Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har en Pananasonic 50" VT30 og en Panasonic BDT110 Blu Ray. Min forstærker er ret gammel (denon) men supporter Dolby Digital + DTS og har en optisk indgang.

Fra VT30 kører jeg digital audio til forstærker optisk indgang.
Fra BDT 110 kører jeg audio til VT30 med HDMI

Lyden fra BDT110 går igennem TV ned til min forstærker men kun som Dolby Pro Logic II selvom jeg afspiller Dolby Digital eller DTS. Det er uanset opsætning af BDT110 - jeg har prøvet alle kombinationer.

Til gengæld - hvis jeg kører optisk fra BDT110 direkte til forstærker er lyden korrekt.

Og hvis jeg streamer en film til mit TV (fra NAS disk) med DTS lyd, kommer lyden korrekt til min forstærker.

Enten er det BDT110 som ikke lægger lyden korrekt på HDMI.
Eller også laver VT30 det om mellem HDMI indgangen og Digital Audio Out (toslink).

Jeg kan ikke se nogle opsætning i TVet som regulerer dette.

Jeg har opdateret firmware i begge Panasonic-apparater.

Håber en af jer har en ide om hvad problemet skyldes.
Brugeravatar
Af MigSelv
Der er ikke fejl i dine enheder, tv sender ikke 5.1 lyd videre fra hdmi til optisk. Jeg kender pt. ingen tv der gør det.
Af Kratz
... og blandt andet derfor er det altid en dårlig idé at køre lyden igennem TV'et.
Hvad er der i vejen for at sende signalet direkte fra forstærkeren til receiveren? Det giver et langt bedre resultat.
Af friis99
Der er egentlig ikke noget i vejen, blot det at min Denon surround receiver kun har en enkelt optisk indgang og jeg har ikke lige budgetteret med en ny med 3+ HDMI indgange.

Så jeg har bestilt en elektronisk optisk switch indtil jeg får lyst til den investering.

Jeg er med på at at jeg ikke kan høre HD lydformaterne med min receiver og toslink men kan godt leve med det indtil videre læs et par år.

Tak for afklaringen