Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ms
Onkel rejsende Mac.

Efter at have læst mig træt i begreber og modeller, diverse grafer og anbefalinger tog jeg på udkig efter skærmen til stuen.

Jeg besøgte HiFI-klubben, Alfaview, Fona og til sidst Merlin. Dvs. jeg tour-de-LCD på Falkoner alle.

Mit udgangspunkt for besøget var at beslutte mig for at købe 32-42´´ enten noget til lige under 20.000, eller noget under 8.000 med en opgradering om 3-4 år og så have nogenlunde lækker skærm i soveværelset når det nye alter installeres.

ALteret skal kunne vise TV, afspille noget lækker dvd og bruges som skærm til computeren når der skal games.

Mit første besøg i HIFI klubben betød service efter små 5 minutter, som jeg udnyttede til selv at liste rundt og se diverse skærme.

Lettere skuffet måtte jeg konkludere at de fleste af skærmene i hovedlokalet -> priser til under 12.000 alle mere eller mindre ghostede og hakkede på det der lignede et tv-signal.

En tur i deres hjemme- projektor biograf - fik mig også til at overveje dette, men jeg gider ikke høre på støj, føle varmen eller smadre mit nymalede loft for at have noget hængende. Tror ej heller min overbo vil bryde sig om den kasse der skal skrues op i hendes gulv for at jeg kan skjule projektoren når jeg ikke bruger den.

Da det blev min tur, startede jeg med at forklare udgangspunktet. Har læst lidt på flatpanels og Hifi4all.dk men er ikke helt sikker i begreberne. Bør jeg investere i noget dyrere nu eller købe noget middel og så opgradere om nogle år?

Vi/jeg faldt naturligvis over Sharps LCD 46´´ XD1 model som afspillede MI-3 på repeat. Det stod ganske pænt og viste ingen tegn på ghosting, tracing og sort var faktisk i aftentimerne ganske sort.

Så begyndte diskussionen ellers med hvorvidt HD-ready formatet var relevant etc.

Sælgeren forklarede pædagogisk at for at kunne udnytte de 1920*1080P som fjernsynet kan bruge, skal der bruges en Blue-ray eller HD-DVD afspiller og skiverne hertil skal også være produceret hertil, med mindre afspillerne kan løfte DVD'erne bagudkompatibelt til denne opløsning. Hertil var det jo vigtigt at skelne hvorvidt det var ren 1080P eller bare 1080I.

Eftersom de ikke havde 37´´ eller 42´´ hjemme var jeg nødsaget til at basere mine spørgsmål på deres 46´´.
Hertil har DX1-modellen ej heller PIP, PAP eller POP, men sælgeren mente også at det ikke var relevant at kunne sidde og surfe i det store vindue, mens man venter på filmen i det lille vindue etc. Ved ikke om jeg er helt enig.

Antenne signalet var ikke imponerende, men det stod faktisk godt, så det havde jeg ingen problemer med.

Men hvis man smed en Selector eller HD-selector på, så skulle dette jo hjælpe enormt....på de Canal+ kanaler der kører dette. :-) Dog fandt han lige hurtigt prisen på en selector fra TDC frem og måtte sande at TDC har pillet deres HD-selector tilbage grundet fejl i chips.

Inden jeg bevægede mig ud af butikken forhørte jeg mig om leveringstiden på 42´´ som jeg mener er lige det jeg står og mangler og så kom der en spændende vinkel...
Boris fra HI-FI klubben sagde at 46´´ havde de hjemme men de andre blev revet væk, så snart de kom på lager; og at 42´´ ikke havde sharps Panel men et LG panel indbygget modsat deres 37 og 46´´ modeller.. og derfor ikke samme høje kvalitet.
ER DER NOGEN DER KAN BE ELLER AFKRÆFTE DETTE?

Hvis jeg skulle have alternativer, var jeg ovre i SAmsung til små 22.000 der også har 1920*1080P og kørte MI3 på en blueray hvor billedet var fantastisk opløsning og detaljeret. Men hurtige bevægelser duede altså ikke, og det var afspillerens skyld mente sælgeren.

Hvis jeg skulle under de 8.000 endte jeg i en samsung model, som desværre ikke imponerede efter at have savlet på DX1 modellen.

Tror at en tur i HIFI-klubben bør starte med at de lægger sorte lagner over alt, og man så starter med allerdårligste model til billigeste pris, og når man så får bevæget sig op i standarder/størrelser og priser, bliver man ikke lokket til sidste nye "hit". Den omvendte vej som jeg valgte, var at skyde mig selv i foden.

Lettere Sharp DX1-glad forlod jeg butikken og hoppede i AlfaView 120m længere nede ad gaden.
Dog havde jeg i tankerne at hvis jeg skal have en HD afspiller i form af en HD-DVD eller Blueray(playstation 3 -> argh endelig hopper jeg på konsolbølgen) så er det små 5.000 oveni prisen, her uden selector til mit kabeltv.

Et besøg hos Alfaview og de 15 skærme de har hængende.
Jeg ramte en ekspedient med det samme og forklarede ham samme udgangspunkt.

Først blev vi enige om skærmstørrelse mht. afstand til skærm og derefter begyndte vi at diskutere.

Deres skærme er mere eller mindre ens. Bortset fra størrelsen, opløsning og de 4.000,- de kræver for at lakere en sølvramme til alle andre farver.

De 1920*1080P som jeg syntes så ganske godt ud, ville kun blive brugt i USA og det var deres HD-ready standard. Herhjemme var 1080*768P DK's standard, så alle opløsninger over dette overholder standarden.

Hertil forklarede han også at Standarden var 720P og der var en minimal skaleringsforskel på de to opløsninger. Hertil forklarede han at deres fjernsyn ikke havde 1-1 pixelering mht. computerspil etc. selvom deres playstation spil demo så rigtig godt ud.

Hertil forklarede han at HD-DVD og Blueray formaterne ikke var endeligt afgjorte og det krævede at man havde de noget dyrere HD-DVD/Blueray diske for at kunne udnytte de 1920*1080P. Så han anbefalede mig ikke at investere i den høje 1920 opløsning. Hertil forklarede han også at deres fjernsyn også kan køre 1080P (http://alfaview.dk/Alfaview/PDF/42lcd_PLUS.pdf). Er dette korrekt fortolket, skalering ? eller bare sælgergas?

Desværre havde Alfaview ikke noget TV-signal på Falkoner Alle, så jeg ender nok på Peter Bangsvej for at se dette, og så hiver jeg nok en DVD med til at stress teste farver, og måske også min T60 bærbare med noget farverigt hurtig panorering så jeg kan se om det er skærmen der bør købes. Små 13.000 for en ok lækker skærm var ikke at foragte.

Ud af Alfaview og ind i det varme Frb-Center.
En smuttur i Fona i FRB-centret betød at jeg i 10 minutter kunne kigge på skærme etc. og var lidt imponeret over at B&O stadig laver mega dyre produkter og at der faktisk er nogen der køber dem. Ingen betjening og 5 personer der stod og solgte diverse småvarer ved kassen gjorde at jeg troppede videre til Merlin.

Merlin i Frb-centret er en god størrelse butik og jeg blev ikke jagtet af ekspedienter. Jeg fik dog fat på en som vidste lidt om varerne, men ikke havde så meget produkt kendskab og erfaring som jeg håbede; men det blev til en god diskussion alligevel.

Ligesom Alfaview hævdede han at både afspillere og medier til HD formaterne vil blive omkring dobbelt så dyre, grundet produktionen bliver dyrere.

Herefter forklarede han at opløsningsmæssigt vil HD-tv alligevel først komme om nogle år, og det kun var USA der brugte noget af det pt.
Så måtte jeg jo lige træde ham forsigtigt over tæerne og høre om DR1 etc. ikke var begyndt at sende i digitalt format eller HD-format og joo det begynder de vist snart på. Og Canal+ kanalerne kører vist også digitalt eller? "men de er jo heller ikke fra DK."

Efter længere snak og ca.10 minutters forsøg på at tilslutte antenne kabel og vise PIP etc. gik det faktisk ok. Sælgeren anbefalede Sony's Bravia S2000 model fordi den forskel der lå på phillips og Sony var billedprocesseringen der var mere kontrastklar - men også mere farvemættet end de andre Sony og phillips modeller.

Hvis jeg skulle under de 8.000 kr var alternativet et gråt JVC der ikke var opsat korrekt, så det gad jeg ikke engang gå over til.

Underligt nok kan jeg ikke finde deres S model på www.merlin.dk men da var jo også Merlin. Sælgeren fik også lige sagt mht. prisgaranti at det var kun el-giganten der kunne give dette, og det var priser på modeller el-giganten ikke engang havde hjemme.

Jeg huggede Merlins Sony katalog med hjem og håber på en tur gennem deres S,A,E,V,W,X modeller, diverse engines og fortolkninger giver et bedre indblik.

Konklusion..

Alfaview står for skud, og hvis jeg kan lugte tilfredshed hos kæresten med deres model er de 14.000,- i mine øjne givet godt ud
Sony og Merlins demonstration er ikke noget der har imponeret, så jeg tror at jeg springer uden om disse modeller.

Jeg tror at en tur i HIFI-klubben for at malke de sidste informationer og tvivlsspørgsmål i jorden såsom garanti, pixelfejl, levering, opsætning, rabat mm. vil være med til at give det endelige resultat.

Jeg skriverlige til sidst de skærme der har fanget opmærksomheden og hvis der er nogen der har de endegyldige råd, samt kan be-afkræfte de påstande som jeg har fremfundet vil det være perfekt.

Sony KDL-40W2000 (var ikke tændt i Merlin). men ser lækker ud i kataloget.

Sharp CD42XD1

AlfaView 40” DeLuxe LCD PLUS

Samsung LE40F71B

Igen tak for et kanon fedt forum og en rigtig god side.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Først: Vi har et ret godt tilbud klar på XD1 serien her i forum - se her:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=2640

Dernæst bør du ikke afskrive plasma-TV så hurtigt som det lader til her. Du siger selv at du vil se en del TV på skærmen og dertil er der altså ikke noget der er bedre end plasma endnu. Desuden kan du få en lækker plasmaskærm til ca. 10.000 plus minus et par tusinde, såsom Panasonic PV60E. Smider du lidt ekstra i puljen kan du få et TV fra Pioneer til omkring de 17.000 kr. men så har du også et billede der ubetinget er det bedste på markedet. Du bør tage en tur i Tapeconnection og se på deres varer - de har også et kyndigt personale og har af og til nogle gode tilbud.

Hvis du kommer under de 8000 kr. så er Toshiba WL66Z meget svær at komme udenom. Den leverer et bedre billede end Samsungs modeller i samme prisklasse og er slet ikke værst til prisen.

Jeg vil dog endnu engang anbefale dig at kigge på plasma-TV før du beslutter dig. Eksempelvis havde mine forældre adskillige LCD modeller i kiggerten (bla. Samsungs M serie og Philips 9731D) men endte alligevel med at købe et 42" plasma fra Samsung (pga. designet). Billedet var langt mere velegnet til TV og prisen var desuden lavere.
Af ms
Hej Yak.

Takker for det gode råd. Har bare hørt at Plasma har større tendenser til at fryse fast i billederne. Hertil fik jeg engang at vide at plasma skærme er kaput og det hele smides ud, når de er brugt, hvorimod lcd blot udskifter selve displayed.

Kunne du mane nogle af de rygter i jorden jeg fik bygget op, mht. dx1e 42¨versionen og mht.

Hertil er jeg stadig i tvivl mht. Alfaviews "1080p/i"..

men tak for det hurtige svar.

M!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har skrevet en artikel om dette emne, som du kan finde her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&

Hvis man blot er opmærksom på at billedet kan brænde fast, så sker der som regel ikke noget der vil en fare.

"Bare skifter displayet på en LCD skærm" - Jo tak! Man skifter ikke "bare" noget som helst, så den kommentar kan du ikke bruge til noget som helst. Billedet fryser desuden ikke fast på et LCD display, da det jo er helt fundamentalt forskellige typer skærme der tales om. Der er ikke nogen fosfor i et LCD panel.

I vores forum om køb af XD1 modellerne er der en diskussion om netop 42" panelet - den bør du læse.
Af Bowig
Jeg er ny bruger her og måske ikke så nørdet (endnu). Jeg har lige indkøbt et Panasonic G30 42" Plasma. Fantastisk tv og så til den pris - 5.900,-.
Jeg var ellers på jagt efter et flot Samsung (LED), men en ven overbeviste mig med Panasonics tv. Det er nu stående i mit hjem og kan klart anbefales.
Af Beaviz
Bowig skrev:Jeg er ny bruger her og måske ikke så nørdet (endnu). Jeg har lige indkøbt et Panasonic G30 42" Plasma. Fantastisk tv og så til den pris - 5.900,-.
Jeg var ellers på jagt efter et flot Samsung (LED), men en ven overbeviste mig med Panasonics tv. Det er nu stående i mit hjem og kan klart anbefales.
Som ny skal du nok også lære at se på dato og tidspunkt øverst i hvert svar. Så vil du hurtigt opdage, at du netop har svaret i en efterhånden fem år gammel tråd. ;)

Et G30 er absolut et godt TV til prisen. Men man kan altså få et 46" til samme pris som du netop har givet. ;;)