Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg har den seneste tid set mig meget varm på det ovennævnte tv.
Jeg fik det tilbudt i fona til 22.800 inkl vægbeslag og 3d briller, og tog tilbuddet. Men da jeg fik set tv'et live hvor der blev vist Avatar kunne jeg se rigtig meget "judder" eller hakken ved panoreringer, på almindeligt tv lagde jeg ikke mærke til noget. Så er det kun ved afspilning af blur ray og 24p materiale?

Er dette et generelt plasma problem? Jeg så det nemlig også på Pana 65vt20 sidste år i fona og det samme med ps50c7705. eller kan det være måden hvorpå fona smider signalet rundt til sine skærme?

Er dette noget man kan indstille sig væk fra? (jeg prøvede at slå cinema smooth til og syntes også det hjalp lidt, men det var langt fra væk)

MVH
Alex.
Af red_martians
24P materiale vil altid hakke svagt ved kraftige panoreringer, jo mindre du sætter "smooth" eller "motion" på. Billed-hastigheden er meget lav på biograffilm, hvilket jeg dog personligt langt bedre kan leve med, end de billede-fejl der opstår ved motion-teknologierne. Jeg kan ikke huske med plasmaskærmene, men LED-skærmene kan man justere selv hvor aggressivt man vil have det.
Mon ikke du kan noget af det samme på plasma-skærmene?
Af Mysen
Jeg tror jeg har 3-4 motion-judder-canceller niveauer på mit C7705. Nogle gange er det tændt, andre gange ikke..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kan også tænkes at splitter-udstyret i Fona ikke understøtter 1080p24 og så vil det pr. default give judder.
Af BaSsE_-
Hej kan du ikke fortælle lidt om hvad du synes om tv´et i det hele taget, retention og sort niveau? osv ?

er selv interesseret i dette tv.
Af Mysen
Han har jo ikke købt det. Det blev bare overvejet, ligesom du overvejer det.
Af alexander
@ Yakken: Det var præcist sådan noget jeg tænkte på! Men burde det så ikke hakke på lcd skærmene lige såvel som plasma skærmene?

@ BaSsE_-: Jeg sad faktisk og legede med det i en times tid med dæmpet belysning og var virkelig imponeret over sortniveau og kontrast! der var en virkelig god dybde i billedet. Retention så jeg intet af.

Jeg sammenlignede med et sony 52 lx900 som slet ikke havde den samme dybde, derudover syntes jeg også at det anti judder system der sad på sonyen fik billedet til at virke urealistisk flydende.

Faktisk så er tv'et købt og betalt, men overvejer dog at ophæve købet da Fona ikke giver fuld 14 dages returret, dvs. hvis tv'et er taget i brug kan jeg ikke få pengene retur ergo hvis jeg finder ud at jeg ikke kan leve med problemet har jeg et meget dyrt stykke møbel!

Tusind tak for jeres inputs.!
Af pekr
Jeg har tv'et og er rigtig glad for det. Kommer fra en 60pk950 og specielt sort er meget meget bedre. Når jeg spiller 24p materiale fra mit media center har jeg aktiveret "cinema smooth" på tv'et så det kører 96hz. Og jeg oplever ingen problemer med judder eller andet. Det spiller bare.
Af BaSsE_-
Nogen der har prøvet 3D funktionen på tvét endnu og er det godt... crosstalk??
Af alexander
Så har jeg fået anskaffet mig tv'et.

som det anede mig ser jeg også en del judder hjemme i min egen stue. både på sd, hd og blu ray materiale. På blu ray materiale kan der slåes cinema smooth til hvilket hjælper en del, dog forværrer dette sortniveauet ret meget! desværre.
på sd materiale kan der sættes en "film" tilstand til hvilket hjælper en smule. Tilgengæld er der ingen judder canceller man kan bruge på 60 hz hd kanaler.

Et par hurtige spørgsmål: er der slet ingen form for judder canceller udover den ene der hedder "film" ?

er judderen at finde i kilde materialet og ikke i skærmen?

er det fordi det er så stort at jeg ligger mærke til det?

er det mit specifikke tv som gør det skidt? ville vt-30 kunne klare judder problemet bedre?

på forhånd tak for svar!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er du sikker på at de et judder du ser. Det lyder jo helt absurd at du kan se det på alle signaler. Judder kommer jo kun hvis du laver en skæv pulldown.
Af alexander
Mmmhm nej det er jeg ikke helt sikker på. Men er det så bare fordi det generelle tv signal, på så stor en skærm gør det nemmere at se?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Gør hvad nemmere at se? Der er som sagt ikke judder på et TV-signal, så det kan ikke være det du ser.