Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Holm86
Jeg har kigget på disse 2 modeller og regner med at købe 1 af dem i næste uge.

I Elgiganten er der en prisforskel på 2500,- i 46" og jeg har læst at de 2 skærme har samme panel. Men er det 100% ellers det samme tv bare med 2 forskellige rammer?? Har 8005 flere features?? Et bedre filter måske?? Eller kan jeg trygt vælge 7005 og være sikker på jeg får samme billede kvalitet som der er i 8005?

Har man returret i Elgiganten hvis man f.eks får tv'et hjem og det har meget clouding/bleeding? For det er nemligt det jeg er allermest bange for ved dette tv.
Af Mysen
Du kan godt forvente, at det de to fjernsyn er ens, men det er muligt, at panelsorteringen tilgodeser D8005. Her er der dog stadig mange clouding tilfælde, så jeg tror ikke, det er tilfældet...

Elgiganten giver så vidt jeg ved 14 dages fuld returret, men hør lige forhandleren ad.
Af noxity
Fra HDTVtest.co.uk:
Given the near identical specifications of the D7000 and D8000 series of LED LCD TVs, we were expecting near identical performance – and that’s exactly what we found. The Samsung UE46D7000 shares the same strengths and weaknesses as the equivalent UE46D8000 model, but knocks £150-200 off the price, and becomes more appealing in the process. Its biggest remaining issues relate to screen uniformity (the panel isn’t consistently lit across its surface), as well as with (nearly) undefeatable noise smoothing which can produce an unappealing motion blurring effect with grainy film material (it can be side-stepped if the user activates “Game Mode”, but this involves some small picture quality trade-offs).
Du kan altså sagtens købe D7005, hvis du er ligeglad med designforskellen og gerne vil spare nogle penge.

Har dog læst et sted er der måske er forskel på hvor meget regnekraft TVet har. Dette skulle dog kun vise sig med marginal forskel når man benytter Smart HUB og de tilhørende Apps. Selve billeddelen skulle være identisk, også med den lille forskel i regnekraft.
Af Friholm
Har testet 46d7005 og 46d8005 ved siden af hinanden
både med bdv,dvd og dvb-c.

Kan ikke se nogen forskeld.
anden end designet.

Elgiganten har 14dages returret
Bilka har 30 dages returret.
Af alexander
Gælder returretten også på varer taget i brug?
Af noxity
Bilka har ikke retur i de fysiske butikker, med mindre du har en personlig aftale med sælger, gerne på skrift for at være sikker.

Hvis du køber gennem netbutikken så har du selvfølgelig fuld returret.
Af Friholm
Alle tv fra bilka.dk + bilka fysiske butikker kan testes og returneres indenfor 30 dage.

Ny policy, det blev indfört sidste år.
Har stået et par gange i bilka avisen.
Af noxity
Det gælder ikke for de fysiske butikker. Her skal der foreligge en aftale for fuld returret. Arbejder i Bilka.

Edit:
Du har ikke fuld returret. Men en betinget returret. Betingelsen er intakt emballage.

Lad mig uddybe. For at Bilka tager et TV retur der er købt i butikken, er betingelsen at det kan sælges som nyt igen. Hvad ligger der så i dette?
Må kassen åbnes? Ja
Må TVet tændes? Ja
Må andet emballage end tape på kassen brydes? Nej
Dvs. at at alle plastikposer skal være intakte. Batterierne må ikke være pakket ud. Osv.
Det skal med andre ord være så Bilka kan pakke TVet pænt sammen, og den næste kunde som køber Tvet skal være garanteret en nykøbsfornemmelse.

Dette er ikke tilfældet i samme udstræk når der handles på nettet. Dog kan et køb stadig afvises så fremt man ikke returnere det i væsentligt samme stand. Dvs. at hvis kassen er helt ødelagt, flamingoen er brækket i stykker. Manualen er helt krøllet sammen osv, så kan et netkøb godt afvises. Hvis man er i tvivl om et køb, så er man selv forpligtet til at udvise forsigtigt når TVet pakkes ud, og ned igen.

En gråzone er TV som har stået i et ryger-hjem. Disse TVet er i princippet usælgelige for en stor kundegruppe (lad os sige ca. halvdelen?). Ofte vil det ikke være noget problem, men i enkelte tilfælde kan et TV og kasse lugte så meget af aksebæger, at TVet kun kan sælges med et stort nedslag i prisen. Disse sager vurderes individuelt fra varehus til varehus, så der kan være lokale forskelle.
Hvad Bilkas officielle holdning er kan jeg IKKE udtale mig, da jeg ikke ved det. Tror faktisk ikke at det er noget der har været oppe at vende i sådan en skala, at der er blevet sendt information ud om det. Men igen, jeg ved det ikke.
Jeg kan bare sige som ikke-ryger ville jeg ALDRIG betale fuld pris for noget som lugter af røg.

Men ryger og returret, ryger og reklamationsret i det hele taget, er vidst et emne for sig, som vi skal holde ude af denne tråd. :)

Så i langt de fleste tilfælde ville du ikke opleve det mindste problem i at returnere dit TV til Bilka. TVet vil blive tjekket i service centeret, og du vil få dine penge retur. Men hvis du ikke har behandlet det ordentligt, så er Bilka i sin fulde ret til at afvise.
Af Holm86
Jeg har læst nogle stedet at folk mener at meget af cloudingen/bleedingen skyldes alt for stramme skruer bag på tv'et som holder rammen sammen.
Og mener da også at have set et sted at Samsung erkender at der er problemer med clouding/bleeding.

Kan man så måske forvente at Samsung vil forsøge at ændre lidt i produktionen på fremtidige versioner af denne model?? Vil det være en fordel at vente lidt med at købe et så??