Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af azrael
A 666 skrev:Jeg har en ven som jeg gamer battlefield sammen med og han skal have sig en ny skærm.

Han kigger på den her http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2311h.htm

Men IPS vs TFT til gaming, hvad er hurtigst ?

Er IPS overhovedet hurtigt nok til gaming med de 8ms g2g ?
Der er ikke noget der hedder "IPS vs TFT". TFT, eller thin film transistor, er et begreb, der dækker over samtlige LCD-baserede skærme. TFT skærme og LCD skærme er sådan set synonymer for hinanden.

Jeg tror, at du mener TN i stedet. Det er den hurtigste LCD type p.t. Til gengæld er det også den dårligste. TN er stærkt vinkelafhængig, hvilket betyder, at farverne ændrer sig eller ligefrem inverterer hvis man ikke kigger 100% direkte på skærmen. Og farverne er typisk ikke så gode på TN skærme som på IPS og VA skærme. Faktisk har TN efter min mening kun én force p.t., og det er at man kun kan få 120 Hz skærme med TN paneler.

IPS, som den Dell U2311H, du linker til, har meget bedre billedkvalitet (meget bedre farver og meget lav vinkelafhængighed) og opdaterer typisk billedet hurtigt nok til selv de mest krævende opgaver. IPS har dog et par ulemper, bl.a. er sortniveauet ikke i top og billedet kan se lidt "grynet" ud ved et rent hvidt billede.

Så er der VA paneltypen, der har lækre farver inkl. en dybere sort end IPS. Til gengæld er panelerne mere vinkelafhængige end IPS og heller ikke så hurtige.

Alt andet lige vil jeg påstå, at input lag vil være den vigtigste faktor ved brug i spil. Input lag afhænger til gengæld ikke så meget af paneltypen. Hvis gaming er det absolut vigtigste, så tror jeg ikke, at man kommer uden om en 120 Hz skærm. Dog skal man være sig bevidst, at alle negative aspekter af TN paneler jo følger i kølvandet.
Brugeravatar
Af A 666
Tak for rettelsen, ja jeg mente TN, har ikke helt på begreberne mere kan
jeg se!

Er det korrekt at man ikke får noget ud af 120hz med mindre spillet kommer over 60FPS?
Altså vil 50-60 FPS se ens ud på en 60hz og 120hz fladskærm ?

Kunne være SÅ bekvemt for os almindelige forbrugere hvis der var en standard for gennemsnits repsons hastighed i stedet for g2g...
Brugeravatar
Af azrael
A 666 skrev:Tak for rettelsen, ja jeg mente TN, har ikke helt på begreberne mere kan
jeg se!

Er det korrekt at man ikke får noget ud af 120hz med mindre spillet kommer over 60FPS?
Altså vil 50-60 FPS se ens ud på en 60hz og 120hz fladskærm ?

Kunne være SÅ bekvemt for os almindelige forbrugere hvis der var en standard for gennemsnits repsons hastighed i stedet for g2g...
Du skulle stadig kunne få noget ud af 120 Hz, når du slår double eller triple buffering til. Særligt ifm. aktiveret vsync, og uden aktiveret vsync synes jeg personligt, at spil på en TFT skærm ikke er til at holde ud.