Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej!

Jeg søger et nyt fjernsyn og vil gerne have råd og vejledning hertil.
Jeg har baseret min viden på flatpanels.dk og hovedsagligt kigget på disse sektioner:
-skærme generelt
-TV skærme
Herunder købsanbefalinger:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

Top anbefaling awards:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1190384687

Lagersalg tilbud:
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1305285649

Først lidt tanker. Man kunne vente på apple laver et fjernsyn, da jeg er mac mand. Dette ville selvfølgelig spille sammen, og jeg har hørt rygter om at de vil komme ind på TV markedet. (bl.a. fra artikler herinde.) Man kunne også se tiden an og vente på der kom OLED fjernsyn til en rimelig pris, men på den anden side kan man jo ikke vente for evigt. Det samme gør sig gældende med ps3 kunne jo vente på ps4, men igen hvornår kommer den. Synes desuden ps3en er kommet ned i en rimelig pris nu. Da teknologien ændrer sig så hurtigt inden for fjernsynsmarkedet vil jeg ikke have det bedste (og dermed også dyreste) produkt, da jeg tror det hurtigt bliver forældet.
Kan godt købe over nettet, men vil helst købe i butik hvis jeg kan få det til samme pris. –i forhold til garanti mm. er dette nemmere. (hvis det vel og mærket er en butik med ordentlig service.)

Hvad med mærke? Er der noget specielt man skal gå efter? Noget man skal holde sig fra? Har taget udgangspunkt i de mærker der er her på flatpanels.dk
Hvad med sharp de har introduceret en ekstra pixel? Philips kører ambilight og ekstra bredt format? Er det ikke blot marketingstricks.

Skal jeg være specielt opmærksom på hvordan den behandler undertekster og hvilke formater den kører? Den skal have DVB-T tuner. Men hvad med DVB-T2 tuner? –er det først en gang ud i fremtiden?

Lidt info:
Skal hænge på kollegieværelse, nok lejlighed senere hen.
Str. Ca. 40”
Pris max 6000 kr –gerne mindre
Skal være fremtidssikret til husantenne (mpeg4 DVB-T)
God software (hurtig, intuitiv, flot menu), god fjernbetjening, stik i siderne (skal væg monteres)
Væg monteres (må meget gerne overholde VESA standard)
Flot design
Skal bruges til at se fjernsyn, film og spille ps3 (kan man bruge ps3 som harddisk optager?)
Skal bruges sammen med en ps3 som blu ray/dvd afspiller
Jeg er mac mand, så det må godt spille med mac (iphone som fjernbetjening?, høre musik fra computer el. NAS, billeder, musik og film overførsel, streaming?)
Gerne DLNA (el. hvad det hedder til mac)
Jeg er ligeglad med 3D –tror ikke jeg får det brugt. (man bliver træt i hovedet. Kun få ting man kan se med det, og irriterende at sidde med briller -vel og mærket alle sammen.)
Internet: vil ikke browse fra TV’et, men web-TV kunne være smart.
Kollegieværelse bliver koblet på deres tv pakke
Vil gerne have ordentlig lyd til. Kunne godt tænke mig surround sound men det irriterer mig, hvis der er kabler over det hele. Har set løsninger hvor baghøjtalerne er trådløse, men så skal de stadig have strøm og der skal derudover være en modtagerboks oppe foran. Pt. er jeg derfor mest til stereo eller soundbar. Især sidstnævnte lyder interessant. Skal mærkerne passe sammen for at det spiller? F.eks. sony bravia sammen med sony soundbar for at køre det hele med en fjernbetjening.
Skal jeg evt. overveje at købe en universal fjernbetjening.
Airplay og sonos (bor på kollegium –men mere til en fremtidig udvidelse)
HDMI stik –den bedste opløsning –hvad må det koste?
Har hørt at apple laver deres eget fjernsyn snart, men det kan jeg ikke vente på.
Køber måske apple tv box og konfigurer amerikansk konto
LCD el. plasma? –det er vel for så vidt lige meget hvilken teknologi man vælger bare man får mest for pengene..
Skal være med digital tuner indbygget (mpeg4, DVB-T)
Spole, pause og optage funktionalitet (indbygget el. kræver separat box?)
Og der må for guds skyld ikke være langsomt tekst tv (håber det er et levn fra fordums tid. –hvis man overhovedet bruger tekst tv mere.)

Ud fra de link jeg nævnte først i tråden har jeg udvalgt nogle modeller der nogenlunde passer på beskrivelsen.

Lagersalg
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1305285649

40” Sony 40EX500 4.467kr

37” Philips 37PFL8605 5.990 kr (ikke længere på tilbud 6.890kr)

42” Samsung PS42C435 plasma-Tv 3.699 kr

42" Panasonic TX-P42V20E 6.899 kr (måske, lidt dyrt)

TV monitor anbefalinger
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1169844738

LG 42PJ650N 4.099 kr

Sony 40EX720 6.990 kr (måske, lidt dyrt, stikkene peger ud mod væggen)

Panasonic G20 3.789 kr (har også været top anbefaling) stikkene vender bagud

Top anbefaling
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1190384687

Har kigget skærmene igennem fra 2009-2011. Har ikke alle med, da nogle af dem så ud til at være udgået.

Panasonic GT20 6.399 kr (måske, lidt dyrt) stikkene vender bagud

LG LE850N 6.999 kr (måske, lidt dyrt)

Har tænkt mig at gå efter et af disse ved mindre I har andre gode bud. F.eks. hvis man kunne købe en demo model eller et godt fælleskøb f.eks. herinde. Synes der er meget stor forskel på prisen på de enkelte skærme fra forhandler til forhandler.

Ser ud som om plasma TV’ene er overlegne her, når man ser på prisen. Er egentlig mest hooked på følgende:

40” Sony 40EX500 4.467kr

42” Samsung PS42C435 plasma-Tv 3.699 kr

LG 42PJ650N 4.099 kr

Panasonic G20 3.789 kr (har også været top anbefaling) stikkene vender bagud
Fundet på pixmania. Har dog googlet dem og konstateret de er nogle fuskere.
Reel pris: 5.699 kr inkl. levering. (denne model hedder dog ikke E til sidst i produktnavnet har det betydning?) link: http://www.cinemagic.dk/shop/panasonic- ... 6131p.html

Det er lidt ærgerligt med stikkene, der generelt vender bagud, når det skal vægmonteres. Det er også lidt tungt, med et plasma. (men det er for så vidt lige meget. Bare væggen kan holde til det.)

Men valget falder nok på et af de 4 fjernsyn med en ps3 og en soundbar til. Den må gerne kunne snakke med min mac og en NAS. Har også overvejet en universal fjernbetjening, men har aldrig prøvet det, og tror ikke behovet er der. Sidst men ikke mindst skal den monteres med et vægbeslag der kan kan trækkes ud/ind og drejes.
Af TGSC
Hvordan fungerer Pixmanias fusk med først at skrive 3.889kr med moms (i øjeblikket) og 544kr for levering, og så få det til 5.699kr ? :s
Af placebo
Undskyld. Det er måske lidt uklart. Jeg ville umiddelbart købe fra pixmania, da prisen er fantastisk. Men efter at have læst bruger anmeldelser inde på trustpilot, tør jeg simpelthen ikke. De er de eneste der kan levere så billigt, og det virker næsten for godt til at være sandt. Den anden pris jeg har skrevet er fra den anden billigste forhandler. Men til den pris var jeg da lige ved at købe den på stedet. Så vidt jeg har kunnet læse mig til er pixmania placeret inden for EU, men ikke i Danmark. Tror de har hovedsæde i Frankrig. Det kunne hurtigt blive dyrt at sende en fladskærm retur dertil.
Af Mysen
De steder du skriver "måske lidt dyrt" får du altså rigtig meget mere for de ekstra penge spenderet. Det gælder især V20, GT20 og LE850n.
Jeg ville satse på en af disse.

Alternativt lan du købe en Samsung LCD skærm såsom LE40C655 eller LE40C755. Her virker din iPhone som fjernbetjening.

De 3 nævnte modeller er dog bedre på billedkvaliteten, og de bagudvendte indgange kan omgås med vinkelstik. Det er ikke optimalt, men det går skam.

OLED skal du ikke vente på. Det er langt ude i fremtiden, så dette tv , du køber nu, skal altså kunne klare dit behov i hvert fald i nogle år, hvis det er den vej, du vil kaste mage penge hen.
Af placebo
Okay. Mange tak for hurtigt svar. Det er taget til efterretning. Jeg kigger lige dine forslag igennem. De skærme hvor jeg har skrevet "for dyrt" i parentes var udelukkende i forhold til det budget jeg havde sat mig. Grunden til at jeg tog dem med, var netop hvis den ekstra omkostning kunne betale sig i forhold til det produkt man køber.
Af Mysen
Og det mener jeg, at det kan... Det er high-end 2010 modeller. - Og fordi det er 2010 modeller er det også i bedst-til-prisen-kategorien.
Af placebo
kan ikke rigtig se hvorfor jeg sku vælge GT20 frem for den billigere g20, når jeg ikke er interesseret i 3D. Da det virker til at være den store forskel skærmene imellem.
Af Mysen
Nej, det kan du have ret i. Jeg havde bare ikke lige set, at G20 er 1000 kroner billigere, -udover hos pixmania, som man tilsyneladende bør undgå.
GT20 er dog bedre på 2D billedet også, men om det er 1000 kroner mere værd, er svært at vurdere.

V20 deriomd giver dig en antireflektiv front, en anelse bedre billedkvalitet og efter min mening et lidt pænere design. Prisen på denne er faldet rigtig, rigtig meget det sidste halve år, mens G20 har kostet 6000 siden sidste sommer.
G20 er et fint tv, men V20 er det bedste ikke-3D tv man kan få.
Af placebo
hmm okay. Jeg overvejer lidt panasonic v20. Synes bare det er mange penge at smide efter et fjernsyn. Især når man skal have vægbeslag og soundbar til også. Tror du det kommer længere ned i pris end det er nu? Eller er de ved at tømme lagerne i butikkerne, så man skal være hurtig for at få et?
Af Mysen
Hvis du synes det er mange penge at kaste efter et tv, så lad være. Det er ikke mange penge at kaste efter et rigtig godt tv, men det er da klart at 7000 kroner er mere end 4000 kroner.

Jeg ville ikke selv nøjes med et billigt tv, men det er fordi, jeg irriterer mig over alle de fejl, der følger med den slags, og jeg jubler, når det hele ser rigtig godt ud.

Du kan sagtens "nøjes" med G20. Du kan også få glæde at et Samsung LE40C655 eller Sony EX500 til godt 4000. Det er bare ikke samme niveau, selvfølgelig, men derfor er der da stadig mange glade købere af fjernsyn i denne prisklasse.

Dit spørgsmål lød bare på, om man får meget ud af de ekstra penge spenderet, og det mener jeg, du gør. Især i betragtning af, at prisforskellen mellem mellemklasse og highend 2010-modeller er mindre end nogensinde.

Du skal dog ikke regne med et yderligere prisdrop. Det er muligt, det sker, men de er lige så sandsynligt, at der er udsolgt inden længe.
Af placebo
Okay. Mange tak for hjælpen. Det var også fordi jeg personligt ikke ved hvad et v20 har kostet oprindeligt. Jeg kan jo ikke se de gamle priser mere. Men kunne da forestille mig, at det har været op i en 10-12 tusind. Jeg melder tilbage, når jeg har gjort mig en investering. :)
Af placebo
Var ikke klar over at burn in stadig er et problem for plasma. Smider lige linket til evt. andre der læser tråden og ved lige så lidt som mig.

http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1167305835

Regner dog ikke med at det bliver noget problem, når man har fokus på det. Det ser dog ud til at det er fornuftigt at køre en "indkøringsperiode". Ved til gengæld godt at man ikke må fragte plasma liggende :p
Af THM
almindelig sund fornuft, så vil du nok ikke opleve problemer med det på g/v20
Af noxity
Jeg har egentligt ikke så mange inputs, jeg undrede mig bare over følgende:
Maks 6000 + OLED + Apple

For én ting er helt sikkert, der vil gå en del år før du ser en 40" OLED skærm til 6000kr.

Hvis Apple vælger at gå ind på TV markedet så kan du, baseret på deres andre priser, godt forvente et produkt på den anden side af 15.000kr for 40".

Så med dit budget, så er der absolut ingen pointe i at vente ;)