Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AndreasThomsen
Hej drenge,
Er der nogen af jer der har styr på forskellen på de to her? Jeg synes kanten ser tyndere ud på 6515, men måske er det bare billedet der snyder?

Skærmen skal bruges til spil, film. Budgettet er ca. 9500, hvis i har bud på andre der er bedre er i velkommen til at liste dem. Men designet er meget vigtigt. Har ikke selv kunne finde andre alternativer, skulle måske være Sony NX710 i 46".

Tak for hjælpen...
Af Mysen
Rammerne er lige store, men på 6505 er den sort, mens den på 6515 er hvid...
Når designet er vigtigt, så tror jeg næppe, der findes meget bedre valg end disse. Det skulle lige være, hvis man stadig kan finde et LG 47LE850n til 9999.
Af AndreasThomsen
Er der nogen tekniske detaljer jeg skal være opmærksom på? Fordi kan se der er 500 kr. på nettet? Ellers tror jeg nemlig jeg vælger det sorte.

Der kan være du også kan svare mig på vægophæng? Skal jeg købe Samsungs slim beslag til 999 kr., eller findes der bedre alternativer? evt. billigere alternative hvor tvet hænger lige så tæt på væggen?
Af Mysen
De tekniske ting er identiske på de to modeller.

Jeg bruger selv det originale vægbeslag, og det har jeg stor glæde af, da jeg bruger en velcroet HDD til at afspille mediefiler (trådløst er knap så gnidnigsfrit)
Her er det rart med en wire, så jeg nemt kan komme til den HDD, når indholdet skal opdateres.

Der findes billigere alternativer, -også en med wire, men jeg kan af gode grunde ikke sige noget om de virker eller ej.
Søg på forumet eller google. Der er masser af tråde herinde med anbefalinger til beslag.
Af AndreasThomsen
Forvirringen er nu total. Efter at have været ude og se de 3 tv er jeg blevet total forvirret.

Samsung 6515 er udelukket, den hvide farve dur ikke for mig.

Samsung 6505 er åbenbart ikke samme design som 6515, da plastic kanten omkring tv'et er skrå, så kanten faktisk bliver bredere. Se evt her.

http://www.komplett.dk/mlf/produkt/bild ... e2_big.jpg

Det er den ikke på 6515.

Så så jeg også Sony's Nx710, og det design synes jeg holder. Men jeg er nervøs for det er betydeligt dårlige teknisk i forhold til 6505.

Så er der nogen der har erfaringer med billedkvaliteten/sort niveau/3d billed mv. på de to tv?
Af AndreasThomsen
Ekstra spørgsmål? Ville i være nervøse ved at købe en demo model fra en butik? Den kan vel have været tændt mange timer? Så det er vel slidt eller hvordan? Garantien er dog den samme...
Af AndreasThomsen
...og nu jeg er ved at gå i budget mode, så faldt jeg over Samsung UE46D5005, det koster 2.200 kr. mindre end Sony tvet (som ellers var de billigste af de 3)...Det kan så ikke 3d, hvilket jeg muligvis er villig til at ofre, hvis billedet på HD og sort niveau mv. ikke er betydeligt ringere?
Af Mysen
Det er klart, at når du bevæger dig til en billigere serie, så mister du også tilsvarende billedkvalitet. Det hænger jo lidt sammen, at jo bedre (og større) et tv er, jo dyrere vil det også være. Det er det der på matematiksprog kaldes ligefrem proportionalitet: Hvis du er fast besluttet på en størrelse, så vil pris og kvalitet bevæge sig i samme retning.
D5005 er sikkert ok, men den er altså ringere end de andre. Hvis du synes pengene sparet er vigtigere end den bedre billedkvalitet, så er det jo den, du vælger.

En demomodel fra 2010 har uden tvivl kørt rigtig længe, men så længe det er en LCD skærm, så gør de ikke så meget. Bare man sørger for en rigtig god besparelse, for ellers kan du ligeså godt købe brugt.
Der er allerede nogle vilde besparelser at få, hvis man er villig til at gå den vej.

NX710 kan erhverves for 7000, hvis du tager dit gamle tv med en i et Sonycenter. Det vil nok være et bedre valg end D5005, og den er da i hvert fald pænere...

Hvis det er designet, der kan lide under dit ønske om at spare penge, så køb en almindelig LCD skærm fra sidste år såsom LD750n
Af AndreasThomsen
Jeg hører hvad du siger. Jeg synes ikke Samsungs D5005 er grimt, det er meget enkelt og synes egentlig det er ok, iforhold til det er 2.200 billigere end de andre.

Grunden til jeg ikke gider købe alt for dyrt er, at jeg sætter tv'et om igen på dagen hvor Apple lanceret et tv (som jeg håber de gør engang i 2012-13). Så det får ikke en lang levetid.

Tror dog det ender med et Sony NX710. På baggrund af det du siger omkring billedkvaliteten, at self hænger det sammen, og så syns jeg designet er det flotteste.

Tak for hjælpen ihvertfald.
Af Thomas Fisker
Du skal også være opmærksom på at D5005, er 100hz CMR, altså 50hz på panelet og 50hz på baglyset, hvor NX710 er en "rigtig" 100hz.

Så hvis du overvejer at se lidt sport, tror jeg helt sikkert at sony skærmen vil gøre dig mere glad.
Af AndreasThomsen
Okay, det er da godt nok en jungle. For den almindelige forbruger er det jo helt umuligt at sammenligne, når de oplyser tingene på så mange forskellige måder... :s

Men jeg har købt mig et Sony NX710 i 46". Jeg har kun fået set en enkelt blu-ray, og synes der er pæne bevægelser og god sort niveau. Så jeg er godt tilfreds indtil videre... Jeg tror dog jeg skal have rettet lidt på lip sync iforhold til mit anlæg. Men sådan er det jo.