Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Redio
Jeg har set mig lun på Dell 2007WFP efter at have læst en del tråde herinde.
Flot design, god ergonomi og måske et "godt" panel.

Den skal primært bruges til video-, billedredigering og internet, samt lidt
videofilm engang immellem.

Den eneste årsag til at jeg ikke har bestildt endnu er: fortrydelsesretten
(høj returfragt) og sp. ang. paneltypen "S-IPS vs S-PVA".

Herinde kan jeg se at flere foretrækker S-PVA, men i andet forum var det
foretrukne S-IPS og en med S-PVA var meget utilfreds med visningen af sort.
Han uploadede fotos af skærmen her
og det originale foto som blev vist på skærmen her

Oplever jer med S-PVA det samme og hvorlangt skal man fjerne sig fra
betragtningsvinklen 90 gr. før skyggerne fremtræder korrekt?

Eller er hans skærm ikke kalibreret korrekt?

=====================
Et andet sp. er interpolation.

Dell oplyser at skærmen kan interpolere til bl.a. disse "Preset Display
Modes"::

VESA, 1024 x 768 60.0 kHz Horizontal, 75.0 Hz Vertical, 78.8 MHz

VESA, 1152 x 864 67.5 kHz Horizontal, 75.0 Hz Vertical, 108 MHz

VESA, 1280 x 1024 64.0 kHz Horizontal, 60.0 Hz Vertical, 108 MHz

Jeg vil normalt bruge den naitive opløsning på 1680x1050, men hvis jeg
f.eks. skal ind i stifinder og rydde op, finder jeg det meget trættende for
øjnene med så små tekster/ikoner.

Kan jeg bruge nVidia settings og sætte opløsningen ned og i så fald i en acceptabel kvalitet?

På forhånd tak

Rune
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
S-PVA er pga. dens opbygning ikke bedst når man betragter den lige på. Det kan du ikke lave om på og ikke justere på indstillinger for at ændre.

Du bør ikke køre med andre opløsninger end 1680x1050 på en 20"W skærm. Alle andre opløsninger vil blive meget uskarpe og du vil ingen fordel få i explorer. Hvis du synes at teksten bliver for lille bør du rette det i dine windowsindstillinger i stedet.
Af Redio
Tak for hurtigt svar.

Sidder du ligeså skævt foran din skærm, som det nederste foto fra første link?

Kunne jeg få dig eller andre til at se på det originale foto (andet link) og oplyse hvor mange grader du/I skal væk fra centeraksen, for at se stien for neden på fotoet?

Når Dell oplyser at skærmen kan interpolere i div opløsninger, er det så marketinghype?

Rune
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Alle skærme kan interpolere, men resultatet siges der jo ikke noget om. Der er et fysisk antal pixels på skærmen og hvis din opløsning ikke er et helt multiplum heraf i både den vertikale og horisontale retning, så kan billedet selvsagt ikke blive godt. Med 1,764 mio fysiske pixels kan du jo ikke vise en opløsning med 1,31072 mio pixels uden at der går et eller andet galt - dvs. at visse pixels må deles om samme stykke data fra grafikkortet.

Nej, selvfølgelig sidder jeg ikke og ser på min skærm i en skæv vinkel. Enten lever man med at kontrasten ikke har sit største dynamikområde ligepå eller også vælger man en anden teknologi. Jeg vil gætte på at du skal mellem 15 og 30 grader væk fra centeraksen før dynamikområdet er som på billedet.
Brugeravatar
Af BaktusBror
For at gøre forvirringen større, har Dell leveret 2007WFP med både S-IPS (LG.Philips LM201WE2) og S-PVA (Samsung LTM201M1) paneler. Hvis du søker litt på nettet med "Dell panel lottery" som nøgle, finner du information om dette. Jeg køpte en 2007WFP i December, og fik den leveret (her i Norge) med et LG.Philips S-IPS panel. Jeg er meget fornøyd med billedkvaliteten. Så får det heller være, at jeg ønsket å evaluere S-PVA versjonen...

Så vidt jeg vet, er det ikke muligt at få vide fra Dell, hvilket panel som sitter i monitoren når man bestiller.

Det bedste S-PVA panel jeg har sett mhp vinkelavhengighet i mørke toner, sidder i Samsung 215tw, så dette er min favoritt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Herhjemme har der indtil nu ikke være nogen rapporter om S-PVA paneler i 2007WFP skærmen, ligesom der heller ikke har været rapporter om S-IPS i 2007FP skærmen.

Dells support har ingen mulighed for at tjekke hvilket panel der måtte sidde i skærmen idet lager og salgsafdeling ikke ligger i samme land.

Panelet i 2007FP er også ganske udmærket, men alle S-PVA paneler vil have denne tendens med tab af nuancer i de mørke farver.
Af Notional
Jeg kan se du har Samsung 172x. Hvordan vil du vurdere 2007wfp ift til 172x når det gælder spil? Så vidt jeg husker har 172x en rt på 12ms g2g og 2007wfp har en rt på ms g2g.

Jeg går ud fra skærmen stadig har s-ips og ikke s-pva.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har ikke selv en 2007WFP så det vil jeg helst ikke udtale mig om. 172X svarer nogenlunde til min 193P+ dog er den lidt hurtigere i de mørke nuancer.
Af Redio
Hej

Jeg bestilte en Dell 2007WFP søndag aften og modtog den i dag.

Panelkoden er RT803, hvilket skulle være et S-IPS panel, som jeg havde håbet :-)

Har lige checket foto'et, som jeg linker til i starten af tråden og det fremtræder prefekt, når jeg sider lige foran skærmen.

Rune
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tak for tilbagemeldingen. Så skulle vi vist kunne mane hysteriet om S-IPS/S-PVA til jorden endnu engang.

RT803 svarer ganske rigtigt til et LG.Philips LM201W01 panel.
Af Dumpduck
Er det så et plus at det er et S-IPS, i stedet for S-PVA?
Jeg er lidt forvirret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, men der er visse personer der foretrækker den ene frem for den anden. De har begge fordele og ulemper, som du også kan læse i vores sektion om panelteknologier i menuen til venstre på forsiden.

Den korte liste over fordele og ulemper lyder på:

S-PVA
+ Kontrastforhold
+ Sortgengivelse
- Tab af mørke farver ved vinkelret betragtning
- Stadig lidt problemer med slør i de mørke nuancer

S-IPS
+ Betragtningsvinkler
+ Lidt bedre farvegengivelse
+ Lidt hurtigere responstid
- Kontrastforhold
- Sortgengivelse
Af Dumpduck
Spurgte til denne skærm på Dells community forum, en svarede:

"...then just hope there are no flickering issues and font ghosting with the unit.

I am using revision A03, RT803, made in the Czech Republic.

IMHO If you want to buy a new one now, you should take a look at other models (or brands) as well. Sorry ChrisM, that's nothing personal.
I wouldn't recommend this unit to anyone without the flickering and ghosting issues being solved properly first. Both issues will undeniably cause you eye fatigue.
Even if you don't notice it. So, you have been warned.

The 2007WFP has issues that definitely should not have needed to be there in the first place. I made my decision to buy the 2007WFP based on the reviews from sources like PC Magazine. After the good reviews Dell decided (let's assume not on purpose) to use another panel type as well (S-PVA instead of S-IPS) which - let's face it - never would have gotten the same reviews. Fortunately, my unit has an S-IPS panel.

The banding issue has been solved reasonably well in rev A02 or later - but only in Desktop Mode - by turning off the Faroudja processing.

Font ghosting is really bad, especially when compared to my other LCD monitors and my (Dell) laptop.
Solution? None that I know of.

Flickering is bad as well but not everyone is noticing this immediately or at all. As said earlier, it will however cause unnecessary eye fatigue.
When calibrating the screen (with the proper hardware device), the brightness has to come down from 50 to 18-23. After this the flicker is even more noticable.
I suspect the built-in PSU is the cause of this.
Solution? None that I know of.

Despite the issues I am not returning mine as I can live with the shortcomings. Does not mean that I approve with them and the reason not recommending the 2007WFP without the above mentioned issues being solved.

In comparison:
My previous LCD, a Dell 1901FP, is still going strong after 3 years of 10+ hours use on a daily basis. No flickering, no font ghosting, no problems other then common things related to the type of panel used."

Dette flicker, er det noget i kender til??

Det er sidste dag, de har tilbud på denne skærm... og jeg overvejer virkelig om jeg skal købe den.
Af Redio
Hej

Som du kan se af ovenstående, er min skærm også en RT803 - Made in Czech Republic.

Ang. "Font Ghosting".
Måske misforstår jeg hans beskrivelse af dette. Jeg har kigget mine skrifter efter for skygger og selv med lup, kan jeg intet se. Al skrift står klart og tydeligt, måske har han ikke slået "Clear Type" til under Egenskaber for Skrivebord.

Flickering.
Skærmen står klart og tydeligt i alm. programmer, som Word, Firefox, PhotoShop ect.

Hvis jeg ser DVDfilm i PowerDVD er der lidt flimmer i mørke skygger, som jeg kan leve med.
Når jeg ser TV med MainConcept PVR er der en del flikker i de mørke skygger og de er næsten uacceptable. Hvis jeg tilgæld optager en udsendelse med meget flicker/støj og ser optagelsen i PowerDVD er de næsten væk.

Dette tyder på at MainConcept PVR er meget dårlig til at interpolere TV-billedet op fra 720 x 576 til 1680 x 1050.
Hvis nogen kan anbefale et TV-software, er de meget velkommen.

Om det optræder i spil ved jeg ikke, da jeg ikke spiller.

Alt ialt er der lidt billedstøj i de mørke skygger, når man ser TV/DVD på skærmen og støjen forstærkes lidt, når softwaren skal opskalere TV-billedet 720 x576 til fuldskærmopløsning.

Jeg har besluttet at beholde min skærm alligevel.

Rune

PS: Hvis du beslutter dig for at købe, så print en af købssiderne ud. På dem alle står der forneden, at returfragten er kr. 375. Dette kan du så bruge som bevis, hvis du skulle benytte dig af returretten og de vil opkræve kr. 744,- som de skriver under skærmene.