selv ved en "side by side" sammenligning .
Af mbmahs
Tak for svarene :)
Problemet er at jeg ikke kan finde nogen tests af NX720, og de test der er af NX810 er for det meste ret gode.

http://www.best-3dtvs.com/sony-3d-tv-re ... 10-review/

http://www.digitaltrends.com/tv-reviews ... -review/2/

Og ham her nævner at uniformity og black level er rigtig god (m. billeder): http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1303354

Det stemmer meget godt overens med den oplevelse jeg fik i butikken.

Jeg kan bare se at NX720, selvom den er nyere, er lavere speccet og targeted mod et lidt lavere segment. Den har selvfølgelig lidt nyere billedprocessor, nyt menusystem og pvr samt integreret 3d emitter, men i Sony Center mener de at NX810 er bedre på bevægelse og at Bravia Engine 3 er lige så god som X-reality processoren. Det er først når man snakker X-reality PRO at der blir forskel.

Det fede ved NX810 er at den er inkl. stand - og har 200hz motionflow.

Det fede ved NX720 er at den er en generation nyere og har indbygget 3d transmitter samt pvr.

Jeg skal give det samme for dem, og de er begge på lager til afhentning...
Er egentlig mest nervøs for om jeg har overset noget :) Ellers hælder jeg mest til NX810'eren selvom jeg har det lidt skidt med at købe sidste års model - det er jo trods en god pris, ikke en billig skærm :)
Af TV-gal
Vil du dele prisen med os? ;)